تاریخ انتشار۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : 262866

سیاستهای غیر متوازن ترکیه، این کشور را با چالشهای جدیدی مواجه می کند/کشورهای اتحادیه اروپا در برابر ترکیه هماهنگ و متحد هستند

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه سیاست رئیس جمهور ترکیه در منطقه و جهان شفاف نیست، گفت: رفتار ترکیه در حمایت از تروریستهای داعش، چالش امنیتی و سیاسی جدیدی برای دولت اردوغان به وجود آورده است.
سیاستهای غیر متوازن ترکیه، این کشور را با چالشهای جدیدی مواجه می کند/کشورهای اتحادیه اروپا در برابر ترکیه هماهنگ و متحد هستند
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون تنشهای اخیر بین ترکیه و اتحادیه اروپا گفت: سیاست دولت "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، سیاست غیر شفاف و برگرفته از رفتارهای غیر متعارف اوست.

وی ادامه داد: انتقاد شدید "رجب طیب اردوغان" و "چاووش اغلو" وزیر خارجه ترکیه از جمهوری اسلامی ایران، سفر اردوغان به عربستان، قطر و بحرین در این شرایط خاص، دخالت ترکیه در مسائل داخلی سوریه  و...همه اینها نشان می دهد که دولت ترکیه هیچ گاه سیاست شفافی در سطح منطقه و جهان ندارد.

هانی زاده افزود: اقدام اخیر چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه در سفر به هلند، نوعی دخالت آشکار در مسائل داخلی کشورهای اتحادیه اروپا تلقی می شود؛ با توجه به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا، ساز و کار و قوانین خاص خود را دارند و همانند کشورهای غربی اجازه نمی دهند که کشوری مثل ترکیه قوانین آنها را نقض کند، لذا برخوردی که با چاووش اغلو صورت گرفت؛ برگرفته از قانون مداری کشورهای اتحادیه اروپا و از جمله هلند است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت:اختلاف اخیر بین ترکیه و اتحادیه اروپا در حوزه آلمان، هلند و حتی دانمارک  نشان می دهد که ترکیه با نفرت عمومی مردم اروپا مواجه شده و حمایت ترکیه از تروریستهای داعش، چالش امنیتی و سیاسی جدیدی برای دولت اردوعان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، ترکیه که به شدت نیازمند حمایت مالی اتحادیه اروپاست، با یک چالش مالی مواجه خواهد شد و عربستان سعودی در حقیقت پوست خربزه زیر پای رجب طیب اردوغان انداخت و او را وادار کرد که مواضع تندی علیه ایران و اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

هانی زاده افزود: ترکیه با مصر، روسیه، سوریه  و ایران اختلاف دارد و الان هم با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شده است و در یک زاویه بسته ای به سر می برد که ممکن است چالش سیاسی جدیدی برای دولت این کشور به وجود بیاورد؛ لذا دیکتاتوری و خود محوری شخص رجب طیب اردوغان و کابینه او  و سیاستهای غیر متوازن دولت ترکیه ممکن است، این کشور را با چالشهای جدید مواجه کند.

وی تصریح کرد:انتظار می رود اتحادیه اروپا برای تنبیه اردوغان، کمکهای مالی خودش را قطع کند و شرایطی فراهم کند تا دولت ترکیه معتدل تر و عاقلانه تر و منطقی تر سیاستهای خارجی خودش را تعریف کند؛ اگر ترکیه بخواهد با این رفتار و کنشهای تهاجمی با جامعه جهانی برخورد کند؛ قطعا دچار فروپاشی تدریجی خواهد داشت.

هانی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه الان هشتاد هزار نفر از نخبگان  جامعه ترکیه چه در حوزه دانشگاهی و سیاسی و و چه امنیتی از چرخه دولت اردوغان خارج شده اند، لذا دولت این کشور به شدت شکننده و آسیب پذیر است؛ به همین دلیل به نظر می رسد که اگر اردوغان در سیاستهای خودش تغییر اساسی ندهد و از دولتهای منطقه و جهان عذرخواهی نکند و بخواهد به صورت تهاجمی با اتحادیه اروپا برخورد کند، قطعا دچار مشکل خواهد شد؛ به اعتبار اینکه اتحادیه اروپا یک دست هستند و سیاستهای خود را در قبال ترکیه هماهنگ می کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت واحد علیه دولت رجب طیب اردوغان موضع گیری کنند؛ اگر چه اردوغان ممکن است سعی کند تروریستهای داعش را به سمت اروپا اعزام کند تا در کشورهای اروپا ناامنی ایجاد کند، ولی اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا بسیار بالاتر از ترکیه است.

حسن هانی زاده اظهار داشت: رفتار رجب طیب اردوغان در داخل خود ترکیه یک رفتار کاملا دیکتاتور مآبانه است، ولی او سعی می کند که از طریق ایجاد یک کمپین ترکی در کشورهای اروپایی وانمود کند که به افکار عمومی ترکهای مقیم کشورهای اروپایی احترام می گذارد، در حالی که مسئله داخل خود ترکیه هست؛ طبق گزارشهای دریافتی بیش از 60 درصد از مردم ترکیه مخالف سیاستهای اردوغان هستند و این یک چالش داخلی است و رئیس جمهور این کشور سعی می کند از طریق تحریک ترکهای مقیم کشورهای اروپایی، به نوعی جایگاهی در سطح جهان برای خود کسب کند که نتیجه معکوس خواهد کرفت.
 
گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
 
 
 
https://taghribnews.com/vdch-ini-23n-6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی