تاریخ انتشار۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : 210160

بیانیه پایانی وین اساس گفتگوهای بعدی است / هیچکس دنبال تجزیه سوریه نیست

حسین اميرعبداللهيان: بيانيه 9 بندي توافق شده در نشست وين درباره سوريه چارچوب و پايه و اساس گفت‌وگوهاي بعدي است.
بیانیه پایانی وین اساس گفتگوهای بعدی است / هیچکس دنبال تجزیه سوریه نیست

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) معاون عربي آفريقاي وزیرامورخارجه درجمع خبرنگاران ايراني پس از پايان نشست وين درخصوص جلسه طولاني که از صبح تا عصر به طول انجاميد، گفت: ديدگاه‌هاي مطرح شده در اين نشست از يکديگر فاصله زيادي داشت و برخي کشورهاي شرکت‌کننده در اين نشست تلاش کردند تا در بيانيه‌اي اعلام کنند که بشار اسد چه وقت و در چه چارچوبي بايد از قدرت کناره‌گيري کند و همچنين برخي مي‌خواستند ايده‌هاي سياسي خود را درباره منطقه با تمرکز بر سوريه پيش ببرند و براي ايران هم مهم اين بود که راهبرد خود را پيش ببرد.

اميرعبداللهيان در ادامه گفت: آمريکا طرحي را شب گذشته روي ميز قرار داد و روسيه نيز طرح مکتوبي را ارائه کرده بود و درچنين فضايي کار دشوار آقاي ظريف اين بود که رويکرد ايران را در حالي که با برخي از کشورها در تعارض بود مطرح کند.

معاون ظريف که وي را در نشست وين همراهي کرده است، با اشاره به نتيجه مذاکرات طولاني امروز گفت: در نهايت طرف‌هاي شرکت‌کننده بر روي يک بيانيه 9 بندي توافق کردند که تقريبا در همه‌ي بندها ايران تلاش کرد ديدگاه‌هاي مورد نظر خود را درج کند. متاسفانه برخي کشورها ديدگاه سازنده نداشتند و  آقاي ظريف تلاش کرد تا چارچوب اصلي سياست ايران در بحث سوريه در خروجي بيانيه‌ي مشترک بيايد.

اميرعبداللهيان با اشاره به بيانيه 9 بندي این نشست گفت: در اين بيانيه حاکميت، استقلال، تماميت ارضي و وحدت ملي سوريه مورد تاييد قرار گرفت و تصويب شد هيچ کس به دنبال تجزيه سوريه نيست.

وي در خصوص تلاش برخي کشورها براي برکناري بشار اسد،‌ خاطرنشان کرد: در طرح آمريکا جدول زمان‌بندي براي پروسه انتقالي پيش‌بيني شده بود که با تلاش آقاي ظريف قرار شد هيچ جدول زماني در اين بيانيه نداشته باشيم و با چانه‌زني زياد تصويب شد که يکي از بندهاي اين بيانيه اين باشد که مردم سوريه بايد سرنوشت خود را تعيين کنند.

معاون ظريف در خصوص گروه‌هاي افراطي و تروريسم که در سوريه هستند و يکي از موضوعات مورد بحث در نشست وين بوده است،‌ تصريح کرد: يکي از چالش‌هايي که در اين نشست با آن روبرو بوديم، اين بود که هر يک از کشورها تعريف متفاوتي از گروه‌هاي تروريستي ارائه مي‌کردند و حتي برخي روسيه را متهم مي‌کردند که داعش و النصره را در سوريه مورد هدف قرار داده‌ است. ما معتقديم معارضه معتدل مسلح نداريم و وجود اينگونه معارض تنها يک اسم زيباست و با همين نگاه اگر بخواهيم پيش برويم وضعيت پيچيده‌تر مي‌شود.

اميرعبداللهيان درباره نقش سازمان ملل در بحث سوريه و ادامه مذاکرات، خاطرنشان کرد: ما براي نقش سازمان ملل بسيار اهميت قائل هستيم و در هر پروسه سياسي معتقديم که سازمان ملل بايد چه به لحاظ شکلي و چه محتوايي نقش داشته باشد. در همين چارچوب تصميم گرفته شده است که در هر پروسه سياسي از جمله آتش‌بس اين اقدامات در چارچوب سازمان ملل و تلاش اين نهاد بين‌الملي صورت گيرد.

وي در خصوص ادامه مذاکرات درباره سوريه که گفته مي‌شود طي دو هفته آينده يک بار ديگر در وين برگزار خواهد شد، با بيان اينکه قرار است جلسه ديگري در وين برگزار شود اما تاريخ آن مشخص نيست. قرار شده است که آقاي دميستورا نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه در تماس و مشورت با کشورهاي مختلف، تاريخ و سطح مذاکرات بعدي را اعلام کنند. ممکن است ادامه اين جلسات در قالب يک گروه تماس را شاهد باشيم.

اميرعبداللهيان در ادامه با بيان اينکه نشست وين بسيار سخت و داراي پيچيدگي‌هاي خاص خود بود، تصريح کرد: مي‌توانم در ارزيابي اوليه بگويم اين نشست براي شروع خوب بود و مي‌توانيم بگوييم شروع يک گفت‌وگوي چندجانبه خوب و سازنده مي‌تواند باشد. متاسفانه برخي از کشورها سعي داشتند با نگاه غيرسازنده اين جلسه را تحت‌الشعاع قرار دهند و با همين نگاه نيز وارد نشست شده بودند.

معاون عربي آفريقاي وزیرامورخارجه درباره اينکه آيا بيانيه 9 بندي مبناي ادامه مذاکرات و موضوع بررسي نشست‌هاي بعدي درباره سوريه خواهد بود، چرا که برخي کشورها پس از اين نشست اظهارات ضد و نقيضي نسبت به بيانيه مذکور ارائه کرده‌اند، گفت: درباره اين مساله هم بحث شد که آنچه درباره بيانيه توافق مي‌شود موضوع مکتوب و نوشته شده است اما طبيعي است که هر يک از کشورها مي‌توانند خارج از اين بيانيه اظهارنظرهاي خاص خود را داشته باشند اما بيانيه چارچوب توافق و پايه و اساس گفتگوهاي بعدي درباره سوريه است. در اين ميان طبيعي است کساني که نظرشان در اين نشست و در بيانيه تامين نشده سعي دارند خواسته‌هاي خود را به گونه‌اي در فضاي بين‌المللي و رسانه‌اي مطرح کنند. 
https://taghribnews.com/vdch-vniv23nzzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی