تاریخ انتشار۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : 196707

نهضت های اسلامی معاصر و جریانهای اسلامی امروزی

نهضت های اسلامی معاصر به ما هو اسلامی بودند و دارای اصالت اسلامی بودند حـال آنکه جریانات اسلامی امروزه جریاناتی موازی و معاند با اسلام هستند که خواسته های خاصی دارند و هرگز اسلام گرایی اصیل دغدغه و غایت آنها نبوده و نیست .
نهضت های اسلامی معاصر و جریانهای اسلامی امروزی
 
"نهضت های اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزی"
 

منطقه اسلامی ( خاورمیانه) خاستگاه اصلی و مرکز ثقل اسلام همواره مـوقعیت مرکز محوری و اصلی در راهبری فکری و حتی سیاسی جهان اسلام داشته است تا جایی که تفکرات، گرایشات و جریانهای اسلامی اصیل از این منطقه برخواسته و همواره در صدر مطالعات اسلام شناسی مـوسسات تحقیقاتی پژوهشی غرب بوده است.
از قرن نوزدهم و به طور مشخص تر از قرن بیستم هجری درمنطقه اسلامی شاهد نهضت های اسلامی هستیم کـه سبب تحول بنیادین درجوامع اسلامی ای شد کــه، دچار انفعال و رکود اسلامی شده بودند، جریاناتی که از اصالت اسلامی برخوردار بوده و قیاس  اجمالی  آنان بــا تحرکات اسلامی امروز،  دریچه ای خُـرد جهت بازشناسی سره از ناسره در اصالت آنها است.
سیدجمال الدین حسینی و شاگردان او هرچند به صورت سازمانی و جریانی فعالیت نمی کردند اما درمیان جریانات اسلامی معاصر نقش ایدئولوگ اعظم را داشتند تا جایی که غالب این نهضت ها و حتی نهضت انقلاب اسلامی ایران ریشه های فکری و اندیشه ای خود را به سیدجمال می رساندند بــه هر روی اولین جریان اسلامی سازمان یافته جماعت اخوان المسلمین مصر بود کــه در سال 1928 م. در مصر به همت امـام شهید حسن البنا و شش تن از یاران وی تاسیس شد و آرام آرام چنان جایگاهی در میان جوامع اسلامی یافت که از این جماعت تحت عنوان مادر نهضت های اسلامی خاصه بین اهل سنت یاد می شود.
این جریان را می توان از جریانات اصیل اسلامی برشمرد چرا که رفتارها و کنش های سرزده از این جریان و اندیشه های متبلور شده از مرشد و موسس آن یعنی حسن البنا دال بر صحت اسلامی بودن است و از همه مهم تر مسئله ای که امروزه جریانهای اسلامی را بـدان می شناسند  و از آن بر اسلام هجمه وارد می کنند یعنی خشونت و ترور به شدت در اندیشه های وی مردود بود و هرگز بدان متسمک نکرد.
اساس حرکت اخوان المسلمین اصلاح طلبانه و به دور از اعمال خشونت بـود. دیگر جریان اسلامی که اساس حرکت و بنیان خود را بر اصلاح طلبی و پرهیز از روشهای تند و خشن گذاشته بود، جماعت اسلامی پاکستان بود که به رهبری مولانا ابوالعلا مودودی تاسیس شد و آنها هدفی جز تعالی اسلامی درجامعه نداشتند.
دگر جریان که در ترکیه بـود و رهبری آن بــا مـرحوم نجم الدین اربکان بود ماهیت اصلاح طلبانه داشت و به دنبال رفتارهای این چنینی نبود.
هرچند این جریانها و جـریان اخوان دارای ایده آل هایی چون تشکیل حکومت اسلامی بـودند لکن این مباحث مورد بحث نیست و مهم قضیه بر روی نوع رفتار جریانات اسلامی است کـه غـالبا اصلاح طلبانه و دور از خشونت و روشهای جریانات امروزی بوده مسئله ای که بـه کرات امروزه از  گروه های مدعی اسلام چــون طالبان ، القاعده  ، داعش و.... مشاهده می شود. امــا دو نکته اساسی مهــم :

1)نهضت های اسلامی معاصر دارای اصالت اسلامی بودند و جدای  از صحت و سلامت تفکرات اسلامی در رفتار و اتخاذ کنش های خویش بـه شدت خشونت را نـفی کرده و از روشها ی اصلاح و دعوت و در واقع از روشهای اصیل اسلامی استفاده می کردند به جریانات امروزی که خشونت و تحدی را محـور حرکت خویش قرارداده و بـا ایــن نوع سو رفتارها طرح اسلام هـراسی را تقویت می کنند

2) نهضت های اسلامی معاصر داری نظام فکری و اندیشه های ناب اسلامی بودند وغالبا در برنامه ها و آرمانهای خود خواستار گرایش اسلامی درجامعه بودند و راه آن را در تشکیل حکومت اسلامی می دانستند به رغم جریانات امــروزی کــه نـه پشتوانه ی فکری صحیح و نه آرمان درستی دارند.
به هر روی نهضت های اسلامی معاصر به ماهو اسلامی بودند و دارای اصالت اسلامی بودند حـال آنکه جریانات اسلامی امروزه جریاناتی موازی و معاند با اسلام هستند که خواسته های خاصی دارند و هرگز اسلام گرایی اصیل دغدغه و غایت آنها نبوده و نیست کـه رسانه های غربی باتوجه بـه امپراطوری رسانه های خود آنها را به عنوان اسلام معرفی می کنند حال آنکه شاید بهتر باشد رسانه های اسلامی خاصه رسانه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تحلیل و ارائه شناخت آنان بعنوان یک جریان ضاله، به بازشناسی و تبلیغ هرچه بیشتر جریانات اسلامی و اندیشه و رفتارهای آنها بپردازند تا بـاتوجه بــه مصادیق تاریخی نه چندان دور تفاوتها پی برده شوند و حق و باطل روشن شود.


رضا خصالی لالوی
دانش آموخته تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی
 
https://taghribnews.com/vdchv-nzq23nwqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی