تاریخ انتشار۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : 201530
آیت الله اراکی در دیدار با رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی:

انبیاء الهی برای احیای حقوق بشر آمده‌اند/آمادگی مجمع جهانی تقریب برای همکاری با صلیب سرخ جهانی

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در عرصه انجام کارهای پژوهشی، دانشگاه مذاهب اسلامی را تأسیس کرده و آماده انجام پژوهش‌های تطبیقی در زمینه حقوق بشر دوستانه است.
انبیاء الهی برای احیای حقوق بشر آمده‌اند/آمادگی مجمع جهانی تقریب برای همکاری با صلیب سرخ جهانی
به گزارش خبرنگار تقریب، "پیتر مائورر" رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی ظهر روز پنج شنبه با آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله اراکی در این دیدار نسبت به تضییع حقوق بشر به طور کلی و تضییع حقوق بشردوستانه‌ای که به طور ویژه رخ می‌دهد، ابراز نگرانی کرد و گفت: انبیاء الهی برای احیای حقوق بشر آمده‌اند و معتقدیم که همه ادیان در دفاع از حقوق بشر جهت همسانی دارند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حوزه علمیه قم در اوج نشاط علمی قرار دارد، ادامه داد: در عرصه مسائل حقوقی و به خصوص حقوق بشر، تولیدات علمی و آثار تحقیقی فراوانی در حوزه علمیه قم صورت گرفته است.

آیت الله اراکی عنوان کرد: حوزه علمیه قم حدود 10 سال پیش با همکاری مسؤولان صلیب سرخ جهانی کنفرانس خوبی در رابطه با مسائل حقوق بشر داشته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: حوزه علمیه قم، مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه آمادگی هر نوع همکاری در عرصه مسائل حقوق بشر دوستانه دارد.

آیت‌الله اراکی افزود: چنانچه مؤسسات بین المللی با همکاری مراکز علمی، طرح جدی برای ارائه تحقیقات و تبدیل آن‌ها به تصمیمات رسمی انجام دهند، کمک بسیاری در کنترل تجاورها و تعدیان به حقوق بشر صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صلیب سرخ می‌تواند در سه عرصه « انجام کارهای پژوهشی»، «تبدیل پژوهش‌ها به مقررات» و «ایجاد کمپین‌های بین المللی برای حمایت از حقوق بشردوستانه» با مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی همکاری کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی افزود: مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی در عرصه انجام کارهای پژوهشی، دانشگاه مذاهب اسلامی را تأسیس کرده و آماده انجام پژوهش‌های تطبیقی در زمینه حقوق بشر دوستانه است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تا پژوهش‌های انجام شده در خصوص حقوق بشردوستانه، به مقررات و طرح‌های جلوگیری، دفاع و حمایت از حقوق بشر تبدیل شود.

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: ایجاد کمپین‌های بین المللی برای حمایت از حقوق بشردوستانه که راه را برای پیاده سازی حقوق بشر در عرصه جهانی هموار می‌کند، یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی می‌تواند در آن با صلیب سرخ همکاری داشته باشد.

وی با بیان این‌که عرصه‌های سه گانه فوق جدای از سیاست‌های دولت‌ها و فراتر از اقدامات دولتی است، گفت: این اقدامات می‌تواند در سیاست دولت‌ها و موضع گیری‌های آنان تأثیر گذار باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: در جنگی که از سوی صدام به جمهوری اسلامی تحمیل شد، نمونه‌های شدیدی از کشتارهای جمعی و عدم رعایت حقوق بشر شاهد بودیم.

وی افزود: صدام با اسلحه‌های شیمیایی شهرهای ایران را بمباران کرد و امروز پس از 27 سال از پایان جنگ، هنوز شاهد شهدای شیمیایی هستیم درحالی که جمهوری اسلامی هیچگاه چنین عکس العملی را انجام نداده است.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: رییس جمهور دو هفته پیش در یکی از سخنرانی‌ها به یکی از عملیات‌های جنگی ایران و عراق اشاره کردند که هواپیمای ایران برای بمباران یک پل استراتژیک وارد فضای بغداد شد ولی به دلیل این‌که افراد غیر نظامی از روی پل رد می‌شدند، با وجود مخاطرات احتمالی، از عملیات خود به صورت موقت صرف نظر کرد.

وی تأکید کرد: زمانی که مردم شهرهای جنوبی عراق در جنگ خلیج فارس اول در سال 1991 میلادی به کشور ما پناهنده شدند، مردم خوزستان که صدها هزار کشته داده بودند، اما بیشترین پذیرایی را از آوارگان جنگ به عمل آوردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی با اشاره به خاطره‌ای از پذیرایی مردم خوزستان از آورگان عراقی ابراز کرد: بسیاری از دختران تازه ازدواج کرده مهریه خود را هدیه می‌دادند تا به آورگان عراقی کمک کنند؛ این در حالی است که روزگاری صدام به نام آن‌ها، هشت سال کشور ما را به آتش کشانده بود.

وی تأکید کرد: تدوین داستان‌های حقوق بشر دوستانه کمک شایانی به نشر این حقوق دارد که مجمع جهانی تقریب  مذاهب اسلامی می‌تواند کمک شایانی در این عرصه داشته باشد.
https://taghribnews.com/vdcipzarut1auw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی