تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۳
کد مطلب : 252796
ابراهيمي‌تركمان:

روابط فرهنگي ايران و افغانستان ريشه در تاريخ دو ملت دارد

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در نخستين همایش «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و افغانستان»،گفت: روابط فرهنگي ايران و افغانستان ريشه در تاريخ دو ملت دارد.
روابط فرهنگي ايران و افغانستان ريشه در تاريخ دو ملت دارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نخستین همایش مشترک دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان با عنوان «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و افغانستان» و با حضور ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، غلامعلي حدادعادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، حسين سليمي، رييس دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، نصيراحمد نور، سفير افغانستان در ايران، داوود مراديان، رييس انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان و فائز دين‌پرست، دبير علمي اين همايش در محل اين دانشگاه، افتتاح شد.
 
ابراهيمي‌تركمان، در سخنراني خود، به ريشه‌هاي تاريخي ايران و افغانستان اشاره و تصريح كرد: ما با افغانستان داراي زيست فرهنگي مشترك هستيم كه همين مشتركات منجر به گره خوردن سرنوشت آينده ما با يكديگر شده است.
 
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: ما اگر به هر كشوري نگاه عاقلانه داشته باشيم به افغانستان نيز، نگاه عاشقانه داريم زيرا همانند يكديگر در طول تاريخ، خنديديم و گريستيم؛ در واقع زيست فرهنگي مشترك چنان استوار و جدي و خلل‌ناپذير است كه از مجاهدت‌هاي دو ملت مستقل، فرهنگ مشتركي پديده آورده است.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن قرائت ابياتي از روانشاد خليل‌الله خليلي، بر توسعه روابط فرهنگي في مابين دو كشور تأكيد كرد و گفت: اكنون، دوراني پيش‌روي است كه اگر دست به دست هم ندهيم، دشمن مشترك و سرنوشت مشتركي خواهيم داشت و در نهايت آسيب جدي مي‌بينيم، پس از تفرقه بپرهيزيم و به دنبال ارتقاي سطح روابط باشيم چراكه، ايران و افغانستان داراي روابط بسیار مناسب و نزدیکي هستند.
 
وي در ادامه سخنان خود، به گفت‌وگو برای یافتن زمینه‌ها و بسترهایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و فهم مشترک ايران و افغانستان از یکدیگر تأكيد و اظهار كرد: ما در گفت‌وگوها بايد اول زبان فرهنگ را انتخاب كنيم اما نكته حائز اهميت آن است كه زبان فرهنگ، زبان معرفت است و زبان علم نیست. شما باید از زبانی استفاده کنید که مفهوم را به درستی برساند. هنر برای این خلق شده است که زبان معرفت را به زبان علم نزدیک کنند تا همه یک برداشت از یک تابلو نقاشی یا فیلم داشته باشند.
 
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: نكته ديگر در بحث گفت‌وگو، اين است كه به دنبال اقناع باشيم نه اثبات زيرا بايد همديگر را اقناع و درك كنيم. نكته سوم در اين باب، تلقي دروني است كه خيلي مهم‌تر از فعل بيروني خواهد بود.
 
ابراهيمي‌تركمان ضمن اشاره به سير تحولات فرهنگي در دو كشور ايران و افغانستان گفت: در عرصه روابط فرهنگي بين ايران و ساير دولت‌ها و ملت‌ها، هيچ كشوري به اندازه افغانستان با ايران داراي مشتركات فرهنگي، ديني و تمدني نيست، البته اگر بخواهيم حق مطلب را به طور كامل ادا كنيم شايسته است كه به جاي واژه مشتركات از عبارت «يگانگي فرهنگي» نام ببريم.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرد: عمق و گستردگي اين يگانگي‌ها در حد و اندازه‌اي بوده و هست كه هيچگاه تحولات غير فرهنگي در جغرافياي سياسي هر دو منطقه نتوانسته‌اند به وحدت فرهنگي خدشه جدي وارد كرده و مانع اساسي بر سر راه تعامل و تبادل فرهنگي را موجب شوند.
 
وي در سخنان خود، به توسعه روابط في مابين ايران و افغانستان به ويژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری بر تقویت روابط دوستانه يكديگر در سایر زمینه‌ها نیز تأکید کرد و گفت: از اينكه برادر افغاني داريم، افتخار مي‌كنيم و همواره بر گستردگی روابط فرهنگی جهت شناخت کافی کشورها از یکدیگر تأكيد مي‌كنيم.
 
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در پايان سخنراني خود، برخي از بايدها و نبايدهايي چون اقليم فرهنگي، دغدغه‌هاي مشترك فرهنگي، از بين بردن بي‌خبري، معنويت‌زدايي از فرهنگ، عدم مطلق‌انگاري، تفكيك مسائل فرهنگي از يكديگر كه بايد در گفت‌وگو ميان دو كشور مورد توجه قرار گيرد را، برشمرد.
 
بنابر اعلام اين خبر، در این همایش دو روزه مباحثي چون «ارزش‌های فرهنگی مشترک جوامع ایران و افغانستان»، «تحلیل تأثیر متقابل فرهنگی ایران و افغانستان (هنر کلاسیک، ادبیات، آداب و رسوم و...) روابط فرهنگی میان ایران و افغانستان در دوران معاصر»، «تحلیل فرصت‌ها و موانع موجود برای گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و افغانستان»، «بین‌المللی سازی آموزش عالی و بررسی حوزه‌های همکاری علمی-فرهنگی ایران و افغانستان»، «مفاهیم و اندیشه‌های فلسفی مشترک در میان نخبگان فکری ایران و افغانستان»، «نقش زبان در همگرایی فرهنگی ایران و افغانستان»، پیشینه تاریخی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان»، «باستان شناسی و پاسبانی از میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان»، «ظرفیت‌های همکاری رسانه‌ای ایران و افغانستان»، همکاری‌های فرهنگی ایران و افغانستان در سطح منطقه‌ای» و «همکاری‌های فرهنگی ایران و افغانستان در سطح جهانی» به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
 
 
https://taghribnews.com/vdci3rarqt1awy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی