تاریخ انتشار۲۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب : 275609

وحدت اسلامی یکی از نیازهای فوری جامعه اسلامی است

دکتر "جلال درخشه "استاد اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست تخصصی"وحدت و همگرایی در جهان اسلام از اندیشه تا عمل"گفت: وحدت اسلامی یکی از نیازهای فوری امروز جامعه اسلامی است.
وحدت اسلامی یکی از نیازهای فوری جامعه اسلامی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) دکتر درخشه به تهدیدهای فراروی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از این تهدیدها ورود گفتمان رو به رشد فرهنگ و تمدن غربی در دو قرن اخیر به جهان اسلام است.

وی ادامه داد: جهان اسلام پیش از این دوره هم با مشکلات زیادی رو به رو بوده است، که می توان آن را در مشکلات درون دینی و از جمله اختلافات بین مسلمین جستجو کرد.

درخشه افزود: در دو قرن اخیر معضل تفرقه و عقب ماندگی هم گریبانگیر جهان اسلام شد و درک این عقب ماندگی مسأله مهمی است؛ گذر از مرز عقلگرایی، تشتت قدرتهای سیاسی در بین مسلمانان  و فشارهای بیرونی هم در این دوره مزید بر علت شد.

استاد اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) خاطر نشان کرد: افول تمدنی اسلامی و گسترش تمدن غربی، جهان اسلام را با چالشی جدی مواجه کرد و موجب درکی از عقب ماندگی در آن شد؛ دنیای اسلام در جهان جدید با یک قدرت فزون طلب مواجه شد که بر اقتصاد و فرهنگ و .. آن نیز اثر گذاشت؛ در نتیجه هجوم این قدرت، وضعیت نابسمانی در جهان اسلام وجود دارد و آن پراکندگی و عدم همگرایی در بین  مسلمانان است.

وی خاطر نشان کرد:سیاست غربیها برای چندپارگی جهان اسلام به طور پی در پی اجرا شد که تا کنون هم ادامه دارد؛ اختلافات داخلی جهان اسلام دیرینه بوده و در برخی از دوره ها گسترش داشته و طبیعی است که دشمن از این شرایط بهره برداری کند، لذا ما راهی جز وحدت نداریم و جهان اسلام باید متحد و همگرا شود.

این استاد اندیشه سیاسی در ادامه به شخصیتهای بزرگ تقریبی از جمله سید جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده، مرحوم آیت الله بروجردی، شیخ شلتوت و ... و تشریح فعالیتهای آنها در زمینه وحدت بین مذاهب پرداخت و از تلاشهای آنها در این مسیر تقدیر کرد.

دکتر درخشه با بیان این که همه مذاهب مخرج فکری مشترک دارند، تأکید کرد: این تعصبات بی جا و برداشتهای غلط است که تفرقه را تشدید می کند، ما تا رسیدن به یک همگرایی و تأکید بر روی منافع مشترک فاصله داریم، اما امیدواریم دیدگاه وحدت که دغدغه علما و متفکران و اندیشمندان شیعه و سنی است، روزی از وضعیت آرمانی خارج شود و به مرحله عملی برسد.
 
https://taghribnews.com/vdcgzn9xyak9u34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی