تاریخ انتشار۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۶
کد مطلب : 278536
ابراهیم الجعفری:

خواهان اقدام عملی ترکیه برای عقب نشینی از خاک عراق هستیم

«ابراهیم الجعفری» وزیر امورخارجه عراق روز گذشته در دیدار نمایندگان مجلس این کشور با اشاره به این که بغداد همچنان از آنکارا می خواهد، نیروهایش خاک عراق را ترک کنند، افزود: ما خواهان اقدام عملی ترکیه برای عقب نشینی از خاک خود هستیم.
خواهان اقدام عملی ترکیه برای عقب نشینی از خاک عراق هستیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، ابراهیم الجعفری با اشاره به این که مسأله خروج نیروهای ترکیه ای از عراق را به سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب اطلاع داده ایم، تأکید کرد: اعضای اتحادیه عرب برای نخستین بار درباره این مسأله به اجماع رسیدند.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: بغداد از تمامی مناسبت ها استفاده خواهد کرد تا به دولت آنکارا اعلام کند، همکاری خود را با عراق بهبود بخشد.

الجعفری در واکنش به همه پرسی استقلال اقلیم کردستان نیز گفت: جدایی کردستان به سود عراق نیست، به ویژه آن که کشور به تازگی جنگ با گروهک تروریستی داعش را به اتمام رسانده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق با تأکید بر این که نظر شهروندان "کرد" قابل احترام است، مشروط بر آن که در چارچوب قانون اساسی باشد، افزود: هموطنان کرد ما در حال حاضر، دیگر از فشار و تروریسم دوران صدام حسین رنج نمی برند، عراق امروز صحنه مشارکت کامل بین همه اقوام عرب، کرد و ترکمن است.

اظهارات وزیر امورخارجه عراق ساعت ها پس از آن صورت می گیرد که کمیته عالی ناظر بر همه پرسی اقلیم کردستان تصمیم گرفت تا یک هیأت بلندپایه را برای بررسی روند همه پرسی و دیدار با مسؤولان دولت مرکزی، راهی بغداد کند.

تارنمای رسمی اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی، دو ماه پیش بدون حضور دو حزب مطرح، در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال این منطقه را در سوم مهرماه 96 (25 سپتامبر 2017) میلادی برگزار کنند.

این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هرگونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.
 
https://taghribnews.com/vdcipvarqt1ayw2.cbct.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی