تاریخ انتشار۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 280613

آینده داعش و سمت و سوی حرکت جغرافیایی آن در جهان

کارشناس مسائل خاورمیانه آینده داعش را همراه با شکست دانست و این گروه تروریستی را کاملا بدون تاکتیک ارزیابی کرد.
آینده داعش و سمت و سوی حرکت جغرافیایی آن در جهان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آینده حضور میدانی و نظامی داعش در عراق و سوریه و عوامل مؤثر بر این موضوع همواره مورد نظر بسیاری از کارشناسان بوده است.
 
 دکتر رضا کاویانی، کارشناس مسائل منطقه درباره عواملی که بر آینده داعش تأثیرگذار هستند، خاطرنشان کرد: داعش در عراق و سوریه تقریبا با شکست کامل مواجه شده است.کشورهای عرب خلیج فارس اخیرا بر سر مسئله حمایت از تروریسم به جان هم افتادند، ولی هیچ کدام درباره حمایت از داعش حرفی نمی زند. اتفاقی که بعد از این می افتد، جمع آوری نیروی باقی مانده داعش و ماموریت های آنها به اروپا و به آسیای شرقی است. تصور بر این است که مسیر بعدی آنها کشورهای آسیای شرقی مثل فیلیپین و بخش هایی از تایلند و چین است. ولی کشورها و بخش های ضعیف منطقه دچار آسیب خواهد شد که مالزی و اندونزی هم مستثنی نخواهد بود.
 
وی درباره تغییرات در رفتار تاکتیکی داعش نیز گفت: داعش تاکتیک به خصوصی ندارد. آنها مرتب تغییر تاکتیکی می دادند و این تغییر تاکتیک به دلیل تعدد حامیان آنها بود. چون فقط مجاز بودند با روش های آنها که سلاح و پول آنها را هزینه کنند. اکنون نیز تاکتیک آنها بر اساس حامی خود تغییر خواهد کرد.
 
وی درباره تغییرات احتمالی داعش افزود: مسیر حرکت داعش به سمت شرق خواهد بود. لذا اگر در اروپا اتفاقاتی می افتد، فقط برای یک خواسته مقطعی از دولت مردان آنها است. به نظر می رسد چین نباید خیلی در آرامش باشد، زیرا رشد اقتصادی ده درصدی آنها، برای آمریکا خوشایند نبوده است.
 
دکتر کاویانی درباره چگونگی جغرافیای داعش در اروپا و آفریقا نیز گفت: اینها بدون شک عملیات مقطعی در کشورهای اروپایی انجام خواهند داد، ولی این برای باج گیری و حمایت های بیشتر آنهاست. کشورهای آفریقایی هم این ضایعه را دارد و داعش آمادگی دارد که به بخش های از کشورهای آفریقایی که اعلام وفاداری کردند مرتبط شود. گروهی از داعش عملیات مقطعی در اروپا انجام خواهد داد ولی باز هم مسیر اصلی آنها آسیای شرقی خواهد بود.
 
 وی درباره آینده رابطه داعش با القاعده و سایر جریان های تند رو در کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: این رابطه عمیق تر خواهد شد و همکاری آنها بیشتر خواهد شد. آنها فقط به افغانستان و پاکستان فکر نمی کنند چون باخت آنها در این مناطق آنها را تحریک می کند که به سمت دیگری هم حرکت کنند.
 
 این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره عمیق تر شدن روابط داعش و القاعده نیز گفت: با توجه به اختلافات عمیق آنها همکاری آنها بیشتر و عمیق تر خواهد شد.
 
 
https://taghribnews.com/vdchzvnix23n6-d.tft2.html
مرجع : مرکز بین المللی مطالعات صلح
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی