تاریخ انتشار۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : 232382

عربستان مسئول بستن راه حجاج ایرانی / امنیت برعهده کشورهای منطقه است / تشدید درگیری ها را پیگیری نمی کنیم

جابری انصاری: امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است و بدون توافق و سیاست های اجماعی، امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیرامونی ما فراهم نمی شود. به هیچ عنوان تشدید درگیری ها را پیگیری نمی کنیم زیرا تشدید تنش ها در غرب آسیا و شمال افریقا به زیان همه ملت های منطقه و جهان خواهد بود.
عربستان مسئول بستن راه حجاج ایرانی /  امنیت برعهده کشورهای منطقه است /  تشدید درگیری ها را پیگیری نمی کنیم
جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران  همچنین با تاکید بر مبارزه بی امان و بین المللی با گروهک های تکفیری، تروریسم و افراط گرایی را منشا بی ثباتی، به هم ریختگی و مشکلات منطقه دانست.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به کارشکنی عربستان در امر حج هشدار داد: اگر عربستان تغییری در رویه خود ایجاد نکند، مسئول بستن راه حجاج ایرانی خواهد بود.
 
جابری انصاری در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ادامه مواضع گستاخانه مقامات عربستان در پی منتفی شدن اعزام حجاج ایرانی گفت: موضوع حج در مسیر خودش پیگیری شد اما متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان در خصوص مسائل اساسی مرتبط با امنیت حجاج ایرانی، نقل و انتقالات آنان و صدور روادید عملا دچار مشکل هستیم.
 
وی افزود: دولت بر اساس اینکه حج فریضه ای اسلامی است این موضوع را با حداکثرخویشتنداری از جنبه اجرایی و فنی پیگیری کرد اما اگر عربستان تغییری در رویه اش ایجاد نکند مسئول بستن راه حجاج ما خواهد بود.
 
جابری انصاری در پاسخ به این پرسش که چه زمان به گستاخی مقامات عربستان پاسخ خواهیم داد گفت: بارها گفته ایم بنا نیست جمهوری اسلامی ایران در زمین بازی طرف مقابل بازی کند دولت عربستان تشدید درگیری ها در منطقه را به عنوان اولویت خود برگزیده است در حالی که ما در پی گسترش همکاری ها و ایجاد ثبات در منطقه هستیم.
 
وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان تشدید درگیری ها را پیگیری نمی کنیم زیرا تشدید تنش ها در غرب آسیا و شمال افریقا به زیان همه ملت های منطقه و جهان خواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این سیاست ثابت و اصولی ماست که با روش های مناسب در عین عزت و اقتدار ملی پیگیری خواهد شد.
 
جابری انصاری تصریح کرد:  اظهار نظرهایی علیه ملت ایران دقیقا همان مسئله ای است که بارها گفته ایم از همین نوع نگاه و رویکرد است که تروریسم افراطی و تکفیری در منطقه و جهان ایجاد شده و همین ادبیات ناپاک و مغزهای معلول است که منشأ تروریسم و افراط گرایی و مشکلات و بحران های کنونی و کشتارهای بی رویه در منطقه و جهان است.

وی افزود: ادامه این اظهارات برای جهانیان به روشنی نشان می دهد که تفکر افراطی و تکفیری و کشتار دیگران از چه جایی نشأت می گیرد و چه کسانی از تروریست ها از نظر عقیدتی، ایدئولوژیکی و مالی پشتیبانی می کنند.

جابری انصاری اضافه کرد: این تاکیدی بر ارزیابی های همیشگی ماست که برخورد همه جانبه با تروریسم به عنوان مشکل مشترک جهان منوط به توجه به آبشخورهای این اندیشه است که البته نوعی حرکت در افکار عمومی جهان به سمت یافتن این منشأ  شکل گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره برگزاری یک رزمایش نظامی در ازمیر ترکیه با مشارکت 11 کشور گفت: ما موضع ویژه ای درباره این رزمایش نداریم اما بر موضع ثابت خود درباره تحولات امنیتی منطقه تکرار و تاکید می کنیم تامین امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است.
جابری انصاری افزود: بدون توافق کشورهای منطقه و بدون اجماع در زمینه مقابله با تروریسم و افراط گرایی به عنوان منشأ بی ثباتی و مشکلات منطقه امکان برقراری امنیت و ثبات فراهم نمی شود.
وی هر گونه اقدام برای ایجاد امنیت در منطقه را منوط به توافق اساسی کشورهای منطقه برای برخورد همه جانبه با ترویسم  و افراط گرایی و داعش دانست.
 
نمایشگاه هولوکاست مربوط به نسل کشی جاری صهیونیستها علیه فلسطینیان است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی  محتوای نمایشگاه هولوکاست در تهران را مربوط به نسل کشی مستمر صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین دانست.
حسین جابری انصاری در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره واکنش صهیونیست ها و مدیرکل یونسکو به برگزاری نمایشگاه هولوکاست در تهران گفت: برگزارکننده این نمایشگاه موسسه ای غیردولتی و مردم نهاد است.
وی افزود: برپاکنندگان این نمایشگاه صراحتا هدف گیری نمایشگاه را هولوکاستی دانستند که در طول دهه های گذشته تاکنون از جانب صهیونیست ها علیه ملت فلسطین ادامه دارد و همین توضیحات کافی است .
جابری انصاری گفت:‌ ما به عنوان دولت برپا کننده این نمایشگاه نیستیم اما برگزارکنندگانش صراحتا اعلام کرده اند منظورشان هولوکاست جاری در فلسطین است موضوعی که جامعه جهانی نیز بر آن تاکید دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ادامه اشغال گری صهیونیست ها و نفی موجودیت ملت فلسطین موضوعی است که همه ملت ها از آن آگاهند مساله ای که وجدان جامعه جهانی در برابر آن قرار دارد.
وی ادامه داد: اقدام صهیونیست ها در نسل کشی فلسطینیان به شکل روزانه و لحظه ای انجام می شود که با واکنش جامعه جهانی و وجدان های آزاده در عرصه بین المللی مواجه است .
جابری انصاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای کمک به مبارزه با تروریسم در عراق نیروی نظامی خواهید فرستاد گفت: جمهوری اسلامی از اقدامات دولت عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم و بازگشت ثبات به این کشور حمایت می کند.
وی  هرگونه اقدام کمکی ایران به این کشورها را منوط به درخواست رسمی دولتهایشان در چارچوب روابط دو جانبه دانست.

سخنگوی وزارت امرخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتشار خبری مبنی بر عبور سرکرده طالبان از مرزهای ایران گفت: مراجع ذیربط در کشورمان این موضوع را که چنین فردی در زمان گفته شده از مرز ایران وارد پاکستان شده است  رد می کنند .

جابری انصاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر نخست وزیر هند گفت: سفر آقای مودی از دیروز آغاز شده است و امروز برنامه های رسمی آن انجام می شود؛ این سفر هم به علت روابط تاریخی دو کشور و هم از نظر جایگاه هند در منطقه و جهان مهم است.
وی افزود: همکاری های اقتصادی در حوزه های مختلف بویژه در زمینه انرژی در دستور کار این سفر قرار دارد بویژه آنکه ایران تا قبل از تحریم ها دومین تامین کننده نفت هند بوده و در پسابرجام نیز حرکت به سمت همکاری های سابق و افزایش آن در دستور کار است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در این سفر  قرار است 14 سند همکاری مشترک در زمینه های مختلف بویژه در عرصه های اقتصادی امضا شود که امیدواریم این سفر منشاء برکات بسیاری برای همکاری های مشترک دو جانبه باشد.

جابری انصاری همچنین از سفر امروز رئیس جمهور افغانستان به کشورمان به منظور برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، هند و افغانستان خبر داد.
وی گفت: در این اجلاس سه جانبه قرار است درباره همکاری ها در بندر چابهار به عنوان بندری که قرار است نقش مشترکی در تبادلات تجاری سه کشور داشته باشد گفتگو شود.
جابری انصاری ابراز امیدواری کرد: این توافق منشا گسترش همکاری های سه کشور در این حوزه جغرافیایی شود.
وی گفت: سفر مقامات هند و افغانستان به تهران و توافق سه جانبه درباره تبادلات تجاری از بندر چابهار نتایج روشن اقتصادی و توسعه ای در پی خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیشنهاد روسیه برای مذاکرات صلح افغانستان با مشارکت ایران و روسیه گفت: ایران از هر گونه اقدام برای صلح و ثبات در افغانستان استقبال می کند.
وی افزود: در صورتی که چنین پیشنهادی مدنظر دولت افغانستان و دیگر کشورهای موثر در منطقه باشد ایران هم از آن استقبال می کند.

جابری انصاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اظهارات اخیر آقای بعیدی نژاد در خصوص تبادلات مالی بانک های اروپایی و بانک های کشورمان گفت: اقدامات اقتصادی و تجاری زمان بر است و با حرکتی آرام اتفاق می افتد.
وی افزود: آنچه در جریان است این است که تلاشهای دیپلماتیک با کشورهای مختلف جهان آغاز حل و فصل این مشکلات است که این مسیر ادامه دارد و باید تکمیل شود.
جابری انصاری گفت: مسیر پیش روی ما ، مسیر درستی است که ما در حال حرکت هستیم و مجموعه اقدامات و پیگیریهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مسیر استفاده از نتایج و فوائد برجام در زمینه اقتصاد ملی ادامه دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در روزهای اخیر بخشی از بدهی های دولت هند به ایران از طریق شبکه بانکی پرداخت شد و برخی اقساط بدهی ها نیز از همین طریق پرداخت خواهد شد و این مسیر ادامه می یابد.
وی افزود: همین موضوع درباره مطالبات ما از کشورهای دیگر نیز نتیجه بخش خواهد بود مسیری که آرام اما با نتایج خوب پیش می رود.
 
سفر ظریف به لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند؛ هفته آینده
سخنگوی دستگاه دیپلماسی از سفر دوره ای آقای ظریف به شرق اروپا در هفته آینده خبر داد.
حسین جابری انصاری در نشست خبری گفت: وزیر امورخارجه به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند سفر خواهد کرد.
وی گفت: در این سفرها شاهد مجموعه ای از دیدارها، سخنرانیها و مذاکرات آقای ظریف برای گسترش همکاری های دو جانبه خواهیم بود.
جابری انصاری افزود: وزیر خارجه پس از این سفر دوره ای به برخی دیگر از کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد که در ادامه اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاریهای متوازن براساس نیازهای ما با همه کشورهایی است که حاضر به تعامل مشترک و برابر با ما هستند و بر همین اساس شاهد سفر مقامات کشورمان به مناطق مختلف جغرافیایی و نیز سفر مقامات دیگر کشورها به ایران هستیم.
وی گفت:‌ سفر آقای ظریف به این چهار کشور اروپایی ، پنج روزه است که هفته آینده آغاز می شود و اطلاعات دقیق تری در باره آن منتشر می کنیم.
 
خبر تکمیل می شود...
https://taghribnews.com/vdch6inii23nxxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی