>> مرحله ای جدید در روند تحولات یمن | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : 241751

مرحله ای جدید در روند تحولات یمن

تشکیل شورای عالی سیاسی به این معناست که احزاب و گروه های یمنی، بعد از یکسال و نیم وقفه ای که در اثر جنگ تحمیلی عربستان در روند برپایی دولتی مردمسالار و مستقل در این کشور ایجاد شده بود، تلاش ها و رایزنی های خود را برای تشکیل چنین دولتی از سر می گیرند
مرحله ای جدید در روند تحولات یمن
 
بسمه تعالی
 
مرحله ای جدید در روند تحولات یمن
 
      از اواخر هفته گذشته، اخبار رویدادهای یمن در صدر بخش های خبری رسانه ها قرار گرفته و این بار نیز خبرهای مربوط به افزایش حملات هوایی پُرحجم عربستان سعودی و به خاک و خون کشیدن جمعی دیگر از زنان و کودکان یمنی، بخش اعظم  این اخبار بوده است.

       با این حال، اخبار وگزارش های امید بخشی هم در مجموعه خبرهای روزهای جاری یمن به چشم می خورد که از پیدایش مرحله ای جدید در روند تحولات این کشور حکایت دارد و همزمان علل افزایش خشم سعودی ها و حملات ددمنشانه اشان را به نقاط مسکونی یمن تشریح می کند. این گونه خبرها و گزارش های امید بخش از لحاظ موضوع، به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

              اول خبرها و گزارش هایی که اقدامات دفاعی نیروهای مسلح و مردمی یمن را در مقابله با تجاوزات نظامی عربستان منعکس می کنند.

            دوم- خبرها و گزارش هایی که از اعتراضات بین المللی به عربستان حکایت دارند و  واکنش برخی سازمان های بین المللی را در قبال جنایات جنگی مقامات ریاض گزارش می کنند.

           سوم - خبرها و گزارش های مهمی که از تلاش ها و اقدامات موفقیت آمیز گروه ها و احزاب یمنی برای فراهم کردن زمینه های برپایی نظامی مردمسالار و مستقل در این کشور خبرمی دهند.
 
     روشن است که از میان این سه دسته از خبرها، دسته سوم از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا از یک سو، از کوشش های تازه ای خبر می دهد که گروه ها و احزاب یمنی بر اساس تصمیمات داخلی و نه اِعمال فشار های خارجی آغاز کرده اند و از سوی دیگر، از اقداماتی حکایت دارد که نتایج آن نه تنها در یک مقطع کوتاه زمانی بلکه برای سال های سال برای مردم یمن باقی خواهد ماند.
 
 
   الف- چند  نکته تحلیلی در باره اقدات دفاعی نیروهای مردمی یمن
 
  1. 1- جنبش انصار ا.. .و گروه های مردمی مردم یمن متناسب با حملات تجاوزکارانه ائتلاف سعودی، با نیروی زمینی عربستان درگیر شده و از طریق وارد آوردن ضربات مستقیم و  هدف قرار دادن مراکز تجمع آن ها در مرزهای مشترک، این نیرو را  زمین گیرکرده و  تا سرحد پذیرش شکست کامل به عقب رانده اند.
 
 
  1. 2- از دیدگاه کارشناسان نظامی، اقدامات دفاعی نیروهای مردمی یمن در عرصه نبردهای زمینی و به ویژه بکارگیری موشک های زمین به زمین، آسیب پذیری های عربستان ( و همچنین کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن) را به شدت افزایش داده و ضمن از کار انداختن سیاست های مداخله جویانه آن ها در یمن و در حالی که به علت کاهش بها نفت با مشکلات اقتصادی نیز  مواجه است،  بر میزان نارضایتی ها در داخل عربستان و همچنین در ارتش این کشور افزوده است.  
 
  1. 3- حال اگرچه مقامات سعودی، بازهم از حملات پُر حجم هوایی به نقاط مسکونی یمن، برای به تسلیم واداشتن مردم و گروه های یمنی استفاده می کنند، ولیکن پیامدهای تبلیغاتی و سیاسی این نوع حملات هم با توجه مقاومت بی نظیر مردم یمن، به گونه ای است که زیان های غیر قابل جبرانی را به وجهه داخلی و خارجی رژیم ریاض وارد می سازد.  
 
 
    ب-  چند نکته تحلیلی در باره اعتراضات بین المللی به عربستان
 
  1. 1- با وجود سکوت و اهمال ورزی های فراوان و خفت بار سازمان ملل متحد در قبال موضوع جنایات جنگی عربستان در یمن،  برخی از سازمان های زیر مجموعه این سازمان بین المللی، سرانجام به گوشه از جنایات جنگی عربستان در یمن اشاره کرده و به صورت غیرمستقیم به مقامات سعودی فهمانده اند که با توجه به اعتراضات بین المللی دیگر نمی توانند به سکوت گذشته خود ادامه دهند و این به معنای آنست که زمان به نفع حکومت ریاض پیش نمی رود.
 
  1. 2- در خصوص واکنش های اخیر سازمان های بین المللی در قبال بحران یمن، می توان به گزارش اخیر «یونیسف» یعنی صندوق کودکان سازمان ملل اشاره کرد که آمار تکاندهنده ای از کشته شدن کودکان یمنی در اثر بمباران های جنگنده های عربستان ارائه می کند، و یا تازه ترین اظهارات  سخنگوی رسمی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که  شمار قربانیان غیرنظامی یمن را ، طی یک و سال ونیم گذشته 10270 نفر ( 3704 کشته و 6566 زخمی) دانسته است؛ آماری که مردم و گروه های یمنی در مقایسه با تعداد واقعی قربانیان، اندک می دانند و لیکن به خودی خود، فشارهای فوق العاده ای را به عربستان وارد می سازد.   
 
 
 
     ج- چند نکته تحلیلی در باره اقدام احزاب و گروه های یمنی برای فراهم کردن زمینه های برپایی نظامی مردمسالار و مستقل
 
  1. 1- در پی مذاکرات بی نتیجه و طولانی طرف های یمنی در کویت، جنبش انصارالله، شاخه سیاسی حوثی‌های یمن و حزب کنگره مردمی وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین این کشور، هفتم مرداد ماه توافقنامه‌ای را به منظور تشکیل شورای عالی سیاسی به امضا رساندند. شورای عالی سیاسی ای که نقش قوه مجریه را به طور موقت ایفا  خواهد کرد و خلأ  فقدان دولت دریمن را که استقلال و تمامیت ارضی این کشور را در معرض خطر قرار داده بود، پُر می کند.
 
  1. 2- تشکیل این شورای عالی به این معناست که احزاب و گروه های یمنی، بعد از یکسال و نیم وقفه ای که در اثر جنگ تحمیلی عربستان در روند برپایی دولتی مردمسالار و مستقل در این کشور ایجاد شده بود، تلاش ها و رایزنی های خود را برای تشکیل چنین دولتی از سر می گیرند و  با این اقدام قانونی و منطبق بر خواست مردم یمن، از  کوشش های رژیم های مرتجع عربی برای تشکیل دولتی دست نشانده در این کشور جلوگیری می کنند.
 
  1.   3- تحلیلگران سیاسی براین اعتقادند که جنبش انصارا.. و حزب کنگره مردمی با توجه به حوادث میدانی و سیاسی یمن و بخصوص با عنایت به بی نتیجه بودن مذاکرات کویت، زمان بسیار مناسبی را برای تشکیل شورای عالی سیاسی برگزیده اند. این شورا در واقع اساس دستیابی  به هر گونه راه حل سیاسی فراگیری خواهد بود که در رایزنی‌ها و توافق‌های ناکام پیشین حاصل نشده است و این به معنای تحقق پیروزی سیاسی بزرگی برای ملت مقاوم یمن از آغاز تجاوز نظامی علیه این کشور است.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdchmzniz23nkqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی