تاریخ انتشار۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : 253992

کمیسیون بررسی وضعیت اقلیت های مسلمان و در خواست برای رسیدگی به اقلیت مسلمان میانمار

رسیدگی به وضعیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار و ضرورت حمایت از آنان یکی از تصمیمات کمیسیون بررسی وضعیت اقلیت های مسلمان بود.
کمیسیون بررسی وضعیت اقلیت های مسلمان و در خواست برای رسیدگی به اقلیت مسلمان میانمار
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا)، در کمیسیون بررسی وضعیت اقلیت های مسلمان که در روز دوم برگزاری سی‌امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ریاست دکتر العاصی، امام جمعه واشنگتن و شیخ نعمانی، از علمای عراق تشکیل شد، دکتر العاصی نخست معنای واژه "اقلیت" را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: اقلیت یک کلمه وارداتی از سوی غرب است که به معنای تعداد کم آن را در جوامع مطرح می کنند؛ اما مسلمانان و مستضعفان روی زمین در اقلیت نیستند و باید خود را جزئی از جامعه بدانند.
 
شیخ نعمانی نیز با اشاره به اینکه در اکثر کشورها از واژه اقلیت برای مسلمانان، مسیحیان و ... استفاده می شود، خاطرنشان کرد: در حقیقت باید از عنوان شهروند برای این افراد استفاده شود زیرا شهروند هر کشوری در کشور خود دیگر احساس غربت نمی کند و خود را جزئی از جامعه می داند و از طرفی خود را در برابر قوانین آن کشور مسئول می داند.
 
دکتر علی العوصی، دانشمند عراقی الاصل مقیم انگلیس در سخنانی مشکلات مختلف اقلیت ها را در قوانین کشورها، تفاوت های دینی، تفاوت های آداب و رسوم، گستره سیاسی کشورها و معنا شدن اقلیت در سایه اکثریت دانست و گفت: در اثر رعایت نکردن قوانین کشورها توسط برخی از اقلیت ها، چهره اسلام در خطر قرار می گیرد و اسلام هراسی تشدید می شود در نتیجه دین اسلام به عنوان دین خشونت شناخته می شود.
 
در ادامه رئیس شورای اهل سنت کرمانشاه با اشاره به اینکه قوانین مربوط به احوال شخصی در کشور جمهوری اسلامی ایران در مورد همه فرقه های اهل سنت بر اساس فقه آنان اجرا می شود تأکید کرد که شورای افتای اهل سنت در ایران به دادگاه ها دستور می دهند که بر اساس مذهب هر شخصی حکم صادر کنند؛ بدین ترتیب هیچ مشکلی از این جهت در ایران پیش نمی آید.
 
یکی از اندیشمندان اهل شیلی که در این جلسه حضور داشت نیز با ابراز شکایت از اینکه در شیلی و کشورهای آمریکای جنوبی مسلمانان با مشکلات بسیاری از جمله نبود شغل مناسب به دلیل عدم اعتماد به آنان روبرو هستند، خواستار تأسیس مراکز اسلامی بسیار در این کشورها و اعزام مبلغینی که آموزه های اصیل اسلام را تبلیغ کنند و در خدمت استکبار نباشند، شد.
 
شیخ نعمانی نیز در این زمینه تأکید کرد با توجه به اینکه مجمع تقریب مذاهب در کنفرانس امسال کمیسیون بررسی وضعیت اقلیت های مسلمان را تشکیل داده است باید مسئله اقلیت های مسلمان در کشورهای شیلی و آمریکای جنوبی در آینده مورد توجه بیشتری قرار گیرد و روحانی های اعزامی به این کشورها به دور از تعصب باشند و اسلام صحیح را ترویج کنند.
 
یکی از علمای مالزیایی نیز درباره وضعیت نابسامان مسلمانان میانمار، با اشاره به اینکه تعداد مسلمانان روهینگیا در گذشته 4 میلیون نفر بوده است اما اکنون در اثر کشتار آنها توسط بوداییان، به 800 هزار نفر کاهش یافته است، خواستار برگزاری همایشی از سوی سازمان همکاری اسلامی برای حمایت از مسلمانان روهینگیا و جلوگیری از کشتارهای بیش از حد آنان شد.
 
شیخ عبدالقادر بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز تأکید کرد: اهل سنت در ایران در اقلیت نیستند بلکه جزئی از جمعیت جمهوری اسلامی ایران هستند و اگر هم کم باشند اما بسیار قوی عمل می کنند.
 
وی همچنین با بیان اینکه مسلمانان جهان از این کنفرانس ها انتظارات زیادی دارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این کنفرانس ها تصمیماتی گرفته می شود اما هیچ نتیجه عملی در بر ندارد.
 
سایر علما و دانشمندان حاضر در این جلسه نیز با اشاره به اینکه مسلمانان اهل سنت و شیعه در کنار یکدیگر هستند، بزرگترین مشکل مسلمانان را گروه های تکفیری عنوان کردند و از همه مسلمانان خواستند تا برای مقابله با این جریان های تکفیری با یکدیگر متحد باشند.
 
در این کمیسیون همچنین با یادی از شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که به وسیله دولت ظالم این کشور بازداشت و شکنجه شده است،  از کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران که پیشگام ایجاد وحدت در میان مسلمانان است خواستند تا برای آزادی ایشان اقدام کنند.

در ادامه این کمیسیون، علما و شخصیت های مسلمان از کشورهای مختلفی چون انگلیس، عراق، اندونزی، مالزی، شیلی، کشورهای قاره آفریقا، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کرده و پیشنهاداتی ارائه دادند.
 
 
https://taghribnews.com/vdchwxnii23nmwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی