تاریخ انتشار۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 188472
وزیرخارجه عراق در کنفرانس بين‌المللي مبارزه با جنايت و تروريسم؛

دخالت نظامي در يمن را صحيح نمي دانيم/ نظامي کردن اختلافات سياسي خطری بزرگ است

ابراهيم جعفري در دوحه قطر : ايران اولين کشوري است که در مبارزه عليه داعش به عراق کمک کرد. حضور تهران در عراق «مستشاري» است. هيچ کشوري نمي تواند خود را از ترورسيم در امان بداند. تروريسم، دشمن آرامش و انسانيت است.
دخالت نظامي در يمن را صحيح نمي دانيم/ نظامي کردن اختلافات سياسي خطری بزرگ است


به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) وزيرامورخارجه عراق در کنفرانس بين‌المللي مبارزه با جنايت و تروريسم در دوحه قطر
با اعلام حمايت از کمک‌هاي تهران به عراق براي مبارزه با داعش تأکيد کرد: شمار زيادي از مستشاران ايراني در عراق حضور دارند.
ابراهيم جعفري در این کنفرانس که از دیشب و با حضور 142 کشور آغاز شده افزود: ايران اولين کشوري است که پس از حوادث 10 ژوئن سال گذشته (آغاز ورود داعش به عراق) به عراق کمک کرد در حالي که درخواست از ائتلاف بين‌الملل براي کمک به عراق به جایی نرسید. وی افزود: مقامات کشور عراق بايد در زماني که دومين شهر بزرگ عراق اشغال شده بود چه اقدامي مي کردند؟ بايد سکوت مي کردند تا الانبار و صلاح الدين و شهرها و استانهاي ديگر هم اشغال مي شد؟ بسيار عادي بود که ما مستشاران ايراني را بپذيريم.
جعفري بار ديگر هرگونه مداخله نظامي خارجي در عراق را رد کرد. و گفت:
کساني که در عراق مي‌جنگند فقط عراقي هستند و زير نظر ارتش عراق مي‌جنگند. مشارکت گردان‌هاي داوطلب مردمي در جنگ عليه داعش نتايج مثبتي داشته و نيروها پيروزيهاي خوبي در ميدان داشته‌اند.

وزيرامورخارجه عراق در حاشیه این نشست نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
ابراهیم جعفری با بیان اینکه عراق امروز خواستار برقراري رابطه با همه کشورهاست افزود: امروز داعش، موصل عراق را اشغال کرده است. گروهي که نيروهايش از 62 کشور جهان هستند. گويا کشورهاي جهان درخوابي عميق بودند و زماني بيدار شدند که ديدند بسياري از اتباعشان در عراق در حال جنگ هستند. اين افراد با تاريخ و تمدن مي جنگند. اولين تمدنها در عراق بوجود آمد و اهرام مصر در مرتبه بعدي هستند. عراق از لحاظ بافت جمعيتي داراي ريشه هاي عميقي است. تروريستها موصل را که دومين شهر بزرگ عراق است اشغال کردند که درپي آن کشورهاي جهان به کمک عراق آمدند و ما از آن استقبال کرديم زيرا اين جنگ جنگ عراق به تنهايي نيست بلکه عراق ازجانب خود و به نمايندگي از همه کشورهاي جهان مبارزه مي کند. چه کسي است که از ورود تروريستها به کشورهاي جهان جلوگيري مي کند؟ من در سفر به نيورورک هشدار دادم که تروريستها دامان همه کشورها را خواهند گرفت. مدتي بعد چند تروريست به پارلمان کانادا که از تاريخي ترين دموکراسي هاي جهان است حمله کردند و 3 نفر از محافظان آن را به قتل رساندند. در همان زمان با نخست وزير کانادا تماس گرفتم و به او گفتم که به شما هشدار داده بودم
و بدانيد که تروريسم همين است که با اين سرعت به کشور شما رسيد. هيچ کشوري نمي تواند خود را از ترورسيم در امان بداند. تروريسم، دشمني با آرامش و انسانيت است و با کسي شوخي ندراد. اين واقعيتها باعث شد تا همه کشورها ضد تروريسم متحد شوند. 

جعفری افزود:ما در حالي که خواستار رابطه با کشورها هستيم خود را از محورهاي درگيري و نزاع دور نگه مي داريم. ما هم رابطه با ايران را مي خواهيم و هم رابطه با عربستان را. همانگونه که با ترکيه رابطه برقرار کرديم بدون اينکه به رابطه ما با سوريه ضربه اي وارد شود. 

وی افزود: نظامي کردن اختلافات سياسي يک خطر بزرگ است که منطقه را با خطر مواجه مي کند. آغاز يک جنگ ساده است اما پايان دادن آن کار بسيار مشکلي است.
وزير خارجه عراق درباره دخالت نظامي در يمن هم گفت: ما دخالت نظامي در يمن را صحيح نمي دانيم و معتقديم که اين مساله ما را به دهها 1960 و زمان جمال عبدالناصر باز مي گرداند، نتيجه در آن زمان چه شد؟ مصر که در آن زمان ستاره جهان عرب بود خسارتهاي زيادي ديد و مجبور به عقب نشيني شد. ما با جنگ عربي - عربي مخالفيم و تفاوت زيادي ميان اين هجوم با ائتلاف بين المللي که درعراق وارد جنگ شده قايل هستيم. عراق با کساني در جنگ است که هيچ ارتباطي با عراق ندارند. اما در يمن درگيري ميان يمني ها رخ داده است. حوثيها يمني هستند. هر چه در يمن رخ دهد بر آنها هم تاثير مي گذارد. 

 
https://taghribnews.com/vdchq6nzi23n6kd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی