تاریخ انتشار۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 250076
آیت الله تسخیری در دیدار هیأت اندونزیایی:

باید علمای مسلمان را از اهداف شوم وهابیان آگاه سازیم

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تأکید کرد: ما برای جلوگیری از انتشار وهابیت باید علمای مسلمان را از اهداف شوم این گروه استکباری آگاه سازیم.
باید علمای مسلمان را از اهداف شوم وهابیان آگاه سازیم
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا)، آیت الله "محمد علی تسخیری" مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز یکشنبه (16 آبان) در دیدار با هیأتی از اندیشمندان اندونزیایی، با تأکید بر اینکه دین اسلام همواره بر مشترکات میان مذاهب تکیه دارد، خاطرنشان کرد: اختلافاتی که میان مذاهب وجود دارد بسیار جزئی است و جمهوری اسلامی ایران نیز بر گفتگوی میان ادیان و مذاهب اسلامی تأکید دارد.
 
وی کشور اندونزی را کشوری دارای ذخیره بزرگ اسلامی دانست و عنوان کرد: ما در سفر به اندونزی شاهد نزدیکی دلهای مردم این کشور بودیم و خوشحالیم که این مردم راههای پیشرفت را به سوی یک آینده روشن طی می کنند.
 
آیت الله تسخیری با بیان این که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه پیروان مذاهب اسلامی با یکدیگر برابر و برادرند و در عبادت نیز آزادند، خاطرنشان کرد: در هر منطقه که هر یک از مذاهب دارای اکثریت باشد، دادگاه‌ها هم طبق همان مذهب اکثریت، حکم صادر می کنند؛ در جنگ صدام علیه ایران نیز، شیعه و سنی و حتی مسیحی در کنار یکدیگر علیه صدام جنگیدند و از ایران دفاع کردند.
 
وی افزود: در ایران حدود 200 هزار مسیحی و تعداد کمتری یهودی وجود دارد و همه این ادیان و همچنین مذاهب اسلامی در پارلمان ایران دارای نماینده هستند و آزادانه بحث و انتقاد کرده و نظراتشان را به طور کامل بیان می کنند.
 
آیت الله تسخیری در پاسخ به این سوال که "مجمع تقریب مذاهب به دستور چه کسی تأسیس شده و هدف از تأسیس آن چه بوده است"، اظهار داشت: یکی از اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی تقویت وحدت و نزدیک کردن دلهای مسلمانان به یکدیگر است و امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر این مسأله تأکید فراوان داشتند؛ پس از ایشان نیز امام خامنه ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در اولین سال رهبریت خود، دستور تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را صادر کردند تا ادامه دهنده رسالت دارالتقریب مصر باشد. این مجمع تا کنون به رسالت خود عمل کرده و با انتشار کتابها و مجلات متعدد در زمینه احادیث شیعه و سنی، وحدت امت اسلامی و ... و همچنین تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران و برگزاری کنفرانس سالانه وحدت اسلامی، اهداف خود در زمینه تحقق وحدت بین مذاهب اسلامی را دنبال می کند.
 
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا در ایران نیز مانند اندونزی گروه های افراطی مانند سلفی ها و وهابیان وجود دارند تا میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند؟" بیان داشت: ما معتقدیم که اسلام دین معتدل و میانه رو و ضد افراطی گری است اما گروه هایی از علما با تحریک انگلیس که بزرگترین دشمن ما مسلمانان است، به افراطی گری گرایش پیدا می کنند. انگلیس فردی به نام محمد بن عبدالوهاب را تشویق کرد که مسلمانان را تحریک کند؛ پیروان او نیز همه مذاهب اسلامی از جمله صوفیه، شیعه، معتزله و اشاعره را کافر می شمارند و فقط خود را مسلمان و مستحق بهشت می دانند.
 
وی افزود: دین اسلام ضد تکفیر است و حتی در صحیح بخاری آمده که "هرکس برادرش را تکفیر کند، شریک در قتل برادرش است". امروز نیز گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش زائیده وهابیت هستند. اما الحمدلله در ایران اگر عده کمی وهابی وجود داشته باشد، قدرتی ندارند و اخوت و برادری میان شیعه و اهل سنت ایران روز به روز قوی تر می شود.
 
آیت الله تسخیری همچنین در پاسخ به سوال یکی از اندیشمندان اندونزیایی حاضر در این نشست درباره شیعه انگلیسی و عقاید این گروه و راه های جلوگیری از آنها در ایران خاطرنشان کرد: ما شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی(وهابی ها) را قبول نداریم و از آنها تبری می جوییم زیرا هردو افراطی و منحرف هستند. خط ما خط ائمه است زیرا ائمه شیعه و ائمه اهل سنت مانند برادر با یکدیگر زندگی کردند و ما نیز از آنها پیروی می کنیم.
 
وی همچنین بهترین راه حل برای جلوگیری از فعالیت وهابیت و سلفی گری را آگاهی دادن به علمای مسلمان عنوان کرد و گفت: ما باید علمای مسلمان را از اهداف شوم این گروه استکباری آگاه سازیم و به آنها آگاهی دهیم که به دنبال وحدتیم و این افراد افراطی هستند. لذا زمانی که علما آگاه شوند اجازه فعالیت به این افراد نخواهند داد.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که هیأت اندونزیایی فضای محبت شیعه و سنی در ایران را به مقامات اندونزی به ویژه جناب "لقمان شیخ الدین حکیم" وزیر امور دینی این کشور منتقل کنند.
 
در این دیدار همچنین"ابو مسلم خولانی" کارشناس وزارت امور دینی اندونزی در سخنانی در خصوص وضعیت ادیان و مذاهب در کشورش گفت: اندونزی بزرگترین کشور مسلمان است که 6 دین در آن به رسمیت شناخته شده است: 1- اسلام 2- مسیحی پروتستان 3- مسیحی کاتولیک 4- هندو 5- بودا 6- دین کنفوسیوس (با وجود اینکه دین اصلی نیست و یک مکتب فلسفی است).
 
وی افزود: در اندونزی اکثریت مردم مسلمان و شافعی مذهب هستند اما شیعه اثنی عشری هم در این کشور وجود دارد.
 
خولانی با اشاره به سفر هیأت اندونزیایی به کردستان و شهر سنندج گفت: ما در این سفر با چند تن از علمای شیعه دیدار داشتیم و در کردستان نیز از نزدیک شاهد محبت و برادری شیعه و اهل سنت ایران بودیم و مشاهده کردیم که با وجود تبلیغات منفی غرب و رسانه ها که سعی دارند روابط میان شیعه و سنی در ایران را دشمنانه جلوه دهند، در ایران شیعیان و اهل سنت نه تنها تفرقه و نزاعی میان خود ندارند بلکه با هم متحدند. لذا باید این اتحاد را به مقامات اندونزی نیز گزارش دهیم و حقایق را برای آنها روشن کنیم. همچنین باید در اندونزی نیز همین کارها را برای رسیدن به وحدت مذاهب و ادیان انجام دهیم.
 
شایان ذکر است، هیأت اندیشمندان اندونزیایی متشکل از "ابومسلم خولانی" کارشناس مطالعات تطبیقی در وزارت امور دینی و "وحید سوگیارتو" کارشناس وزارت امور دینی در رشته برنامه ریزی و توسعه اجتماعی است که با هدف انجام تحقیقات در زمینه تدوین پیش نویس قانون محافظت از مجامع مذهبی در اندونزی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده اند و با علمای شیعه در قم و علمای شیعه و اهل سنت کردستان دیدار داشتند. این هیأت همچنین در روزهای آینده از دانشگاه مذاهب اسلامی نیز دیدار خواهد داشت.
 

تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی
 
https://taghribnews.com/vdchqvni-23nmvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی