تاریخ انتشار۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : 166934

آشنایی با بانک تعاونی انگلستان

بانک تعاونی انگلستان قوانین اخلاقی خود را در پنج محور دسته بندی نموده است.
آشنایی با بانک تعاونی انگلستان
بانک تعاونی انگلستان بخش از گروه تعاونی انگلستان[۱] است. این گروه در سه بخش عمده بانکداری، بیمه و سرمایه‌گذاری فعالیت دارد. بانک تعاونی سعی در ارائه خدماتی همچون محصولات مالی، حساب جاری، حساب پس‌انداز، کارت‌های اعتباری و اعطای وام دارد. بیمه تعاونی انوع محصولات بیمه‌ای همچون بیمه خودرو، بیمه مسکن، بیمه رانندگان جوان و تازه‌کار، بیمه ساختمان و بیمه حیوانات خانگی را ارائه کرده و سرمایه‌گذاری تعاونی محصولاتی همچون صندوق مشترک سرمایه‌گذاری، اوراق سرمایه‌گذاری و حقوق بازنشستگی را عرضه می‌نماید.

بانک تعاونی انگلستان یک بانک خرد اخلاقی است که عمده شهرت خود را از فعالیت‌های مالی اخلاقی بدست آورده است. این بانک در سال ۱۸۷۲ به عنوان مرکز پس­ انداز و وام مجموعه عمده­ فروشی تعاونی (CWS[۲]) تاسیس شده است و شعبه مرکزی آن در شهر منچستر واقع شده است؛ یعنی دقیقاً همان جایی‌ كه‌ نهادهای‌ مالی، در مقایسه‌ با مركز بانكداری‌ بین‌المللی‌ مانند لندن، در تماس‌ گسترده‌تری‌ با جامعة‌ محلی‌ هستند.

بانک تعاونی با تاکید بر امور تعاونی و مشارکتی بر روی مباحثی چون حقوق انسانی، مسئولیت شرکتی، بهبود بهداشتی و ژنتیکی، تجارت جهانی، کسب و کار اجتماعی، توجه به حیوانات و اثرات زیست محیطی متمرکز می‌باشد و همواره سعی در جذب سرمایه­ گذاری و تهیه وجوهی مازاد بر نیاز جهت اطمینان‌بخشی از تامین مالی آینده داشته است.

بانك‌ تعاونی انگلستان در صدد است‌ تا از طریق‌ تعیین‌ و تعریف‌ اصول‌ زیربنایی‌ عملیات‌ تعاونی‌ خویش، بر نام‌ و تاریخ‌ خود اتكا نماید. از جملة‌ این موارد می‌توان به استقبال‌ بانك‌ از نظریات‌ و دغدغه‌های‌ مشتریان‌ خویش‌ و تشویق‌ كاركنان‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ فعال در زندگی‌ جوامع‌ محلی‌ خویش‌ اشاره داشت.

از آن‌جا كه‌ بانك‌ تعاونی در قلب‌ سرزمین‌های‌ صنعتی‌ در شمال‌ انگلیس‌ پدید آمده است، یعنی دقیقاً همانجایی‌ كه‌ در آن‌ به‌ صورت‌ بانك‌ طبقة‌ كارگر مشاهده‌ می‌شود، تأكیدش‌ بر یكپارچگی‌ محلی‌ و برابری‌ اجتماعی‌ طبیعی‌ می‌باشد. همچنین این بانك‌ درصدد است‌ نزدیكی‌ خود را با سازمان‌هایی‌ كه‌ اخوت‌ میان‌ كارگران، مشتریان، اعضا و كارفرمایان‌ را گسترش‌ می‌دهد، ارتقا بخشد.

از جمله خدمات مهم قابل ارائه بانك‌ تعاونی‌ به مشتریان خود، خدمات‌ بانكی‌ تلفنی‌ است. این بانک در سال ۱۹۹۹ خدمات‌ بانك‌ كامپیوتری‌smile را آغاز كرده و با این‌ اقدام‌ بیش‌ از ۲۰۰ هزار مشتری‌ را جذب‌ نموده است. البته شاید این‌ میزان جذب نه به خاطر موضع اخلاقی آن که به خاطر نرخ‌های‌ بسیار رقابتی‌ سپرده‌های‌ پس‌انداز بوده باشد.

در سال ۱۹۹۲ سیاست‌ اخلاقی‌ بانك تعاونی انگلستان، برای‌ جذب‌ مشتری‌های‌ جدید و ثروتمندتر در بیرون‌ از طبقة‌ كارگر كه‌ بانك‌ از گذشته‌ به‌ آن‌ها خدمت‌ می‌كرد، آغاز شد. گروه‌ هدف، چپگرایان‌ طبقات‌ متوسط‌ مركزی‌ بودند كه‌ آگاهی‌ اجتماعی‌ و اهتمام‌ به‌ مسائل‌ مورد دفاع‌ رسانه‌ای‌ رادیكال، همچون‌ مسائل‌ زیست‌ محیطی، داشتند.

در آن‌ زمان، بانك‌ برای‌ حفظ‌ مشتریان‌ خود، بررسی‌ گسترده‌ای‌ انجام‌ داد تا واكنش‌ آن‌ها را در برابر سیاست‌ اخلاقی‌ پیشنهادی‌ دریابد. بانك‌ با بیش‌ از ۰۰۰/۳۰ مشتری‌ وارد گفت‌وگو شد. ۸۴ درصد از آنانی‌ كه‌ پاسخ‌ گفتند، داشتن‌ سیاست‌ اخلاقی‌ را اندیشه‌ای‌ نیكو برای‌ بانك‌ برشمردند و فقط‌ ۵ درصد اعتقاد داشتند كه‌ علم‌ اخلاق، ارتباطی‌ با بانكداری‌ ندارد. ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، با همه‌ مسائل‌ سیاست‌ اخلاقی‌ موافق‌ بودند و قید و شرط‌ اصلی‌ مشتریان‌ دربارة‌ پیشنهاد بانك‌ به‌ قطع‌ تأمین‌ مالی‌ كمپانی‌های‌ تولید و توزیع‌ تنباكو بود. به مرور زمان، خصوصاً در سال‌های اخیر توسعه زیادی در بخش فعالیت‌های اخلاقی این بانک به وجود آمده است؛ به عنوان مثال از سال ۲۰۱۱ این بانک خود را در خرید اوراق بهادار شرکت‌ها با تعهداتی اخلاقی مواجه نموده است. این تقید بدین طریق است که این بانک در راستای رسالت اخلاقی خود از خرید اوراق منتشره شرکت‌هایی که معیارهای اخلاقی مدنظر این بانک را رعایت ننمایند، اجتناب می‌ورزد.

بانک تعاونی انگلستان قوانین اخلاقی خود را در پنج محور صیانت از محیط زیست، توسعه بین ­المللی، حمایت از حقوق بشر، سرمایه­گذاری اجتماعی و صیانت از حیوانات دسته­ بندی نموده است:

در محور اول، شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که موارد ذیل را انجام می­ دهند توسط این بانک تامین مالی نمی­ شوند: شرکت‌هایی که از طریق استخراج و تولید سوخت‌های فسیلی، باعث تغییر و تحول مخرب آب و هوایی می­ شوند؛ شرکت‌هایی که با تولیداتشان منجر به گرم شدن کره زمین می­شوند یا دست‌اندركار تولید سوخت‌های‌ فسیلی‌ كه‌ مسبب‌ باران‌ اسیدی‌ هستند، می­ باشند؛ شرکت‌هایی که به تولید کالاهایی اقدام می­نمایند که در طبیعت و محیط زیست برای مدت‌های مدید باقی مانده و پس از سالیان بسیار طولانی تجزیه می ­شوند؛ سازندگان‌ مواد شیمیایی‌ غیربهداشتی‌ كه‌ به‌ تخریب‌ لایه‌ اوزون‌ می‌انجامد؛ شرکت‌هایی که به برداشت غیرحفاظتی از محصولات طبیعی مانند درختان، ماهیان و آبزیان اقدام می­ نمایند و یا با تولیداتشان باعث توسعه ارگانیسم‌های تغییر نژادی و از بین رفتن محیط زیست می­ شوند و شرکت‌هایی که با توسعه فعالیت‌های نانوتکنولوژی باعث آسیب­ رسانی به محیط زیست و سلامت انسانی می­ شوند.

از سوی دیگر شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که موارد زیر را انجام می­دهند، تامین مالی و حمایت می­شوند: شرکت‌هایی که باعث بازیافت سالم مواد مصرف شده و زباله­ ها می­ شوند؛ شرکت‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر و کارا همچون باد، انرژی امواج دریا و یا رودخانه در فرایند تولیدی خود استفاده می­ برند؛ شرکت‌هایی که به برداشت حفاظتی از محصولات طبیعی مانند درختان و ماهیان و آبزیان اقدام می­نمایند و شرکت‌هایی که تولیداتشان به هر نحوی به صیانت و بهبود محیط زیست منجر می­ شود.

در محور دوم یعنی توسعه بین­المللی، هدف بانک تعاونی انگلستان کاهش فقر است. شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که موارد ذیل را انجام می­ دهند توسط این بانک تامین مالی نمی­ شوند: شرکت‌هایی که حقوق اساسی نیروی کار مندرج در کنوانسیون سازمان بین المللی کار[۳] (مانند منع به کارگیری کارگران کودک و نوجوان یا منع فعالیت­هایی که مخالف حقوق کارگران و آزادی آنان است همچون ایجاد محدودیت برای اتحادیه ­های صنفی) را رعایت نمی­ کنند؛ شرکت‌هایی که رویکردهای غیرمسئولانه به پرداخت مالیات در کشورهای کمتر توسعه یافته دارند و شرکت‌هایی که درگیر فعالیت­های بازاریابی غیرمسئولانه در کشورهای درحال توسعه با رویکرد دامن زدن به فروش دخانیات، محصولات جایگزین شیر مادر و انواع کالاهای جعلی و تقلبی هستند. در عوض این بانک، از فعالیت‌هایی که در پی اشتغال­زایی و خودکفایی افراد فقیر و خروج آنان از فقر (مانند تامین مالی خرد) هستند، حمایت و پشتیبانی مالی می­ نماید. همچنین این بانک پرداخت کارتی برای کمک به امور خیریه تهیه نموده بدین صورت که در ازای هر صد پوندی که کارت شارژ می ­شود مبلغی خرد (مثلاً ۱.۲۵ پنس) از کارت جهت امور خیریه برداشت می­ شود. لازم بذکر است که بانک تعاونی، در سال ۱۹۹۷با ارائه همکاری با اداره پست و در سال ۱۹۹۹ با راه­اندازی خدمات تلفن بانک، دایره خدمات­رسانی خود در این حیطه را گسترش بیشتری بخشید.

در محور سوم یعنی حمایت از حقوق بشر، شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که موارد ذیل را انجام می­ دهند توسط این بانک تامین مالی نمی­ شوند: هر کسب و کار و یا شرکت منتسب به دولتی که باعث مخدوش شدن حقوق بشر گردد؛ هر کسب و کاری که به نوعی مرتبط با رژیم‌های خودکامه و ستم ­پیشه باشد و یا آن که برای آنان اسلحه و ادوات نظامی فراهم نماید؛ ارگان‌هایی که به تبعیض و تهیج نفرت دامن می­ زنند؛ شرکت‌هایی که در ساخت و یا انتقال مهمات کشتارجمعی چون بمب‌های خوشه ­ای، مهمات ساخته شده از اورانیوم رقیق شده، فعال هستند و یا در ساخت و انتقال ادوات شکنجه و ابزارهای خشونت ­آمیز که مخالف حقوق بشر است فعالیت دارند.

در محور چهارم کلیه شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که با اقدامات خود به ایجاد و توسعه سرمایه­گذاری اجتماعی منجر می­شوند همانند تعاونی‌ها، تعاونی‌های اعتباری و طرح‌های مالی اجتماعی از امکان تامین مالی توسط این بانک برخوردار می­ باشند.

در محور پنج که مربوط به صیانت از حیوانات می­ شود، شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که از حیوانات برای انجام کارها و نیز آزمایش لوازم آرایشی و بهداشتی خارج از استانداردها و قواعد موجود استفاده می کنند و یا از آنان به شکل نامناسبی در امور کشاورزی استفاده برده و یا آنکه از آنان به منظور تجارت پوست و خز و یا مبارزه دادن با یکدیگر جهت جذب تماشاچی و کسب درآمد بهره می­ گیرند، توسط این بانک تامین مالی نمی­ شوند. اما از سوی دیگر تجارت‌هایی که در پی توسعه راه‌های جایگزینِ­ آزمایش بر روی حیوانات هستند و یا کشاورزانی که فعالیتشان توام با رفاه و سلامت حیوانات می­ باشد تامین مالی و حمایت می­ شوند.

وهاب قلیچ (کارشناس پژوهشی)
[۱] The Co-operative Group
[۲] Co-operative Wholesale Society
[۳] International Labour Organization (ILO)
https://taghribnews.com/vdcgw39qtak93y4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی