تاریخ انتشار۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : 259267
سازمان ملل:

حملات داعش در افغانستان افزایش یافته است

مقامات سازمان ملل متحد اعلام کردند که تلفات غیرنظامی افغانستان در نتیجه حملات داعش، در سال 2016 نسبت به 2015 سه درصد افزایش داشته است که نگران کننده است.
حملات داعش در افغانستان افزایش یافته است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "دانیل بیل" امروز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی در کابل، به تشریح جزئیات تلفات غیرنظامیان افغان در سال 2016 پرداخت و افزود: حملات داعش در افغانستان با هدف افزایش درگیری های فرقه ای صورت می گیرد و حمله این گروه علیه شیعیان در سه مسجد کابل، مصداق جنایت جنگی است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته میلادی سه هزار و 498 غیر نظامی در افغانستان کشته و هفت هزار و 920 نفر نیز مجروح شدند که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش نشان می دهد.

بیل افزود: بیشترین تلفات به غیرنظامیان به ترتیب در استان های کابل، هلمند، ننگرهار، ارزگان، قندوز و فاریاب وارد شده است؛ رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در کابل گفت: 61 درصد تلفات به مخالفان مسلح و 24 درصد هم به طرفداران دولت نسبت داده شده است و 10 درصد دیگر مشخص نیست.

به گفته دانیل بیل پنج درصد دیگر تلفات غیرنظامیان نیز ناشی از مواد منفجره باقی مانده در صحنه جنگ اعلام شده است؛ وی با بیان اینکه هفت هزار نفر از کشته ها و مجروحان غیرنظامی به طالبان نسبت داده شده است، گفت: بیشتر این تلفات با به کارگیری مواد منفجره رخ داد.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در کابل تصریح کرد:‌ "یوناما" در سالهای گذشته 20 هزار تلفات غیر نظامیان را ثبت کرد که ناشی از مواد منفجره از پیش جاسازی شده بوده است.

بیل با بیان اینکه 46 درصد تلفات به غیر نظامیان به میزان دو هزار و 728 نفر نیز به نیروهای دولتی نسبت داده شده است، گفت: حملات هوایی نیز دو برابر افزایش یافته است که در مجموع پنج درصد تلفات را تشکیل می دهد.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در کابل کودکان را آسیب پذیر ترین بخش جامعه افغانستان دانست و گفت: سه هزار و 512 کودک در این جنگها کشته و یا زخمی شده اند که 24 درصد تلفات را شامل می شود.

به گفته بیل 66 درصد تلفات کودکان ناشی از مواد منفجره باقی مانده در صحنه های جنگ بوده است؛ وی خاطرنشان کرد: تلفات زنان نسبت به سال 2015 معادل دو درصد کاهش نشان می دهد.

"دانیل بیل"همچنین به تخطی های حقوق بشری توسط افراد مسلح و مخالفان دولت اشاره کرد که 10 مورد اعدام، سنگسار و شکنجه زنان را که ناشی از جرائم اخلاقی به ثبت رسانده است؛ وی همچنین گفت: در سال 2016 تهدید رسانه ها نیز افزایش یافت که با هدف محدود ساختن آزادی بیان صورت گرفته است.

 
https://taghribnews.com/vdciq3aryt1awr2.cbct.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی