تاریخ انتشار۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 166629

پتانسل بالای افریقا برای توسعه صکوک

گزارش مالی جدید نشان می دهد که بخش بانکداری و بازار صکوک دو بخش نو ظهور و در حال رشد در بازار صنعت مالی اسلامی در افریقا هستند و بخش صندوق های سرمایه گذاری اسلامی و بیمه اکنون رشد چندانی در بازار افریقا ندارند اما از پتانسیل بالایی برای رشد در آینده برخوردار هستند.
پتانسل بالای افریقا برای توسعه صکوک
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، صنعت مالی اسلامی در مراحل ابتدایی رشد خود در برخی کشور های افریقایی قرار دارد و دولت های برخی از این این کشور ها اقدام به تغییر قوانین و ساختار لازم برای جذب صنعت مالی اسلامی نموده اند.

روزنامه شرق الاوسط طی گزارشی با عنوان "صنعت مالی اسلامی در افریقا" به بررسی توسعه صنعت مالی اسلامی در این قاره و حضور قاره افریقا در بازار صنعت مالی اسلامی جهان پرداخت.

در این گزارش آمده است، افریقا در حال حاضر ۲.۴ درصد از حجم بانکداری اسلامی در جهان و ۶ دهم درصد از حجم صکوک منتشر شده در جهان و ۲.۸ درصد از حجم صندوق های سرمایه گذاری اسلامی را در اختیار دارد.

سودان، نیجریه، گامبیا و سنگال از جمله کشور های افریقایی هستند که اقدام به انتشار صکوک اسلامی نموده اند.

علاوه بر این بسیاری از کشور های افریقایی نظیر تونس توجه زیادی به استفاده از بازار صکوک برای تأمین مالی طرح های زیر بنایی خود داشته اند. قاره افریقا به دلیل نیاز شدید به توسعه زیرساخت ها در اینده بازار بسیار خوبی برای توسعه بازار صکوک اسلامی است بویژه اینکه بسیاری از کشور ها ترجیح می دهند از صکوک مطابق با شریعت اسلامی برای تأمین مالی بهره بگیرند.

با توجه ادامه رکود در اقتصاد کشور های توسعه یافته، افریقا می تواند از طریق جذب سرمایه گذاران از کشور های خاورمیانه و کشور های آسیایی که اکثرشان اسلامی هستند به تأمین مالی برای سرمایه گذاری دست یابد.

بازار صکوک افریقا پتانسل بالایی برای رشد با توجه به نیاز بی سابقه این قاره به سرمایه گذاری در بخش های زیر بنایی در همه نقاط این قاره، دارد.

صکوک مطابق با شریعت اسلامی جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاری سنتی است صکوک ابزار جذابی برای صادرکنندگان و سایر سرمایه گذاران در افریقا است و پیش بینی می شود در خلال سال های آینده استفاده از بازار صکوک برای حمایت مالی از طرح های زیر بنایی بخش هایی مثل انرژی، حمل و نقل و طرح های توسعه ای دیگر در افریقا افزایش چشمگیری پیدا کند.

این گزارش می افزاید: علاوه بر بازار صکوک، بازار صندوق های اسلامی هم از پتانسیل متوسطی برای رشد در افریقا برخوردار است.

با توجه به افزایش سطح درآمد در افریقا، مصرف کنندگان در آینده خواستار خدمات مالی پیچیده تری خواهند بود و همچنین با توجه به اینکه بیشتر ساکنین قاره افریقا مسلمان هستند و تقاضا برای صنعت مالی اسلامی بالاست بنابراین فرصت توسعه صندوق های سرمایه گذاری مطابق با شریعت اسلامی نیز افزایش می یابد.

همچنین انتظار می رود درخواست برای خدمات بیمه تکافل در افریقا با توجه به افزایش سطح درامد و افزایش سطح آگاهی مردم پیرامون مدیریت ریسک، افزایش یابد.

ترجمه: محمد عسکری دوست
https://taghribnews.com/vdchi-nzw23n--d.tft2.html
مرجع : CNBC
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی