تاریخ انتشار۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : 156116

باید به پژوهشهای مرتبط با وحدت بین مسلمین بیشتر پرداخته شود

متفکر عربستان سعودی تأکید کرد: هیچ نظامی سیاسی نمی تواند واقعیت های مذهبی در کشورهای اسلامی را نادیده بگیرد، زیرا نتیجه طبیعی نادیده گرفتن واقعیت های مذهبی در جهان اسلام، ایجاد تفرقه و اختلاف بیشتر بین مسلمانان است.
باید به پژوهشهای مرتبط با وحدت بین مسلمین بیشتر پرداخته شود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "شیخ محمد محفوظ" محقق و متفکر عربستان سعودی در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون بحرانهای کنونی جهان اسلام تأکید کرد: فتنه های مذهبی و قبیله ای در جهان اسلام بدون شک درپی ایجاد تفرقه بین امت اسلامی و اختلافات افکنی بین آنان است .

محفوظ تصریح کرد: فتنه های موجود در جهان اسلام، طرحها و نقشه های استعماری بین المللی است که میخواهند امت اسلامی، متفرق و جدا از هم و ضعیف باقی بماند، بنابراین همه مسلمانان با مکاتب فقهی و مذهبی مختلف به جای اختلافات باید به سوی اشتراکات بروند.

این متفکر شیعی با انتقاد از اینکه کتابخانه های اسلامی مملو از کتابها و تحقیقات و پژوهشهایی در مورد اختلافات و تفاوتهای بین مسلمانان است، اما پژوهشهای انجام شده در مورد چگونگی اتحاد بین مسلمانان و جنبه های مشترک بین آنها کم و اندک است، تأکید کرد: انجام پژوهش و تحقیقِ بیشتر در این خصوص از ضروریات است.

وی مهمترین راه حلهای مقابله با فتنه های موجود را توسعه فقه اشتراکی بین مسلمانان و حمایت از کثرت گرایی مذهبی در کشورهای اسلامی برشمرد و گفت: هیچ نظامی سیاسی نمی تواند واقعیت های مذهبی در کشورهای اسلامی را نادیده بگیرد، زیرا نتیجه طبیعی نادیده گرفتن واقعیت های مذهبی در جهان اسلام، تفرقه و اختلاف بیشتر بین مسلمانان است.

محفوظ تاکید کرد : پیروان شیعه و سنی باید حامی کثرت گرایی مذهبی باشند، به این معنی که هرگاه در کشوری اکثر مردم سنی مذهب هستند و شیعه در اقلیت است، بر اکثریت سنی واجب است که از اقلیت شیعه حمایت کنند و مؤسسات قانونی مخصوص مجازات بی حرمتیهای مذهبی تأسیس شوند، و کسانی که در یک کشور با عنوانهای مذهبی، قومی و نژادی مختلف نسبت به دیگران بی حرمتی می کنند را مورد بازخواست قرار دهند.

وی از دیگر راه حلهای مبارزه با بحرانهای جهان اسلام را ضرورت هماهنگی و همکاری سیاسی بین کشورهای مختلف اسلامی قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: مسلمانان در جهان پراکنده و از هم جدا هستند که باید با همکاری و تعامل بیشتر بین آنها و از طریق سازمانهای منطقه ای همانند سازمان همکاری اسلامی و یا سازمانهای جامعه مدنی در کشورهای اسلامی این فاصله ها برداشته شود و در سطح سیاسی و تجاری و اقتصادی بین کشورهای اسلامی مختلف همکاری مشترک ایجاد شود.

محمد محفوظ در ادامه و در مورد نقش مؤسسات و علما در رویارویی با بحران های موجود در جهان اسلام گفت: از مشکلات کنونی جهان اسلام که همه مسلمانان از آن رنج می برند، شکل گرفتن گروهکهای تندرو تکفیری است و تمام حوزه های علمیه و مؤسسات قانونی، نهادهای دینی، مراجع و علما، جنبشهای اسلامی، احزاب اسلامی در رویارویی با خطر افراط گرایی و تکفیری در دنیای اسلام مسئول هستند و باید برای محو پوشش دینی از فعایتهای گروهکهای تروریستی گام بردارند.

این متفکر شیعی در پایان و با اشاره به اینکه ادامه فعالیتهای تکفیری رشته و زنجیر اسلام در کل جهان را تهدید می کند گفت: مؤسسات مختلف اسلامی باید با تعامل و همکاری با یکدیگر در جهت ایجاد تفاهم و وحدت بیشتر بین مسلمانان گام بردارند.

گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
https://taghribnews.com/vdchz-nz-23nmzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی