تاریخ انتشار۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : 284097
آیت الله سبحانی:

تزکیه و تربیت مورد توجه مراکز علمی جهان و کشور ما قرار نگرفته است

آیت الله سبحانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی مراکز آموزش عالی پیامی صادر کرد. در این پیام بر ضرورت اسلامی کردن علوم دانشگاه ها و همچنین توجه به تزکیه و تربیت به همراه علم آموزی تأکید شده است.
تزکیه و تربیت مورد توجه مراکز علمی جهان و کشور ما قرار نگرفته است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است؛
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ﴿آل عمران / ۱۶۴﴾، خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.
 
ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر، آغاز سال تحصیلی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی را به مسوولین، اساتید، دانشجویان، کارمندان دانشگاه ­ها تبریک عرض می ­نمایم. امید آن دارم که جامعه دانشگاهی ما در پرتو عنایات حضرت حق (جل جلاله) و نیز ائمه معصومین علیهم السلام، بتوانند به نحو احسن به وظایف خود جامه عمل بپوشانند.
 
یکی از وظایف مراکز آموزشی از نظر اسلام، تربیت و تزکیه همراه علم آموزی است. اهمیت تزکیه در اسلام به حدی است که در قرآن تزکیه همواره در کنار علم آموزی و تعلیم کتاب و حکمت آمده است. انسان­هایی که در آنها فطرت الهی و فضائل اخلاقی و انسانی و دینی، شکوفا شده است، اگر با علم و معرفت توام گردند می ­توانند سعادت خود و جامعه را به ارمغان بیاورند. متاسفانه امروزه مساله تزکیه و تربیت آن گونه که شایسته است مورد توجه مراکز علمی جهان و کشور ما قرار نگرفته است و بیشتر به علم بما هو علم آن هم از زاویه محدود مادی گرایانه و تجربه گرایانه تاکید شده است.
 
پیشرفت­های علمی و صنعتی مادی، ذهن عده ­ای را چنان مسحور کرده است که تنها راه و روش کسب معرفت را حس و تجربه دانسته و به راه­های دیگر کسب معرفت، کمتر توجه دارند. این نوع تصور سبب گردیده که انسان­ها از نتایج و کارکردهای سایر حوزه ­ها و منابع معرفتی محروم شوند که باز خسارتی مضاعف است.
 
آنچه وجود آن در مراکز علمی بیشتر احساس می­ گردد، توجه و تاکید به مساله تزکیه و تربیت اسلامی است. محصلان و دانشجویان  مراکز علمی باید به گونه ­ای اسباب رشد و تربیتشان فراهم گردد که شایسته عنوان وارث انبیاء شوند (العلماء ورثه الانبیاء). آنان باید مانند انبیاء الهی نسبت به هدایت جامعه از تاریکی ­ها به نورانیت دل مشغول و دل نگران باشند و با هر گونه شرک، جهالت، تاریکی، خرافه و  ظلم و تبعیض و اوهام پرستی و نژادپرستی است به مقابله برخیزند و خود و جامعه را در مسیر نورانیت و خشیت الهی که همان مسیر اسلام ناب محمدی است، قرار دهند. در آن صورت است که کارنامه مراکز آموزش عالی بسی پر فروغ خواهد بود.
 
از این رو از همه مسوولان و دست ­اندکاران تدبیر امور دانشگاهی تقاضا می­ شود که به مساله تربیت و تزکیه اسلامی، بیش از گذشته توجه نموده و برنامه ­های لازم جهت تحقق این مهم هر چه بیشتر فراهم گردد و نیز باز بر مساله اسلامی کردن دانشگاه­ها و علوم انسانی تاکید می­ کنم که سعادت و موفقیت دانشگاه­ها در گرو این امر است. امروزه بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه­ها را دانشجویان و اساتید رشته ­های علوم انسانی تشکیل می­ دهند.
 
طبعاً انسانی را که افکار مادی گرایانه و تجربه گرایانه معرفی می­ نماید و بریده از مبداء و غایت و نیز فطرت الهی است، غیر آن انسانی است که خداوند در قرآن  به عنوان خلیفة الله مطرح می ­نماید. اساتید و دانشجویان رشته ­های مختلف علوم انسانی باید در تحقیقات و رساله ­ها و پایان ­نامه ­های خود بر اساس آموزه ­های اسلامی در این حوزه به نظریه پردازی و نوآوری همت گمارند تا خدای ناکرده، ذهن دانشجویان، انباشتی از نظرات الحادی و مادی در باب انسان و کارکردهای او نگردد. همچنین از همه مسوولین این امر خواسته می­ شود که عنایات بیشتر و برنامه ریزی دقیق­تر برای نیل به این فرجام به انجام رسانند تا دِین خود را به جامعه اسلامی ادا نمایند.
 
در پایان از درگاه خداوندمنان برای همه آن عزیزان، سلامتی و توفیقات روز افزون مسالت می­ نمایم.
 
والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته
جعفر سبحانی
 
https://taghribnews.com/vdchwkniq23n6vd.tft2.html
مرجع : مهر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی