تاریخ انتشار۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : 156927
رئیس مجلس شورای اسلامی:

الگوی مکتب اسلام حضرت زهرا(س) می باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی خصوصیت مکاتب بزرگ را داشتن نمادی بزرگ دانست و گفت: الگوی مکتب اسلام، حضرت زهرا(س) می باشد.
الگوی مکتب اسلام حضرت زهرا(س) می باشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در سخنانی در همایش بین المللی میلاد فاطمه بانوی مهر ام ابیها(س)، اظهار داشت: از آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این همایش که می تواند نقش مهمی در شناساندن ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) ایفا کند و زمینه تحقیق در این زمینه را فراهم کند، تقدیر می کنیم.

وی وجود مبارک حضرت زهرا(س) را یکی از ویژگیهای مکتب اسلام و اهل بیت(ع) برشمرد و گفت: یکی از مهمترین خصوصیات مکاتب بزرگ این است که دارای الگوی بزرگ و برتر است و این الگو و نماد بزرگ در همان مکتب ساخته می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح نمود: اما چه مکتبی می تواند الگویی مثل حضرت زهرا(س) داشته باشد و کلید سعادت و توفیق الهی را برای بشریت به ارمغان آورد؟

دکتر لاریجانی افزود: هم در ولایت تکوینی و هم ولایت تشریعی جایگاه حضرت زهرا(س) جایگاهی محوری است و روشن است که یکی از نکات برجسته مکتب اهل بیت(ع) داشتن افراد معصوم می باشد.

وی تاکید کرد: ما باید سبک زندگیمان را نیز از ایشان بگیریم و او را مبنای رفتار و اعمال خویش قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش و اهمیت زن در جامعه اسلامی اظهار داشت: یکی از مکان‌ها و نقاط حساس افتراق بین مکتب اسلام و برخی عقاید دیگر در همین موضوع زن نهفته است.

وی افزود: یکی از محل‌های نزاع موضوع نظام حقوق زن و جایگاه آن در اجتماع و خانواده و مناسبات او در مسائل آموزشی است که این مسئله کوچکی هم نیست و باید خیلی به آن توجه کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه بلوغ انسان از نظر شخصیتی و هویتی در خانواده شکل می‌گیرد، تصریح کرد: خانواده صرفاً برای زادوولد و استراحت نیست. خانواده جایی است که انسان شخصیت خود را می‌یابد و هویت پیدا می‌کند، آن هم به خاطر روابط عاطفی این فضایل در او شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هویت انسان در جامعه شکل نمی‌گیرد، گفت: مکان اصلی برای هویت دادن انسان خانواده است. حال اگر خانواده بهم بریزد، شاهد بهم‌ریختگی در جامعه خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این سخن شهید مطهری که در نظام اسلامی زن نه پرده‌نشین است و نه اختلاط به دیگران را به شیوه غرب می‌پذیرد، گفت: شهید مطهری برخی نگاه‌های غلط را در وضعیت سنت‌های اجتماعی خودمان برمی‌شمارد که اینها هم تصورات غلط در غرب و هم تصورات غلط در سنت خودمان در گذشته است که از سنت‌های غلط اصرار بر خانه‌نشین کردن زن و بی‌خبر گذاشتن وی از مسائل اجتماعی است، یعنی اینکه فکر کنند زن باید فقط کار خانه انجام دهد. البته خانه محور و محل تکوین هویت است، ولی محروم‌سازی بحث دیگری است.

لاریجانی با بیان اینکه نکته دوم افراط در تحقیر زن از لحاظ قوای عقلانی است، گفت: زنان مانند مردان هویت انسانی مساوی و جایگاه متفاوت برای تکامل در جامعه دارند، اما شهید مطهری اینگونه تحقیر زن از لحاظ قوای عقلانی را ایراد می‌گیرند.

وی به یکی دیگر از نکات مهمی که شهید مطهری به آن تاکید دارد، اشاره کرد و گفت: زنان هم حق فتوا دارند و حق حضور در اجتماع به آنها داده شده. این نکته‌ای است که شهید مطهری در مورد خانواده به آن اشاره می‌کند و من فکر می‌کنم در جامعه ما پس از انقلاب زنان در جامعه حضور بالاتری پیدا کرده‌اند و سهم‌شان در دانشگاه‌ها بیشتر از مردان شده است. در نهضت اسلامی نقش کانونی و در دفاع مقدس نقش ممتازی داشتند و امروز هم فعالیت‌شان در مباحث سیاسی برجسته است.

لاریجانی با بیان اینکه نمی‌توانم بگویم همه آرای شهید مطهری در مورد زنان در جامعه ما تحقق پیدا کرده اما خیلی از آنها در جامعه جای کار دارد، گفت: ایشان می‌گوید مسئله خانواده و نوع ترکیب و تاثیرش در شخصیت آدم‌ها با اجتماع کاملا متفاوت است. شاید بتوان روابط اجتماعی را به فعل و انفعلات فیزیکی و روابط خانوادگی را به فعل و انفعالات شیمیایی تشبیه کرد.

وی افزود: در جامعه عدالت وجود دارد و در خانواده عواطف است که باعث می‌شود خانواده‌ها با هم ممزوج باشند. نمی‌توانیم در جامعه‌ای که روابطش اسلامی است و بر مبنای عدالت شکل گرفته است، خانواده را کنار بگذاریم و فکر کنیم جامعه می‌تواند نقشش را برعهده بگیرد. چرا که کارکرد جامعه از کارکرد خانواده متفاوت است.

لاریجانی گفت: هم قوانین و هم رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند، همانطور که رهبری معظم به نیکی متذکر شدند، راهی که ما دنبال می‌کنیم یعنی منبعث از فکر اسلامی، لزومی ندارد از روش‌های دیگران مقرریافته باشد و اگر می‌خواهیم از دستاوردهای دیگران استفاده کنیم حداقل یک بررسی عمیق صورت بگیرد نه تبلیغات.

گفتنی است در این همایش پیام ویدیویی آیت‌الله جوادی آملی که به تبریک و تهنیت روز زن و تشریح مباحث فلسفی مربوط به جایگاه زن در اسلام پرداخت، نیز به نمایش درآمد.

اجرای برنامه زنده گروه آواز هنرمندان اهل سنت کردستانی در رثای شخصیت و جایگاه والای حضرت زهرا(س) و تقدیر از زنان مسلمان از کشورهایی مثل لبنان، هلند، بحرین، تونس و ایران در رشته‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و علمی از دیگر برنامه های این کنفرانس بود.
https://taghribnews.com/vdchi-nzq23nmwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی