تاریخ انتشار۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۱۲
کد مطلب : 169069
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی:

اهمیت ویژه تقریب بین مذاهب اسلامی/گروههای تکفیری خوارج امروزی

تنا -لندن
رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت: رئیس مجلس عمل بریتانیا جمهوری اسلامی ایران را تنها حکومت اسلامی در جهان دانست.
دکتر شمالی
دکتر شمالی
برگزاری هشتمین کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی در روز شنبه 22 شهریور ماه 93 در شهر بیرمینگهام با حضور علما و اندیشمندان اسلامی از مذاهب مختلف بخصوص شرکت فعالانه نمایندگان مذاهب و فرق اهل سنت فضای کنفرانس امسال را متفاوت تر ساخته بود.

با توجه به اهمیت برگزاری اینگونه کنفرانسها در ایجاد وحدت بین مسلمین و مقابله هر چه بیشتر با گروه های تکفیری،حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگیس در گفتگو ی اختصاصی با خبرنگار تقریب (تنا) در لندن به بررسی ابعاد مؤثر این کنفرانس بر روند تحقق اهداف تقریب مذاهب اسلامی پرداخت.

دکتر شمالی با اشاره به هجده سال سابقه فعالیت مرکز اسلامی انگلیس وتلاشهای صورت گرفته در جهت تحقق اهداف آن از جمله ایجاد وحدت در میان برادران شیعه وسنی گفت : پیش از این هفت دوره کنفرانس تقریب در سالهای گذشته برگزار شده بود که در جای خود اثرات مثبتی را بجا گذاشته است.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط خاص حاکم برجهان اسلام و تلاشهای تفرقه افکنانه گروه های تکفیری و تروریستی، موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی اهمیت ویژه و مضاعفی یافته است . لذا در یک جلسه مشورتی به این نتیجه رسیدیم که کنفرانس امسال در یکی از مراکز مهم اهل سنت و با مشارکت خود آنها برگزار شود .

رئیس مرکز اسلامی انگیس افزود: با توجه به اینکه شهر بیرمینگهام از مراکز مهم تجمع مسلمانان بویژه اهل سنت در بریتانیا محسوب می شود بعنوان محل برگزاری کنفرانس پیشنهاد شد که خوشبختانه با استقبال وسیع برادران اهل سنت از جمله جناب آقای مفتی فاروق رئیس مجلس عمل بریتانیا مواجه شد که حتی بیش از حد انتظار ما بود .

وی یادآور شد: در این کنفرانس که در مسجد اسپارک بروک متعلق به اهل سنت برگزار شد ما در واقع خود را میهمان برادرانمان در بیرمینگهام تلقی کردیم زیرا سازماندهی اصلی کنفرانس و دعوت کنندگان آن ،مجموعه وسیعی از گروه ها و مذاهب اهل سنت به همراه برادران شیعه بودند .

دکتر شمالی همچنین از امام جماعت مسجد مرکزی بیرمینگهام متعلق به اهل سنت، امیر اهل حدیث بریتانیا ،رئیس مجلس عمل بریتانیا ،دبیر کل جماعت اهل سنت بریتانیا ، علمای مذهب صوفیه ودیگر گروه های شیعه و سنی بعنوان شخصیتهای مهم شرکت کننده در این کنفرانس یاد کرد و گفت: نکات مهمی در این کنفرانس اتفاق افتاد از جمله اینکه :آقای مفتی فاروق رئیس مجلس عمل بریتانیا در سخنان خود اعلام کرد که ایران تنها کشوری است در جهان که دارای حکومت اسلامی است و گروه های تکفیری را به خوارج امروز تشبیه کرد. همچنین محمد عبدالهادی العمری امیر اهل حدیث بریتانیا با اشاره به رهبر داعش و محکوم کردن این گروه تاکید کرد. شرکت کنندگان همچنین رسما اعلام کردند که اعمال گروه های تکفیری هیچ ربطی به دین اسلام ندارد و آنها را محکوم نمودند.

وی نکته مهم دیگر این نشست را محکوم کردن رسانه های تفرقه افکن و تاکید جمع، برلزوم مقابله مسلمانان با آنها دانست و افزود: پیشنهاد شخص من هم این است که از سال آینده حرکتی صورت گیرد تا در کنار محکوم کردن این رسانه ها ، به رسانه هایی که در جهت وحدت مسلمانان وتقریب مذاهب تلاش می کنند جایزه ای تعلق گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی در پاسخ به این سؤال که تأثیر اینگونه کنفرانس ها بر روند آینده حرکتهای تقریبی چه خواهد بود گفت:معتقدم در جهت ایجاد صمیمیت و اعتماد متقابل یک قدم به جلو برداشته شد و با توجه به اینکه امسال همه شرکت کنندگان از شخصیتهای داخل بریتانیا بودند این موضوع می تواند بر روند روابط مسلمانان بریتانیا تأثیر مثبت بگذارد و سرآغازی باشد برای فعالیت های مشترک آینده، چنانکه بعضی از شرکت کنندگان اهل سنت در انتهای همین کنفرانس تأکید کردند که برنامه های بعدی در مساجد ومراکز آنان برپا شود.
https://taghribnews.com/vdciq3az3t1aqu2.cbct.html
مرجع : خبرنگار تنا - لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی