تاریخ انتشار۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 232365
آیت‌الله اراکی:

حوزه قلب تپنده جامعه اسلامی است/هر حرکتی خارج از اراده رهبر معظم انقلاب صورت گیرد، حرکت طاغوتی است

تنا- اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب، فقه موجود را همان پروژه عدلی که توسط پیامبر(ص) برای جامعه بشری ارائه شده دانست و یادآور شد: حوزه اکنون این پروژه و کار را دنبال می‌کند و تا پایان نیز پای آن ایستاده است. حوزه خاستگاه فقهای عادل است به همین دلیل قلب تپنده و مرکزیت تئوری و عملی جامعه اسلامی به شمار می‌آید و جامعه نیز باید به دنبال حوزه حرکت کند.
حوزه قلب تپنده جامعه اسلامی است/هر حرکتی خارج از اراده رهبر معظم انقلاب صورت گیرد، حرکت طاغوتی است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت‌الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز دوشنبه در همایش "حوزه انقلابی؛ بیم‌ها و امیدها" که در مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار شد، با بیان این‌که قرآن جریان‌ها را به دو نوع حق و باطل تقسیم می‌کند، تصریح کرد: این دو جریان همواره در طول تاریخ وجود داشته است و در جهان اسلام نیز پس از تشکیل حکومت الهی از سوی نبی‌اکرم(ص) به وجود آمد.

وی افزود: جریان انقلابی جهان اسلام پس از قیام امام حسین(ع) به وجود آمد که نتیجه آن توسط صاحب الزمان(عج) محقق می‌شود. تداوم این جریان در قرآن و روایت نیز بیان شده است. البته از زمان انقلاب حضرت سیدالشهدا(ع) تا حکومت جهانی امام مهدی(عج) این جریان انقلابی توسط اهل‌بیت(ع)، علما و حوزه‌های علمیه تدوام پیدا کرد.

آیت الله اراکی با تأکید بر این‌که ائمه اطهار(ع) مدیریت و حاکمیت پنهانی بر جامعه اسلامی داشته‌اند، یادآور شد: این‌ که گفته شود این بزرگواران پس از قیام امام حسین(ع) گوشه‌گیر شده و اعمال حکومتی نداشته‌اند، سخن درستی نیست.

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) افزون‌بر مدیریت پنهانی بر جامعه اسلامی از ایجاد زمینه‌های حکومت طاغوت نیز جلوگیری می‌کردند. اهل‌بیت(ع) در جاهلیت ثانی حرکت‌های انقلابی را تشویق می‌کردند که در این زمینه‌ها می‌تواند موارد متعددی مانند قیام زید را بیان کرد، ولی این بزرگواران به سبب مصالحی خود علنا پرچم انقلاب را به دوش نمی‌کشیدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، انقلاب‌های پس از قیام حسین بن علی(ع) را به دو نوع دعوت به خود و دعوت به الرضا من آل محمد(ص) تقسیم کرد و گفت: در دعوت به خود، افراد در برابر پرچم اهل‌بیت(ع) پرچم خود را برافراشتند، یعنی ادعای امامت و حاکمیت جامعه اسلامی را داشتند که این جریان در حقیقت دعوت به طاغوت بود. در حالی که دعوت به الرضا من آل محمد(ص) ادعای امامت یا حاکمیت داشتن نبود، بلکه افراد به سمت ائمه اطهار(ع) سوق داده می‌شدند و این دعوت در روایات مورد تشویق و تأیید قرار گرفته است.

وی انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) را بزرگترین جریان در دعوت به الرضا من آل محمد(ص) عنوان کرد و بیان داشت: از ابتدای این انقلاب مردم، امام راحل را نائب امام زمان(عج) می‌دانستند. این انقلاب در حقیقت تحویل قدرت از دست طاغوت به دست الرضا من آل محمد(ص) بود که ما امروز در برابر این حکومت مسؤول هستیم.

آیت‌الله اراکی، انقلاب اسلامی را در حقیقت انقلاب امام زمان(عج) دانست و با بیان این‌که امروز قدرت این انقلاب در حقیقت قدرت صاحب الزمان(عج) است و اظهار کرد: فقها نیز بر اساس نائب امام زمان(عج) بودن قدرت پیدا کرده و عمل می‌کنند. این انقلاب سبب تحویل حکومت‌های طاغوت به حکومت الهی، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) شد.

وی با بیان این‌که شایسته است مردم به ویژه بزرگان نیز خون خود را در راه این انقلاب فدا کنند، تصریح کرد: اهل‌بیت(ع) و اصحابشان نیز خون خود را فدای این انقلاب(حکومت الهی) کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سخنان خود انقلابی بودن را تحکیم ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل‌بیت(ع) که ولایت فقها یا همان ولایت فقیه است، بیان کرد و گفت: اطاعت از ولی‌فقیه همان اطاعت از امام زمان(عج) است و رؤسای قوای سه‌گانه و مسؤولان باید بدانند که مشروعیت کارشان باید به تأیید امام زمان(عج) برسد که اکنون این تأیید باید توسط ولایت فقیه که مقام معظم رهبری هستند، برسد.

وی تأکید کرد: اکنون هر تصرف، برنامه‌، قرارداد، قانوان، برنامه‌ و... در حکومت رخ دهد که خارج از اراده، نظر و رأی رهبر معظم انقلاب باشد، مسلما حرکت به سمت جریان طاغوتی است. باید تلاش کنیم تمام تلاش ما در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و... مبتنی بر ولایت خدا، پیامبر(ص)، اهل‌بیت(ع) و ولایت فقیه باشد که همان اقامه عدل است و عدل نیز به معنای اسلام می‌باشد.

آیت‌الله اراکی، فقه موجود را همان پروژه عدلی که توسط پیامبر(ص) برای جامعه بشری ارائه شده دانست و یادآور شد: حوزه اکنون این پروژه و کار را دنبال می‌کند و تا پایان نیز پای آن ایستاده است. حوزه خاستگاه فقهای عادل است به همین دلیل قلب تپنده و مرکزیت تئوری و عملی جامعه اسلامی به شمار می‌آید و جامعه نیز باید به دنبال حوزه حرکت کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب، حوزه انقلابی را حوزه‌ای دانست که در تمام عرصه‌های انقلاب پیشتاز باشد و بیان کرد: همان‌گونه که حوزه در گذشته در عرصه‌های مختلف مبارزه، دفاع مقدس، تظاهرات و... شرکت داشته، امروز نیز باید در تمام عرصه‌های عملی و تئوری به ویژه تئوری که کار زیادی باقی مانده، پیشتاز باشد.

وی افزود: حوزه باید فرهنگ، روابط میان مردم و نهادها، حکومت با مردم و مردم با حکومت و... را مبتنی بر قوانین اسلامی بیان کند. جامعه اسلامی امروز با جامعه 1400 سال پیش بسیار متفاوت‌تر است. البته باید در نظر گرفت که وظایف حکومت در فقه به صورت صریح، روشن و تفصیلی مانند احکام فردی بیان نشده است، چون درباره این موضوعات از اهل‌بیت(ع) پرسش زیادی نشده است. ولی با این وجود بسیاری از وظایف حکومت در منابع دینی به صورت غیر مستقیم و حتی مستقیم بیان شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محصور بودن فقه در طول تاریخ تشیع را یکی دیگر از دلایل بیان نشدن مبسوط وظایف حکومت اسلامی بیان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه همواره گرفتار مبارزه بوده‌اند، به همین دلیل فرصتی پیدا نشده که بتوانند مانند احکام فردی، وظایف حکومت اسلامی را از فقه استنباط کنند. ولی اکنون این فرصت به دست آمده، چون شیوه حکومت فرق کرده است و باید حوزه‌های علمیه پاسخ تمام پرسش‌های مربوط به حکومت اسلامی را بیان کنند.

وی اظهار داشت: امروز حوزه‌ها باید پاسخ تمام مسائل در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و... را استنباط کرده و پاسخ دهند. اگر به نیاز حکومت اسلامی پاسخ داده شود، فقه ما پنج برابر کنونی خود رشد خواهد کرد. پاسخ تمام مسائل نیز در روایات بیان شده است.

آیت‌الله اراکی، حوزه انقلابی را حوزه‌ای دانست که هم پای نیازهای انقلاب حرکت کرده و مانند گذشته در تمام عرصه‌های حکومت اسلامی پیشتاز باشد و تصریح کرد: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که پیشتاز حمایت از انقلاب بوده و پاسخگوی تمام نیازهای نظری و عملی انقلاب باشد. حوزه برای این امر خطیر می‌تواند افرادی را پرورش دهد که هیچ جا نمی‌تواند پرورش دهد.

وی ادامه داد: حوزه می‌تواند علمای پرهیزگاری را تربیت کند که سبب تحول در جامعه شوند. رهبری تمام عرصه‌های اجتماعی باید همراه علم و تقوا باشد که حوزه می‌تواند چنین نیروی جامعی را تربیت کند.

منتخب مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: وظیفه ما ادامه راهی است که با قیام امام حسین(ع) به وجود آمد و در طول تاریخ ائمه اطهار(ع) و علما پشتیبان آن بودند و در زمان امام خمینی(ره) این حرکت به اوج خود رسید و به دست مبارک صاحب الزمان(عج) نیز به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: ما باید فقه حکومت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... را بیان کنیم. فقه ما فقهی است که پاسخگوی تمام نیازهای جامعه است. البته استنباط این پاسخ‌ها، تبدیل آن به طرح و حمایت مسئولان در اجرای این طرح‌ها بر عهده حوزه‌های علمیه است.
https://taghribnews.com/vdciqrarwt1app2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی