تاریخ انتشار۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 24291

گزارشی از اسلام هراسی و حقوق تضییع شده مسلمانان در آمریکا

مخالفت با ساخت مرکز اسلامی نیویورک نمادی از اسلام هراسی در آمریکاست.
گزارشی از اسلام هراسی و حقوق تضییع شده مسلمانان در آمریکا
به گزارش تقریب روزنامه "الاتحاد" چاپ عربستان، در مقاله ای پیرامون مسئله اسلام هراسی در آمریکا نوشت: موافقت نیویورک با درخواست مجموعه اسلامی آمریکایی که توسط مسلمانان میانه رو آمریکایی و برخی یهودیان و مسیحیان اداره می شود، مبنی بر ساخت مرکز اسلامی "بیت قرطبه" در نزدیکی محل حادثه ۱۱ سپتامبر که ۳۰۰۰ کشته برجای گذاشت، موجی از مخالفت ها را در این کشور برانگیخت.
این موافقت در عین حال نقاب از نوعی اختلاف در آزدی اندیشه و آزادی های دینی  به عنوان اصول خدشه ناپذیر  آمریکا ، برگرفت  که بدون شک این جدال در کشوری که بر پایه احترام به ادیان و اعتقادات بنا نهاده شده است، جلوه خوبی ندارد. 

با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر ناگهان میلیون ها آمریکایی مسلمان، بدون محاکمه مورد اتهام واقع می شوند و در همین هنگام بود که قانون ملی و برخی تندروی ها از راه رسید و مسلمانان را مورد اهانت قرار داد.
امروز واقعیت حال مسلمانان آمریکا و تعصب و تندروی ها علیه آنها در اختلاف بر سر ساخت مرکز اسلامی نیویورک نمود یافته است در حالی که ریشه این اختلاف ها به جایگاه و نقش اسلام در جامعه آمریکا باز می گردد. 
پیش از این نیز دهها درخواست برای بنای مسجد و مراکز اسلامی در جای جای ایالات متحده از جانب مسلمانان وجود داشت که هر کدام با بهانه های واهی رد می شد و مسلمانان همواره با سخنان توهین آمیز و تهدید های مختلف و یا حتی سخنان موهن بر دیوار مساجد خود رو به رو می شدند. 

اما جدال امروز بر سر حق مسلمانان در ساخت مرکز اسلامی، بیانگر شکافی عمیق بین آنچه مقامات آمریکایی بر زبان می رانند و آنچه در عمل دیده می شود، است. 

علی رغم تاکید اوباما بر این مسئله که آمریکا هرگز در جنگ با اسلام نیست، مسلمانان این کشور در تنگنا زندگی می کنند و همواره به تروریسم نسبت داده می شوند. 

اکنون بیش از یک قرن از مهاجرت مسلمانان به کشور آمریکا می گذرد و با ولادت نسل سوم از مسلمانان، آنها جرأت بیشتری در مطالبه نیازها و حقوق خود پیدا کرده و حضور پررنگ تری در عرصه اجتماعی و سیاسی دارند تا آنجا که تبعیض نژادی و دینی علیه خود را محکوم کرده و بر حقوق خود به عنوان شهروندان دارای تابعیت تاکید می کنند.
امروز مسلمانان آمریکا از طریق موسسات اسلامی از حقوق خود و مراکز دینی خود دفاع و با تهدیدات مقابله می کنند. 

همه این ها تندروی ها و تعصب ها علیه مسلمانان در این کشور و همچنین برخی اقدامات از جمله عدم صدور مجوز ساخت مراکز اسلامی و مساجد د رشرایطی که تنها یک درصد از مراکز دینی موجود در آمریکا مربوط به مسلمانان است موجب گردیده تا آنها احساس کنند شهروندان درجه دوم در این کشور محسوب می شوند زیرا برخلاف پیروان دیگر ادیان که در درجه نخست شهروند آمریکایی بودن آنها در نظر آورده می شود و سپس دین و اعتقاد آنها، مسلمانان در ابتدا با دین خود شناخته می شوند و سپس به عنوان یک شهروند با آنها رفتار می شود. 

بدون شک این واقعیت ها موجب می گردد شکاف عمیقی بین اوباما و مسلمانان آمریکا ایجاد شود و از سوی دیگر مواضع ریاکارانه وی در برخورد با پنجاه و هفت کشور اسلامی و ساکنان آنها که یک پنجم از ساکنان کره زمین را تشکیل می دهند، مورد شبهه واقع شود و در پی آن راه های درگیری بین طرفین باز شده و به صورت اسلام هراسی در آمریکا و به دنبال آن در اروپا و اقداماتی چون منع ساخت مساجد و گلدسته های اذان و منع حجاب و دیگر اقداماتی که اسلام و پیروان آن را هدف قرار داده است، نمود پیدا کند. 

مخالفت با بنای مسجد و ترساندن آمریکایی های میانه رویی که از حق مسلمانان در ساخت مرکز اسلامی دفاع می کنند و در تلاشند تا این مرکز به عنوان عاملی برای همزیستی بنا شود موجب می گردد تا تلاش های اوباما برای حامی نشان دادن خود نزد مسلمانان بی اثر شود. 

اوباما تلاش کرد در سخنان خود در دانشگاه قاهره و یا در مراسم افطاری که با حضور رهبران مسلمان در کاخ سفید برگزار شد با تکرار جملاتی چون" من معتقدم مسلمانان حق دارند شعائر دینی خود را به پا داشته و جایگاه آنها در آمریکا مانند افراد دیگر در این کشور است؛ آنها حق دارند مکانی برای عبادت داشته باشند. ما در آمریکا به همه افراد با هر عقیده ای خوش آمد می گوییم و معتقدیم باید به آزادی پابند بوده و تبعیض دوری کنیم" مسلمانان را با خود همراه کند اما طولی نکشدکه با مواجه شدن با انتقاد حزب جمهوری و محافظه کاران و حتی برخی از افراد حزب دموکرات از سخنان خود برگشت. 

از سوی دیگر همزمان با نزدیک شدن نهمین سال انفجارها ی یازده سپتامبر و به دلیل وجود جو روبه رشد دشمنی با اسلام، و باتوجه به دعوت کنیسه فلوریدا برای قرار دادن روز جهانی سوزاندن قرآن در همه جهان، برای نخستین بار جمعیت های مسلمانان از پلیس خواستند تا تدابیر امنیتی را تشدید کنند تا هرگونه اقدامی علیه مسلمانان بی اثر گردد. 

مسلمانان غرب حق دارند سئوال کنند آنها در درجه نخست مسلمانند و بعد آمریکایی و یا این که آنها نیز مانند بقیه اتباع آمریکا و اروپا در درجه نخست آمریکایی و اروپایی اند و سپس مسلمان؟ 

تا زمانی که این جدال و تبعیض دینی پایدار و دست آویزی برای رسیدن به اهداف دیگر است درگیری بین غرب و اسلام وجود دارد حتی اگر برای نخستین بار رئیس جمهوری با ریشه اسلامی و با نام باراک حسین اوباما به قدرت رسد.

https://taghribnews.com/vdchzini.23nkwdftt2.html
مرجع : روزنامه الاتحاد
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی