تاریخ انتشار۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۷:۱۵
کد مطلب : 190055
کنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي

ديپلماسي فعال ايران در نيويورك / ظريف: رژيم صهيونيستي خطر هسته اي منطقه است

وزيرامورخارجه: نگراني در مورد اشاعه سلاح هسته اي به هيچ وجه نبايد حق مسلم كشورها در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را محدود كند. جنبش عدم تعهد توانايي سلاح هسته اي اسرائيل را تهديد جدي و مستمر عليه امنيت همسايگان و ساير كشورها مي داند.
ديپلماسي  فعال ايران در نيويورك / ظريف: رژيم صهيونيستي خطر هسته اي منطقه است

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)  کنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي ديشب با حضور قائم مقام دبيرکل سازمان ملل، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ و شمار زيادي از وزيران خارجه کشور‌هاي عضو اين معاهده در مقر سازمان ملل در نيويورک آغاز شد. 

وزيرامورخارجه کشورمان در مقام رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد به عنوان نخستين سخنران کنفرانس بر نابودي سلاح هاي هسته اي و محق بودن كشورها در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاكيدكرد. 
ظريف گفت: انتقال فن آوري هاي هسته اي به كشورهاي درحال توسعه با موانعي روبروست كه برخلاف معاهده است و پيشرفتي در زمينه جهانشمولي معاهده در منطقه خاورميانه نيز حاصل نشده است . 

وزيرامورخارجه تاكيدكرد: نگراني در مورد اشاعه سلاح هسته اي به هيچ وجه نبايد حق مسلم كشورها در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را محدود كند. 
ظريف در ادامه از رژيم صهيونيستي به عنوان تهديد هسته اي در منطقه خاورميانه ياد كرد و افزود: سران دولت ها و حكومت هاي جنبش عدم تعهد در نشست سران سال 2012 خود درتهران بر حمايت دوباره خود از ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي و کشتارجمعي درخاروميانه تاكيد کردند و آن را به عنوان گامي اولويت دار
براي ايجاد فوري منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه مورد تصديق مجدد قراردادند.

وي ادامه داد: آنها توانايي هسته اي اسرائيل كه تهديد جدي و مستمر عليه امنيت همسايگان و ساير كشورها مي دانند و  از آن عميقا ابراز نگراني و اسرائيل را به سبب تداوم توسعه و ذخيره سازي زرادخانه هسته اي محكوم كردند و خواستار منع كامل و كلي انتقال هرگونه تجهيزات - اطلاعات -مواد- تاسيسات - منابع و وسايل هسته اي و كمك فني و علمي در اين به اسرائيل شدند. 

وزيرامور خارجه كشورمان با بيان اينكه بسياري از مسائل مربوط به سند نهايي اين كنفرانس ها باوجود نشست هاي متعدد هنوز همچنان بي نتيجه و لاينحل باقي 
مانده گفت: ايران در مقام رياست جنبش عدم تعهد در اين نشست ها تلاش خواهدكرد تا مواضع جنبش عدم تعهد را كه در بسياري ازموارد با اهداف 
و مواضع جمهوري اسلامي انطباق دارد مطرح و پيگيري کند .

ظريف افزود: سند نهايي موردنظر دراين نشست ها در واقع باتوجه به سه ستون اصلي اين معاهده كه عبارتند از خلع سلاح هسته اي - دستيابي به فنآوري هاي هسته اي ودرنهايت جلوگيري از گسترش سلاح هاي هسته اي مورد بحت وبررسي قرار خواهد گرفت . 

ظريف پس از سخنراني درحاشيه اين كنفرانس با وزراي امور خارجه مصر و الجزاير ديدار كرد.  وزيرامورخارجه كشورمان و سامح شكري وزير امور خارجه مصر در ملاقات با يكديگر- با اشاره به سابقه خوب همكاري هاي ايران و مصر در حوزه هاي بين المللي - بر لزوم همكاري نزديك هيات هاي ايراني و مصري در اين اجلاس جهت اتخاذ مواضع نزديك به هم و يكسان تاكيد كردند. 
وزيرامورخارجه کشورمان همچنين در ديدار با رمطان لعمامره همتاي الجزايري خود- درباره وضعيت بحران در يمن و سوريه گفتگو و بر اهميت يافتن راه حل مسالمت آميز براي حل و فصل بحران هاي جاري در اين دوكشور تاكيدكرد. 

دکترظريف همچنين با استفان دميستورا نماينده بان كي مون در مذاكرات صلح سوريه و يان الياسون معاون دبيركل سازمان ملل متحد نيز ديدار و گفتگوكرد.
https://taghribnews.com/vdchmvnzm23nwvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی