>> برجام متعلق به همه مردم ایران استتلاش ایران حل و فصل مساله سوریه از طریق سیاسی با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان مشکلی نداریم | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب : 257330
رییس جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران:

برجام متعلق به همه مردم ایران است/تلاش ایران حل و فصل مساله سوریه از طریق سیاسی/ با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان مشکلی نداریم

رئیس جمهور تاکید کرد: برجام ازآن ملت بزرگ ایران و از آن رهبری مقتدر ، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران کشور است.
برجام متعلق به همه مردم ایران است/تلاش ایران حل و فصل مساله سوریه از طریق سیاسی/ با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان مشکلی نداریم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در نشستی خبری که با حضور بیش از 200 خبرنگار، عکاس و تصویربردار در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف داخلی و خارجی پاسخ گفت.
 
وی در ابتدای سخنان خود از حضور پرشور مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی قدردانی کرد و گفت: مردم ما به خوبی قدر بزرگان و خادمان خود را که تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار این نظام بوده و برای توسعه و آبادانی کشور تلاش کرده اند و از همه مهمتر راه صحیح در مسایل مهم اجتماعی و کشوری را نشان دادند ، می دانند.
 
وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه‌شان نسبت به انقلاب، نظام و کشور، با صبر و متانت‌ و سکوت‌شان در آنجا که برای نظام لازم می‌دیدند، با بیان آرام‌شان در مسایل بسیار مهم سیاسی و  با روش اعتدالی، عقلانیت، خرد و حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور، تعامل با افکار مختلف و اندیشه‌های مختلف کدام است.
 
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و برجام را مورد اشاره قرار داد و گفت: برجام به دولت یازدهم یا به شخص خاصی تعلق ندارد. برجام ازآن ملت بزرگ ایران است و از آن رهبری مقتدر ، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران کشور است . برجام به استقامت یک ملت تعلق دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.
 
وی با تاکید بر اینکه هیچ کس تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق است، گفت:  به دنیا گفته بودیم که دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم، به دنیا گفته بودیم آنچه که به نظام ایران و دولت ایران و حکومت ایران درباره سلاح کشتار جمعی تهمت زده می شود، دروغ و اتهام است. ما در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم که  ملت و نظام ایران، نظامی راستگوست و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند، امروز در تاریخ جهان و در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.
 
روحانی خاطرنشان کرد:  ما از لحاظ سیاسی موفق و پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان مرجعی که تصویب کرده بود، لغو کردیم. ما برای احقاق حقوق ملی‌ خود موفق شدیم.  غنی سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم، می‌گفتیم مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کنیم و این موفقیت ما بود که امروز سازمان ملل و آژانس بین المللی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته است و این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بود.
 
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: یکسال از توافق برجام گذشته و برجام به عنوان یک الگو برای حل بحران‌های بین‌المللی و منطقه عنوان شده است و بیان شده که امروز یک برجام برای منطقه نیاز است. در چند روز آینده اجلاس آستانه را به عنوان گفتگوی سوری – سوری در پیش داریم که ایران جزو طراحان این اجلاس بوده و نقش حساس و مهمی در این زمینه داشته است؛ آیا ایران در این اجلاس ایده‌ خاصی برای خروج سوریه از بحران دارد و آینده رییس‌ جمهور سوریه چقدر می‌تواند مورد بحث قرار گیرد؟ پاسخ داد: مسائل منطقه و بویژه موضوع سوریه برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ امروز پس از 5 سال درگیری در سوریه و آن همه کشتار در مجموع خوشحالیم از اینکه یک آتش‌بسی مورد توافق قرار گرفته است که این خود قدم مثبتی است که در سوریه بین دولت و برخی از گروه‌ها آتش بس برقرار شده است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: ایران، روسیه و همچنین ترکیه برای برگزاری اجلاس آستانه تلاش زیادی کردند؛ اساس این اجلاس مذاکره سوری – سوری است، یعنی مذاکره دولت سوریه با گروه‌هایی است که هم مخالف هستند و هم جنگیدند و مسلح بودند و امروز آتش بس را قبول کردند.
 
رییس جمهوری اظهار داشت: همه تلاش ما این است که این قدمی که در آستانه برداشته می‌شود، قدم پایانی نباشد، بلکه آغازی برای حل همه مشکلات در سوریه باشد که ادامه پیدا کند. مسایل سوریه به یکی دو مسأله ختم نمی شود و پیچیدگی‌های خاصی دارد. خیلی مسایل دیگر مطرح است که باید در گفتگوها به تدریج حل شود.
 
روحانی ادامه داد: تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده و هست که مسأله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل شود و ما همه توان‌مان را در این راستا بکار خواهیم گرفت و نسبت به اینکه در آینده سوریه چه کسی و چه دولتی چگونه حاکم باشد و چه کسی رییس‌ جمهور باشد، همه وابسته به مردم سوریه است؛ هیچ کس حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد.
 
رئیس جمهور در ادامه پیرامون رابطه با کشورهای عربی و خصوصا عربستان، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم همواره بر مبنای روابط نزدیک‌تر با همسایگان و بویژه کشورهای اسلامی بوده، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم از این مسأله مستثنی نیستند، آنها هم همسایگان جنوبی ما هستند، ما همیشه روابط خوب را با آنها می‌خواستیم و تلاش ما برای این بوده که روابط ما روابط بهتری باشد.
 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه عربستان سعودی مشکل را خودش از حمله بدون مبنا به کشور همسایه شروع کرد، افزود: امروز به نفع منطقه و عربستان است که هر چه سریع‌تر این حملات را به کشور عزیز و برادرمان یمن قطع کند.
 
روحانی خاطرنشان کرد: ما با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه از نظر روابط دو جانبه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم بلکه اساس مشکلات ما به تجاوز عربستان به یمن، به مداخلات عربستان در بحرین، به مداخلات و برنامه‌هایی که عربستان در موضوع تروریسم در منطقه دارد، مربوط می شود.
 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه عربستان پس از اعدام شیخ نمر و مسأله سفارت ، روابط را به طور یکجانبه قطع کرد و ما خواستار قطع رابطه نبودیم، گفت:  از آن زمان تاکنون کشورهای مختلفی برای میانجیگری  بین ایران و عربستان وارد صحنه شده اند؛ امیدواریم ریشه‌های مسأله بتواند حل شود و ما می‌خواهیم که در منطقه صلح و ثبات باشد، ایران نه قصد دارد در مسایل داخلی عربستان مداخله داشته باشد، نه می‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و نه می‌خواهد عربستان نقشی که استحقاق آن را دارد ، نداشته باشد، اما در عین حال وقتی عربستان به یک کشور همسایه مظلومش تجاوز کرده و تروریست‌ها از منابع مالی یا تسلیحات عربستان استفاده می‌کنند، این مشکل‌آفرین است و مشکل تنها برای ایران نیست بلکه برای کل منطقه است.
 
روحانی اظهار امیدواری کرد: عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کند و اگر عربستان تصمیم درستی را اتخاذ بکند، ما حاضریم در مسأله یمن و مسایل منطقه به عربستان کمک کنیم. و می خواهیم در کل منطقه ثبات و وحدت بیشتری را با تلاش ما بوجود بیاید.
 
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت یازدهم با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص مسایل اقتصادی که یک اقدام جهشی و خارج از چارچوب فعالیت‌های اقتصادی روزمره را مطالبه کردند، چه اقدام ویژه و جهشی در مسیر حمایت از تولید و در مسیر هدایت نقدینگی سنگین و رو به افزایش به سمت تولید انجام داده است، گفت: مسأله اقتصاد مقاومتی برای کشور بسیار اهمیت دارد و  دولت تمام تلاش خود را برای اجرای همه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بکار گرفته است.
 
دکتر روحانی با بیان اینکه خوشبختانه مسأله برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسان‌تر کرد،  تاکید کرد: برجام یک سرمایه‌گذار، تولیدگر نیست، بلکه فضا را آماده می‌کند و موانع را برمی‌دارد. در این فضا باید تلاش کنیم و دولت و ملت دست به دست هم بدهیم.
 
رییس جمهوری افزود: مقام معظم رهبری امسال را اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند.در  مسأله نفت و گاز اولین این کار انجام گرفت. در شرایط برجام که کار ساده‌ای نیست، تولید نفت  از 2 میلیون به 3 میلیون برسد و صادرات نفت از یک میلیون بشکه به بالای 2 میلیون برسد.
 
رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش صادرات، تولید و اشتغال است، ادامه داد: امروز تحول در بخش کشاورزی و خودکفایی گندم رخ داده است.  پیش بینی شده بود 8 میلیون تن گندم خریداری شود اما به خرید 11.5 میلیون تن گندم و تولید بالای 14 میلیون تن رسیدیم که حرکت بسیار بزرگی بود.
 
روحانی در مورد رئیس جمهور جدید امریکا و دیدگاه وی درباره برجام اظهار داشت:  اظهاراتی که تاکنون آقای ترامپ به عنوان رییس‌ جمهور منتخب آمریکا درباره برجام مطرح کرده ، این بوده که خوشحال نیست یا این توافق، توافق خوبی نیست یا بدترین توافق است که این تعبیرات مختلف، بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد؛ ایشان وقتی وارد کاخ سفید شود، به دلیل اینکه این توافق یک توافق دوجانبه نیست که بگوید من خوشم میاد یا بدم می‌آید. مذاکره مجدد اصلاً معنایی ندارد، این مذاکرات مقدمه‌ای بوده برای توافق که سال‌ها طول کشیده است؛ در دولت یازدهم حدود 2.5 سال مذاکره شده و بند بند و جمله جمله و کلمه کلمه بحث شده و به توافق رسیدند، مثل این می‌ماند که کسی بگوید این پیراهنی که داریم می‌خواهم این را تبدیل به پنبه کرده و از نو ریسندگی و بافندگی و دوخته شود.
 
روحانی با بیان اینکه بازگشت به گذشته و ارتجاع معنا ندارد، افزود: هیچگونه مذاکره‌ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود؛ برجام توافقی است که انجام گرفته، تمام شده و تکمیل شده و بعد رفته در شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده و تقریباً به صورت یک سند بین‌المللی درآمده است. توافق دو جانبه نیست بلکه توافق چند جانبه است. بنابراین هیچ معنایی نخواهد داشت اینکه بخواهیم راجع به برجام صحبت و مذاکره کنیم؛ هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
 
خبرنگاری دیگراز رییس جمهوری پرسید: جنابعالی در مورد مذاکرات آستانه گفتید که سیاست ایران حل و فصل سیاسی مسائل در سوریه است. همانطور که مستحضرید مذاکرات آستانه در نتیجه تحولات در شهر حلب و توافقی بوده که بین ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفته و منجر به آتش‌بس و سپس مذاکرات آستانه شده و در این مذاکرات طرف‌هایی که نقش‌های بین‌المللی ایفا می‌کنند مثل آمریکا و طرف‌های منطقه‌ای مثل عربستان سعودی نقش مستقیم ندارند. با توجه به این موضوع شما فکر می‌کنید مذاکرات آستانه اساسا می‌تواند نتیجه بخش باشد و منجر به وصول راه حل سیاسی و ادامه آتش بس شود؟
 
روحانی در پاسخ گفت: فکر می‌کنم پاسخ خودتان را در بخش اول سوالتان دادید. یعنی شما بیان کردید که با تلاش ایران، روسیه و ترکیه آتش بس برقرار شد. این بخش سوال شما پاسخ شما را می‌دهد. اگر 3 قدرت ایران، روسیه و ترکیه قادر هستند که در حلب و در کل سوریه با گروه‌هایی که امروز می‌جنگند، آتش بس برقرار کنند، معنایش این است که این سه کشور صاحب نفوذ هستند و می‌توانند این کار را انجام دهند.
 
رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه با دعوت این سه کشور، گروه‌های مسلحی که آتش بس را قبول کردند، پذیرفته اند که در آستانه با دولت مذاکره کنند، معنایش این است که قدم اول این کار موفق بود. البته اینکه شما اشاره کردید دیگرانی که در مسأله سوریه در گذشته فعالیت می‌کردند امروز در آستانه حضور ندارند، بله بعضی از کشورها، البته بعضی‌هایشان، فعالیت‌شان فعالیت مخرب بود و فعالیت مثبت نبود. به تروریست‌ها کمک می‌کردند. بله بعضی از آنها در آستانه نیستند.
 
روحانی ادامه داد: در عین حال به نظر ما مهم آن است که گروه‌هایی که الان هستند بتوانند با دولت در زمینه‌هایی که قدم‌های اولیه است، به توافق برسند. اگر اجلاس آستانه بتواند به اولین قدم موفق خودش دست یابد، البته باید ادامه پیدا کند. جلسات متعددی باید تشکیل شود، برای اینکه به نتیجه برسد.
 
رییس جمهوری اظهار داشت: نظر و خواست ایران، تداوم آتش بس و ادامه مذاکرات است تا کمک شود مذاکرات موفق شود و بعد بتواند در مراحل بعد مبارزه با تروریسم ادامه پیدا کند. یعنی با داعش و جبهه النصره و گروه‌هایی که با اینها هستند جنگ ادامه پیدا کند و در نهایت سوریه بتواند به یک ثبات و استقراری برسد که در آن ثبات و استقرار، شرایط برای یک انتخابات واقعی و تحول برای آینده سوریه ان‌شاء الله محقق شود.

 
https://taghribnews.com/vdchxqniv23nmxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی