تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب : 174728

برگزاری کمیسیون تبارشناسی جریان های تکفیری/گروه های تکفیری در خدمت افکار غرب و به دنبال منهدم کردن جهان اسلام هستند

نشست تخصصی کمیسیون "تبار شناسی جریان های تکفیری" عصر روز یکشنبه در کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم برگزار شد.
برگزاری کمیسیون تبارشناسی جریان های تکفیری/گروه های تکفیری در خدمت افکار غرب و به دنبال منهدم کردن جهان اسلام هستند
به گزارش خبرنگار تقریب، شیخ پرفسور "محمد طی" از اساتید برجسته لبنان در نشست تخصصی کمیسیون تبار شناسی جریان های افراطی و تکفیری به ارائه مقاله خود با موضوع "حقوق بشر در اسلام" پرداخت و با تاکید بر اینکه انسان حقوقی در مقابل حاکم دارد اظهار کرد: حاکمان و فرمانروایان، حقوق انسان را کنار گذاشته و خود را مالک همه چیز می دانند و به قتل و عام و دست درازی به اموال مردم می پردازند و تصور می کنند جانشین خداوند بر روی زمین هستند.

استاد برجسته لبنانی با تاکید بر اینکه حکام خود را مالک جان و مال مردم می دانند گفت: آنان مردم را غل و زنجیر کرده و برای خود برده قرار داده بودند مانند فراعنه مصر.

محمد طی با اشاره به اینکه خداوند توحید را آورد تا در سایه توحید بت ها از دوش همگان برداشته شود ابراز کرد: توحید به دلیل این بود که همه به سوی خدای متعال گرایش پیدا کنند و تنها او را بپرسند و بدانند که فقط خدا مالک همه هستی است و لذا جان ها ملک حاکمان نیست و خداوند حقوق واجبی را برای انسان در اجتماع قرار داده و نباید آزادی ها در اختیار حکام باشد.

وی ادامه داد: جوهر و خلقت انسان بر اساس توحید بنا شده و تکفیری ها می خواهند این آزادی را از مردم بگیرند و هیچ آزادی برای مردم قائل نیستند. آنها مسلمانان را به دلیل اینکه بر خلاف عقاید آنها رفتار می کنند کافر و مشرک می دانند و بر این اساس از اسلام به دور هستند.

استاد برجسته لبنانی با تاکید بر اینکه برای گسترش جریان تکفیری باید از نوجوانان و جوانان حرکت را آغاز کنیم ابراز کرد: باید مدارسی که تکفیری ها در آنجا مغز دانش آموزان را شستشو داده و آنان را به راه های منحرف هدایت می کنند را از بین برد و با آگاهی بخشی به جوانان آنها را نجات داد تا قربانی این نوع افکار و ایده ها نشوند.

جوامع اسلامی مسئولیت خودشان در قبال پدیدار شدن گروه های تکفیری را فراموش نکنند
دکتر قاسم جوادی استاد حوزه و دانشگاه در نشست کمیسیون تبارشناسی به ارائه مقاله «مسئولیت ما در برابر وضع تکفیری» پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه همه ما مسئولیتی در قبال اسلام داریم اظهار کرد: باید ببینیم چه کردیم که وضعیت جهان اسلام به اینجا رسیده است، جامع نگری ما نسبت به اسلام دچار مشکل شده است و اگر مجموعه آیات و روایات مورد تحلیل و بررسی قرار می گرفت امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مجموعه ای از جوانان کشورهای اسلامی مشاهده کردند غیر مسلمانان به کشورهای اسلامی آمدند و حکومت را در دست گرفتند و پایتخت های کشورهای اسلامی را به پایگاه های فساد تبدیل کردند و طبیعی بود که برخی ها خواستند در برابر این وضع کاری انجام دهند و از سوی دیگر تربیت درستی نبود و برخی تفکرات و برداشت های نادرست از دین صورت گرفت.

جوادی با اشاره به اینکه اسلام دین رحمت و مهربانی است گفت: قرآن ما را به روابط احسن با اهل کتاب دعوت می کند و در جایی دیگر مطلق انسان ها را با حسن خلق و مهربانی به دین دعوت کنید ولی امروز شاهدیم تکفیری ها با پرچم اسلام فجیع ترین جنایات را علیه مسلمانان مرتکب شده و موجب خدشه دار شدن چهره رحمانی اسلام شده اند

هویت یابی برخی مسلمانان عامل حل مشکلات جوامع اسلامی
پرفسور "شیماموت" نماینده جامعه المصطفی العالمیه در ژاپن طی سخنانی در این کمیسیون با اشاره به اینکه بر اساس تفکر شهید مطهری گم شدن هویت برخی مسلمانان عامل اصلی گرایش به تکفیر است گفت: یافتن این هویت گمشده باعث حل بسیاری از مشکلات جوامع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۸ سالگی به دنبال مطالعه در خصوص اسلام، ایران و تشیع بوده است بیان کرد: از میان گستره مطالعاتی که داشتم به نسخه ای موثر برای درمان معضل عدم تعادل بشر برخورد کردم.

پرفسور شیماموت ادامه داد: من با شخصیت آیت الله مطهری از جوانی آشنا شده ام، روش معتدل شهید مطهری این است که به دنبال جستجوی هویت دهی به انسان در میان هیاهوهای شرق و غرب است و این موضوع برای در موضوع معرفت نفس جذاب بود.

نماینده جامعه المصطفی العالمیه در کشور ژاپن اظهار کرد: مشکل امروز جوامع اسلامی این است که تعادل در جوامع به خطر افتاده است و این موضوع به واسطه گم شدن هویت برخی مسلمانان است. شهید مطهری می گوید در تعجبم از کسی است که خودش را گم کرده و به دنبال آن نمی گردد.

وی خاطر نشان کرد: مردم جهان همه باید به تواضع برسند و سعی کنند خود را بشناسند که تنها در این صورت است که مشکلات جوامع به ویژه مسلمان حل خواهد شد

گروه های تکفیری در خدمت افکار غرب هستند
دکتر "خالد رمزی البزایعه" فعال سیاسی کشور لبنان در نشست کمیسیون تبار شناسی جریان های افراطی و تکفیری ضمن تقدیر از برگزاری این کنگره در جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که با توجه به موقعیت کشور ایران در منطقه و بین کشورهای جهان اسلام گام هایی اساسی در از بین بردن تفکر تکفیری برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه گروه های تکفیری در خدمت افکار غرب و به دنبال منهدم کردن جهان اسلام هستند بیان کرد: آنها سلاح بر می دارند و شیعه و سنی را می کشند و به افراد خود آنگونه یاد می دهند که اگر کشته شوند جایشان در بهشت است.

فعال سیاسی اردنی ادامه داد: چه کسی به آنان پول می دهد، برخی کشورها حامی تکفیری ها هستند. برخی از کشورها نیز در قبال تکفیر سکوت کردند و می ترسند حق را بازگو کنند چرا که نمی خواهند برای خود دشمن تراشی کنند.

خالد رمزی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی برای مقابله با تفکر تکفیری انگیزه دارد خاطرنشان کرد: امیدواریم مباحثی که در این کنگره مطرح می شود بایگانی نشود و عملی و کاربردی شود چرا که همه ما در برابر جنگ با تکفیری ها مسئول هستیم و باید همه برای از بین بردن این مشکل بزرگ وارد میدان شویم.

تکفیر ناشی از عدم پایبندی به میانه روی است
مولوی "سید احمد عبدالهی" امام جمعه اهل سنت بیرجند در کمیسیون تبار شناسی با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید شما را امت میانه قرار دادیم تا بر مردم شاهد باشید گفت: اسلام دین اعتدال، مهر و محبت است و تا زمانی که پیروان اسلام بر روش اعتدال پایبند باشند سعادت دنیا و آخرت نثار آنان خواهد شد.

وی ادامه داد: ولی اگر از خطی و مشی که اسلام برای ما تعیین کرده تخطی کرده و ذره ای منحرف شویم نه تنها سعادت دنیا و آخرت نصیب ما نخواهد شد بلکه جامعه به فساد کشیده خواهد شد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به اینکه اعتدال در عقیده، رفتار و گفتار موضوعی است که اسلام آن را به ما امر کرده است گفت: مسیحیت درباره حضرت عیسی تا حدی اغراق کرده که ایشان را خدا می دانند و در اسلام نیز باید از اغراق دین جلوگیری کرد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه پدیده شوم تکفیر چهره اسلام را خدشه دارد کرده و موجب اسلام هراسی شده است گفت: این جریان نشات گرفته از عدم پایبندی به اعتدال است چرا که موجب می شود کسانی که چنین تفکراتی دارند همه افرادی را که بر خلاف آنها فکر می کنند مهدور الدم بدانند.

وی خاطرنشان کرد: باید با روش درست و استدلال منطقی از گسترش فکر تکفیری جلوگیری کنیم تا این تفکر در جهان خاتمه یابد.
https://taghribnews.com/vdcgxt9q7ak9uu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی