تاریخ انتشار۷ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 40977
"ماموستا معروف خالدی":

باید برادری و اخوت را در دنيای اسلام تقویت كنیم

تمامی مسائلی كه در كنفرانس امسال مطرح شد می تواند كاربردی باشد، اگر بزرگان، علما و نخبگاني كه در این مجمع بزرگ شركت كرده اند تمامی سعی خود را برای اجرای كردن این راهكارها به كار گیرند.
باید برادری و اخوت را در دنيای اسلام تقویت كنیم


اشاره: در پايان بيست و چهارمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي،‌ خبرنگار خبرگزاری تقریب در مورد چگونگی رسیدن به وحدت با "ماموستا معروف خالدی" مدرس و عضو شورای روحانیت و تبلیغ در امور فرهنگی استان سنندج مصاحبه انجام داده است كه به شرح ذيل است:

س: نظرتان را درباري راهكارهايي كه كنفراس وحدت مي تواند در زمينه تقريب مذاهب اسلامي ارائه دهد بيان فرماييد.
بهترین راهكار عملی آیه شریفه "إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیكُمْ" است.
به نظر بنده راهكار عملی این است كه ما برادری و اخوت را در دنياي اسلام تقویت كنیم تا بتوانیم بر مشكلات فائق آییم.
با وجود شرايط حاكم بر كشورها كاملا مشخص است كه دشمنان دین اسلام وحدت بين امت های اسلامی را نشانه گرفته اند و با هر وسیله ممكن تمام سعی خود را می كنند كه اسلام و مسلمین را نابود كرده و بين ما اختلاف و جدايی بيندازند. به همین دلیل ما مسلمانان جهان اسلام باید به كوری چشم دشمنان اسلام، قرآن را الگوی خود قرار داده و همه احكام آن را در زندگی خود،‌ به ویژه در تعامل بین یكدیگر بكار گیریم تا تمامی آیات وحدت آفرینی كه خداوند در قرآن به آن اشاره كرده به صورت كاربردی در بین تمامی مسلمانان جهان نمود پیدا كند.

س: شما به عنوان يك روحانی اهل سنت كه در تبليغ امور فرهنگی مشاركت داريد،‌ راهكارهای عملی وحدت را چه مي دانيد؟
یکی از عوامل بسیار مهمی که در حال حاضر می تواند موجب وحدت بین دو گروه شیعه و سنی شود، توجه به نقاط مشترک یکدیگر است. و از ديگر اين راهكارها می توان به اولويت بندی بر اساس نياز های اساسی جامعه، گفتگو،‌ محبت و خیرخواهی نسبت به یکدیگر، عدم توهین و جسارت به اعتقادات یکدیگر، دوراندیشی و دوری از خرافات و دلبستگی‌های بی‌پایه، تدوین آثار مشترک و برگزاری همایش‌های علمی ، اتخاذ تصمیمات و سیاست های مشترک نام برد.

س: شما كدام راهكار را از همه مهمتر می دانيد؟
تمامی این مسائلی كه در كنفرانس امسال مطرح شد می تواند كاربردی باشد،اگر بزرگان، علما و نخبگاني كه در این مجمع بزرگ شركت كرده اند تمامی كوشش خود را برای اجرایی كردن این راهكارها به كار گیرند.
البته بايد توجه داشته باشيد كه بسياري از علماي مسلمان این راهكارها را بر اثر تجربه خود بیان كرده اند.
یکی از مهمترین راهکارها جهت ايجاد وحدت بين مسلمانان، گفتمان علمی میان آنها است. برگزاري اين كنفرانس هاي وحدت مي تواند با اجماعي كه از نظریه پردازان و عالمان دینی فرق مختلف انجام مي دهد گام‌های مفید و موثری جهت نزدیکی و وحدت هر چه بیش تر كشورهاي اسلامي بردارد.
 
س:نتايج این كنفرانس را چگونه ارزيابی می كنيد؟
برگزاری كنفرانس های وحدت برای مسلمانان جهان اسلام و حتی كشورهای غیر اسلامی جالب است. آنها تمامی توجه خود را معطوف به این كرده اند كه این كنفرانس ها حول چه موضوع و محوری برگزار می شود و انعكاس آن در كشورها چگونه است.
ما امیدواریم كه این نشست ها  بیش از یك بار در سال و در شهر ها و كشورهای مختلفی برگزار شود تا سبب آشنايی بين  علما و شركت كنندگان شهرها و كشورهای مختلف شده و  تقویت هرچه بیشتر وحدت بین مسلمانان جهان اسلام را سبب شود.


https://taghribnews.com/vdcguy9t.ak9zu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی