تاریخ انتشار۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : 285483
سخنگوی وزارت خارجه:

به درخواست عراق مرزها را مسدود کردیم/ منتظر پاسخ دولت میانمار هستیم

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: ما به تمامیت ارضی عراق، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق، مُصر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم.
به درخواست عراق مرزها را مسدود کردیم/ منتظر پاسخ دولت میانمار هستیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تسلیت ایام محرم در در خصوص تحولات در کردستان عراق گفت: دیروز اعلام شد که جمهوری اسلامی مرزهای خود را بنا به تقاضای دولت عراق و طی یادداشتی که از وزارت خارجه عراق دریافت کرده بودیم، بست.

قاسمی در خصوص اخبار منتشر شده درباره بمباران اقلیم کردستان از سوی ایران گفت: آنچه دیروز منتشر شد، توسط برخی رسانه های غربی نادرست و غلط بود؛ یک فضا سازی در آستانه همه پرسی در اقلیم عراق بود که اهداف خاصی را دنبال می‌کرد.

وی تأکید کرد: سیاست ایران درباره همه پرسی مکررا اعلام شده، ما به تمامیت ارضی عراق، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق، مُصِر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم و هر گونه اقدام مغایر با این موضوع اقدامی نابجاست و می‌تواند منجر به تحولاتی شود که به زیان همه به خصوص مردم کرد، خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در نیویورک اظهار داشت: ایران، عراق و ترکیه مسائل مختلفی دارند که هر از گاهی نیاز به بازبینی آن دارند، لذا این تماس‌های سه کشور و رایزنی ها وجود داشته که یکی از آنها در نیویورک بود؛ درباره کاهش سطح مناسبات نیز ترجیح می‌دهم، امروز صحبت نکنم.

وی در مورد برنامه موشکی ایران هم گفت: درباره مسائل موشکی نیز موضع ما روشن است و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی بر ادامه این سیاست‌های دفاعی و بازدارنده است که دنبال خواهد شد.

وی در خصوص تحولات میانمار گفت: ما از روزهای ابتدای بحران فعالیت خود را داشته ایم و با دولت ترکیه با توجه به ریاست این کشور بر سازمان همکاری اسلامی رایزنی داشته ایم و با دولت میانمار نیز گفت‌وگو کردیم؛ هفته گذشته سفیر ما به میانمار رفته و با معاون وزیر خارجه میانمار مفصل صحبت شده و نگرانی های ما اعلام شد و خواستار آن شدیم تا مستقیما کمک‌ها را ارسال کنیم و فکر می‌کنیم نتایجی حاصل شود؛ درباره بنگلادش هم تلاشها دنبال شد و اولین کمکها به همراه هیأتی از وزارت خارجه ارسال شد و محموله دوم نیز ارسال شده و هر چند روز یکبار نیز این محموله ها ارسال می شود، اما منتظر پاسخ دولت میانمار برای ارسال مستقیم کمک‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص علاقه‌مندی عمان برای وساطت بین ایران و عربستان یا آمریکا گفت: رایزنی ها و تماسها هست و دو کشور هر گاه نیاز به همکاری باشد خواهند بود؛ درباره آمریکا نیازی به میانجیگری نیست، اما درباره عربستان هنوز یک نگاه دقیق و روشنی نداریم و صداهایی که از ریاض شنیده می‌شود متفاوت است و هر از گاهی هم که درباره ایران صحبت می‌کنند در داخل خودشان تکذیب می‌شود،  عربستان باید حتما گام‌های مثبتی را بردارد به خصوص درباره یمن که باید آن را به مردم یمن واگذار کند.

قاسمی درباره اظهارات ضد ایرانی مقامات رژیم صهیونیستی درباره برجام گفت: این حرفها تکراری است و توقعی از این رژیم اشغالگر نیست؛ ماهیت این رژیم و مواضع آن در قبال جمهوری اسلامی روشن است و برای ما و دیگران اهمیتی ندارد.
https://taghribnews.com/vdch6mnix23n6kd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی