تاریخ انتشار۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : 156593

آغاز به کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح بیست و چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران - ترکیه گفت: سطح روابط همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باید تا مرز ۳۰ میلیارد دلار گسترش یابد.
آغاز به کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه
"محمود واعظی" در مراسم کمیسیون مشترک که امروز در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت رسمی افتتاح شد، افزود: حجم تجارت ایران و ترکیه در ماه‌ های دی‌ و بهمن‌ سال گذشته به چهار میلیارد دلار و۴۰۰ میلیون دلار رسید که نشان می دهد امکان رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار وجود دارد.

وی همچنین برلزوم برطرف کردن موانع گسترش همکاری میان دو کشور و فعال شدن بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی ایران از همکاری بخش خصوصی ترکیه استقبال می‌کند و ما در تلاش هستیم تا زمینه‌های مناسب همکاری میان این دو بخش فراهم شود.

رئیس هیات ایرانی در این مذاکرات به اهمیت نفت و گاز و بیمه اشاره کرد و افزود: بحث توسعه‌ حمل ‌و نقل و ترانزیت میان دو کشور از دیگر موارد مهمی است که موجب گسترش روابط اقتصادی ایران و ترکیه می‌شود و علاوه بر این مردم این دو کشور را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

واعظی گفت : ایجاد دروازه‌ های مرزی و شهرک‌ های صنعتی مشترک در مرز بازرگان باید مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

وی همچنین درباره توسعه گردشگری میان دو کشور گفت: ما حتی می توانیم گردشگری سه جانبه را طراحی و توسعه دهیم ؛ این نوع گردشگری زمینه حضور گردشگران خارجی مسافر به یکی از کشورهای ایران و ترکیه را در کشور ثالث ایجاد می کند .

رئیس هیات ایرانی افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است به همکاری ‌های بلند‌مدت با ترکیه بیشتر توجه کند و در زمینه‌های نفت و گاز تلاش می شود همکاری بیشتری صورت بگیرد.

واعظی گفت: لازم است ساز و کاری طراحی شود تا تمام اسنادی که تهیه شده ، عملیاتی شود و در اسناد جدید نیز با دوری از مسائل تبلیغاتی رویکردی عملیاتی داشته باشیم .

وی تاکید کرد: ‌همکاری ایران و ترکیه می‌تواند الگوی کشورهای منطقه شود و دولت یازدهم در سیاست خارجی خود اهمیت ویژه‌ای به تعامل با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه قائل است .

جودت ییلماز وزیر توسعه زیربنایی ترکیه با بیان اینکه کشورش و ایران دو کشور دوست و برادر هستند، گفت:‌امیدواریم این کمیسیون مشترک سمبل واقعی روابط عمیق میان دو کشور باشد.

وی گفت :‌ در سال ۲۰۰۲ حجم تجارت دو کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ییلماز با اشاره به لزوم شکل گیری تجارت آزاد بین دو کشور افزود:‌ تسهیل تجارت میان دو کشور در گرو حذف دیوانسالاری اداری است.

وی همچنین تاکید کرد:‌ روابط ایران و ترکیه باید در زمینه ‌های حمل و نقل زیرساخت و صادرات دارو افزایش یابد.

پس از مراسم افتتاحیه قرار است جلسات چهار کمیته کارشناسی این کمیسیون تا بعدازظهر فردا ادامه پیدا کند .

کمیته های تجارت،‌ سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بخش خصوصی، حمل و نقل، گمرک و همکاری‌های استانی، انرژی و معدن و کمیته سایر همکاری‌ها قرار است اسناد نهایی این کمیسیون را آماده کنند.
https://taghribnews.com/vdcgy39qwak9nn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی