تاریخ انتشار۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰:۰۳
کد مطلب : 164323
ظریف در نشست تروئیکای اتحادیه مجالس اسلامی:

آمادگی کامل ایران برای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه/ ملت فلسطین شایسته تجلیل و حمایت هستند

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه به علت محاصره ظالمانه و تحمیلی ساکنان نوار غزه با بحران گسترده انسانی ناشی از کمبود امکانات دارویی و پزشکی مواجه شده اند ، اظهار داشت: تداوم این وضع به زودی موجب بروز فاجعه انسانی دهشتناک می شود که نقض فاحش حق حیات یک ملت است.
آمادگی کامل ایران برای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه/ ملت فلسطین شایسته تجلیل و حمایت هستند
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، "محمدجواد ظریف" عصر روز سه شنبه در نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و دیگر اعضا درباره وضعیت فلسطین و تهاجم علیه غزه گفت: امیدوارم این نشست که به منظور همفکری و رسیدن به راهکاری برای مواجهه با رژیم صهیونیستی در تهاجم به غزه برگزار شده است بتواند با ارائه راهکارهای عملی فاجعه غمناک انسانی در نوار غزه را پایان بخشد و بتوانیم به مردم مظلوم این منطقه یاری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از بیش از دو هفته قبل با زیر پا گذاشتن اصول انسانی و قوانین مسلم حقوق بین الملل و مبانی حقوق بشر و بشردوستانه با بکار گیری پیشرفته ترین جنگ افزارها به سرزمین فلسطین از زمین، هوا و دریا حمله و با این جنگ افزارها به سرزمین فلسطین تجاوز آشکار کرده اند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: با کمال تاسف در این تجاوز جنایتکارانه ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی که به صورت هدفمند سازماندهی شده ، به دنبال کشتار و نسل کشی کور علیه یک ملت است و مراکز کاملا غیر نظامی از جمله مناطق مسکونی، مناطق امدادی، مساجد، موسسات عمومی و دولتی و حتی گروه های امداد رسان و هیات های رسانه ای و خبری را هدف قرار داده است و صدها تن از افراد غیرنظامی کشته و هزاران نفر زخمی و تعداد زیادی نیز آواره شده اند.

وی خاطر نشان کرد: بخش اعظم زخمی ها را کودکان، زنان و سالمندان تشکیل می دهند و تاسف بارتر اینکه به دلیل محاصره ظالمانه نوار غزه ، ساکنان این منطقه امروز با بحران گسترده ناشی از کمبود شدید مواد پزشکی و دارویی و کمک رسانی در نتیجه عدم مداوای مجروحان و با وجود موانع عمده برای ارسال مداوم از طریق مجامع بین المللی رو به رو هستند.

وی افزود: تداوم این وضعیت بزودی موجب بروز یک فاجعه دهشتناک خواهد شد و قطعا این میزان از نقض فاحش حقوق بین الملل برای جامعه جهانی که مروج و مدافع حقوق بین الملل است نباید قابل قبول و تحمل باشد.

ظریف تاکید کرد: متاسفانه در هفته گذشته شاهد کم تحرکی غیرمسوولانه شورای امنیت و سکوت توام با رضایت و حتی بعضا حمایت های مدعیان حقوق بشر در قبال تجاوز و کشتار غیرنظامیان اعم از کودکان، زنان و سالمندان در غزه هستیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: معدود اقدامات انجام شده نیز یا به دلیل عدم توجه به واقعیات در صحنه از جمله واقعیت محاصره نوار غزه قرین به موفقیت نبوده است و یا اقدامات انجام شده به هیچ عنوان متناسب با سطح و میزان فاجعه انسانی کشتار مردم بی دفاع غزه نیست.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی مسوولیت خطیری بر عهده جامعه جهانی و ارکان مسوول سازمان های بین المللی به ویژه شورای امنیت و کمیساریای عالی حقوق بشر، نهادهای حمایت از تمامی کشورهای صلح دوست به ویژه کشورهای اسلامی در دو محور تلاش برای توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه و همچنین رفع کامل محاصره این منطقه و بازگشایی کلیه گذرگاه ها و ایجاد سازوکار پایدار برای ارسال کمک های انسان دوستانه بین المللی مانند اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به نوار غزه است.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد کمک های بشردوستانه خود مانند تجهیزات امدادی، دارو و غذا را به غزه فورا اعزام کند؛ اما به دلیل در دسترس نبودن امکانات ارسال تجهیزات اولیه امیدواریم با بازگشایی گذرگاه های مرزی با غزه بتوانیم گامی اساسی در این خصوص برداریم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی دارد پذیرای هر تعداد از مجروحان فلسطینی در بیمارستان های ایران باشد.

ظریف تصریح کرد: ملت فلسطین بیش از ۶ دهه گذشته در مسیر اعمال حقوق حقه خود پستی و بلندی های فراوانی را پشت سر گذاشته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ملت فلسطین در چند هفته گذشته در تداوم حق دفاع ، ضمن پایداری وصف ناپذیر در مقابل حملات بی رحمانه رژیم صهیونیسیتی، مقاومتی قهرمانانه و شجاعانه از خود نشان داده است تاکید کرد که این ملت شایسته تجلیل و حمایت همه ماست.

ظریف افزود: مردم فلسطین این روزها در شرایطی زیر آتش سنگین اشغالگران قرار دارند که امت اسلامی خود را برای شرکت در مراسم روز جهانی قدس ، این یادگار جاوید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آماده می کند.

وزیر امور خارجه گفت: قطعا مراسم امسال با شکوه بیشتر و گستردگی فراوان تر، بر حق مردم مسلمان فلسطین برای برخورداری از زندگی توام با امنیت و آرامش و ثبات و احقاق کامل حقوق مردم فلسطین تاکید خواهد کرد.

ظریف ضمن بزرگداشت شهدای فلسطینی و امت اسلامی و از جمله شهدای تهاجم جاری به نوار غزه و آرزوی شفا برای کلیه مجروحان، از ابتکار عمل و تلاش های دبیرخانه اتحادیه بین المجالس اسلامی و مجلس شورای اسلامی در برگزاری این نشست مهم تقدیر و تشکر کرده و برای این نشست در این برهه حساس از تحولات منطقه و فلسطین ، در مسیر دستیابی به اهداف خود در همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی آرزوی موفقیت کرد.

وی افزود : وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای هر گونه همفکری و تشریک مساعی و مساعدت و همکاری با اتحادیه بین المجالس اسلامی در جهت تحرک موثر برای توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی، رفع کامل محاصره نوار غزه و کمک و مساعدت به ملت قهرمان فلسطین دارد.
https://taghribnews.com/vdcgxt9qwak93w4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی