تاریخ انتشار۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : 191648

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در یک نگاه

برگزاری همه ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، یک سنت پسندیده و بزرگترین رویداد فرهنگی است که سال هاست در جمهوری اسلامی ایران تکرار شده است و به نوعی چلچراغ رواق اندیشه و فرهنگ ایران محسوب می شود.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در یک نگاه

این نمایشگاه، محلی برای دیدار اهل فرهنگ و هنر و تلاقی اندیشه ها شده و هر سال افرادی با انگیزه خرید کتاب و بازدید از آثار منتشره ناشران، از نقاط مختلف کشور در آن شرکت می کنند که این حرکت، خود نشان دهنده آن است که نمایشگاه به عنوان یک سنت حسنه فرهنگی در کشور ما جایگاه خود را پیدا کرده است.

همزمان با مرور صفحات تاریخ برگزاری رخدادهای فرهنگی عرصه کتاب، درقالب شکل نمایشگاهی به صورت جامع و پیوسته تا پیش از انقلاب به هیچ نمونه ای برخورد نمی کنیم و آنچه این روزها درقامت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با آن روبرو هستیم، در حقیقت بذری است که نخستین بار در سالهای نخست تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی ایران کاشته و از سال 1366 نخستین گام این رویداد برداشته شد.
 
پیش از انقلاب اسلامی همانگونه که بیان شد، حرکتی به نام برپایی نمایشگاه کتاب نه درسطح ملی و نه در شکل بین المللی در ایران صورت نگرفته و اگر هم اتفاقی به نام نمایشگاه کتاب به وقوع پیوسته، در حقیقت فعالیتی بوده که فقط به اشکال فردی و با نگاه صنفی روی داده است .
 
در هفته گذشته تهران شاهد برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که نهال آن در بدنه تفکرات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کاشته و آبیاری شده است و حالا نه تنها در قاره آسیا که در جهان به عنوان یکی از میوه ها و درختان تنومند تفکر انقلاب اسلامی و گرایش آن به مبانی فرهنگی شناخته می شود.  ضمن این که این نمایشگاه به رسم همه سال، پذیرای مهمانانی از سایر کشورها نیز بوده است.
بازتابی که برپایی این چنین نمایشگاهی در افکار عمومی سایر ملل داشته است را می توان از خلال برخی جملات مهمانان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب نظاره گر بود.
 
بابا کاربا، سفیر سنگال در ایران دربازدید از نمایشگاه کتاب تهران، بر ضرورت ترجمه کتاب‌هایی که درباره ارتباط متقابل سنگال و ایران نوشته شده است، تاکیدکرد و گفت: چاپ بیش از 50‌ هزار عنوان کتاب در سال در ایران و استقبال از این آثار در نمایشگاه کتاب مرا شگفت‌زده کرد، باید کاری کنیم که تبادل فرهنگی، کتاب و نوشتار بین ملت‌ها افزایش یابد. هزاران کتاب مفید در دو کشور ایران و سنگال وجود دارد که ملت‌هایمان از آن آگاه نیستند. این امر بر ضرورت ترجمه آثار می‌افزاید.
وی همچنین تاکیدکرد: کتاب‌های مذهبی و کتاب‌هایی درباره پیامبر اسلام(ص) در ایران و سنگال نوشته شده که باید از آنها مطلع شویم. تلاش می‌کنم گسترش روابط سیاسی بین دوکشور به افزایش روابط فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه کتاب کمک کنم.
 
جولیوس گویو، سفیر لهستان، از دیگر مهمانان نمایشگاه کتاب نیز گفت: این نمایشگاه فرصتی برای اشتراک‌گذاری ارزش‌ها و فرهنگ ایران، لهستان و دیگر کشورهاست. امیدوارم در آینده لهستان در این نمایشگاه فعال‌تر شود و دو کشور ایران و لهستان همکاری‌های عمیق‌تر و جدی‌تری در این زمینه داشته باشند.

ماموکا راسبدیانی، رایزن اول سفارت گرجستان نیز این نمایشگاه را یک رخداد بزرگ فرهنگی دانست و گفت: حضور گسترده مردم در این نمایشگاه نشان‌دهنده علاقه مردم ایران به مطالعه است؛ چراکه در کمتر نمایشگاه کتابی این حضور گسترده‌ را شاهد بوده ام.

برتراند موریسه، رئیس نمایشگاه کتاب پاریس نیز ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، با بیان اینکه دیدن ایران برای نخستین بار ذهنیت وی را تغییر داده  است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران در جذب مخاطب بسیار قوی عمل کرده است و ما باید نحوه جذب مخاطب را از مسئولان  این نمایشگاه بیاموزیم. تلاش می‌کنم تا ایران به زودی به عنوان میهمان  ویژه نمایشگاه کتاب پاریس  حضور پیدا کند و از رئیس جمهوری فرانسه خواهم خواست تا تحریم‌های ایران را بردارد چرا که کتاب نوشتن مهمتر از نفت دادن یا ندادن به دیگران است.

علاوه بر این، بازدید کنندگان داخلی نیز ضمن استقبال از برگزاری چنین رویداد عظیم فرهنگی در کشور، برگزاری نمایشگاه کتاب را بسیار کارآمد توصیف کردند. در برخی از اظهار نظرها پس از قدردانی از دست اندکاران برپایی نمایشگاه کتاب، اقدامات جانبی نظیر توزیع بن کارت های الکترونیکی، 50 درصد تخفیف کتب غرفه پیامبر رحمت به مناسبت عید مبعث، همکاری با اداره پست برای ارسال کتب و مرسوله های پستی قابل تقدیر ارزیابی شده است .

طبق آخرین نظرسنجی‌های سطح نمایشگاه، حدود 67 درصد مردم از فضای اطلاع‌ رسانی نمایشگاه اظهار رضایت کردند.
واحدهای اطلاع‌رسان در بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدیدکنندگان را برای انتخاب و خرید کتاب راهنمایی می‌کردند.  
اطلاع‌رسانی محیطی در قالب بنرها بیلبوردها، غرفه‌های مرتبط با این موضوع در 5 نقطه مصلی و تلفن گویای  نمایشگاه، در این عرصه مشغول فعالیت بودند.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حضور در نمایشگاه کتاب
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به رسم چندین ساله با حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در غرفه های خود اقدام به عرضه کتاب و محصولات فرهنگی منتشر شده کرد و پاسخگویی مخاطبان بود.

غرفه مجمع تقریب با حضور حجت الاسلام و المسلمین گلزاده، معاون فرهنگی و حجت الاسلام و المسلمین اوحدی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پذیرای مهمانان اعم مختلف اعم از بازدید کنندگان نمایشگاه و اهل تسنن بود که عموما از مدارس علمیه آمدند و به عنوان مرجع برای خرید کتب تقریبی به غرفه مجمع رجوع می کردند.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از بازدید از غرفه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مهمان ویژه این غرفه بود.

علاوه بر این می توان به حضور حجت الاسلام والمسلمین  گلزاده، نماینده مجمع در نشست «مبانی و اشتراکات مذاهب اسلامی» که در بخش جنبی نمایشگاه برگزار شد، اشاره کرد. وی در این نشست ضمن اشاره به آیات قرآن کریم، تحکیم بن مایه های وحدت را بیان واهداف و چشم اندازهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تشریح کرد.
.
 
 
 



 
 
https://taghribnews.com/vdcgtq9q7ak9y34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی