تاریخ انتشار۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : 261939
صالحی امیری:

فرهنگ مسجد راه حل مسایل امروز خانواده ها و جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ مسجد را راه حل مسایل امروز خانواده ها و جامعه دانست و گفت: مسجدی بودن باید تبدیل به افتخار و به عنوان یک فضلیت در جامعه شناخته شود.
فرهنگ مسجد راه حل مسایل امروز خانواده ها و جامعه است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری روز یکشنبه در مراسم فرارسیدن بیست وچهارمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی وهنری مساجد در سازمان حج و زیارت افزود: اگر به کارکرد مسجد و فرهنگ آن واقع بینانه نگاه کنیم، در واقع می تواند مرکزی برای حل آسیب های اجتماعی باشد.
 
وی تصریح کرد: بنا داریم مجموعه و نهادهای مساجد را تقویت کنیم زیرا با تقویت مسجد شاهد کاهش هزینه ها و چالش هایی که دولت با آن مواجه است، خواهیم بود.
 
صالحی امیری گفت: سرمایه گذاری در مسجد هزینه نیست بلکه این اقدام سبب کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود، و این سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ٩٦ است.
 
وی ادامه داد: مسجد در جمهوری اسلامی ایران از منظر امام(ره) و رهبری، مبانی دینی و معرفتی جایگاه بسیار بالایی دارد اما به طور شایسته و بایسته قدر این جایگاه را ندانسته ایم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای جامعه ای که بیش از هر زمان دیگر نیازمند زیست فرهنگی و معنوی و در معرض هزاران آسیب و تهدید است، باید به خود یادآور شویم که وضعیت امروز ما نتیجه عملکرد دیروز ما است.
 
وی با بیان اینکه که اگر از مسجد فاصله نمی گرفتیم امروز وضعیت جامعه این گونه نبود، اظهار داشت: مسجد نه به عنوان بنا بلکه به عنوان یک گفتمان و هویت معرفتی مطرح است. هنگامی که سخن از مسجد است در واقع از یک گفتمان اندیشه ای سخن می گوییم.
 
صالحی امیری تصریح کرد: از این منظر نیازمند بازگشت به مسجد هستیم. اگر خانواده ها برای حل مسایل فرهنگی، طلاق و غیره دچار نگرانی هستند باید پاسخ روشن دهیم و مسجد می تواند داروی درمان باشد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسجد را تک وجهی دیده ایم و به ابعاد گسترده آن توجه نکرده ایم، مسجد تنها محلی برای عبادت نیست بلکه محور تحولات فرهنگی و اخلاقی است.
 
صالحی امیری گفت: مسجد مرکزی برای حل بسیاری از مسایل نسل جوان است و از این منظر حرکت کانون های مساجد بسیار ارزشمند و جهاد فرهنگی است.
 
صالحی امیری به کارکردی از کارکردهای بی شمار مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد باید قطب فرهنگی در هر محله، کوچه و منطقه و شهر باشد، مسجد همچون آهن ربایی است که همه را به سمت خود جذب خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه مسجد باید به صورت خلاقانه اداره شود، گفت: مسجد برای حضور نسل جوان باید جذابیت داشته باشد.
 
صالحی امیری با بیان این نکته که مسجد باید کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بسیاری ابعاد دیگر نیز داشته باشد، گفت: مسجد می تواند برای کاهش آسیب های اجتماعی بسیار موثر باشد، برای حل معضل طلاق پس از خانواده، باید از کوچه و محله آغاز کرد و باید در هر مسجدی عده ای از صاحبان صلاحیت، روحانی و طلاب، بازاری، معتمد، دانشگاهی، صاحب فضل و زنان با فضلیت و جوانان بسیجی دلسوز انقلاب کنار هم قرار گیرند و به مشکلات و چالش های خانواده ها پاسخ دهند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: مسجد کانونی است که در هر زمان و مکان متناسب با نیازهای جامعه می تواند کارکرد جدیدی داشته باشد و امروز هم می تواند برای کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.
 
وی کارکرد دیگر مساجد را به نظام آموزشی تشبیه کرد و گفت: آگاهی جوانان، پاد زهری برای آسیب ها است.
 
صالحی امیری افزود: اگر امروز در جامعه دروغ گویی، تخریب و غیره وجود دارد، به دلیل فاصله گرفتن از مسجد و فرهنگ مسجد است. در واقع می توان گفت راه حل همه مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ما بازگشت به فرهنگ مسجد و مسجدی ها است.
 
https://taghribnews.com/vdchxzniw23n-wd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی