تاریخ انتشار۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : 240366

طرح دولت و مسلمانان فرانسه برای مبارزه با افراطی‌گری

نخست‌وزیر فرانسه و شماری از مسلمانان برجسته این کشور خواستار حرکتی ملی برای توسعه اسلام حقیقی و مبارزه با افراط‌گرایی جوانان مسلمان شدند.
طرح دولت و مسلمانان فرانسه برای مبارزه با افراطی‌گری
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه خبری «بی بی سی نیوز»، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه و شماری از مسلمانان برجسته این کشور در بیانیه‌های جداگانه‌ای در روزنامه «ژورنال دو دومانچ»‌(JDD) خواستار راه‌اندازی مجدد بنیاد اسلامی فرانسه برای نظارت بر مساجد و امامان جماعات شدند.
 
این موضع نخست‌وزیر فرانسه انتقادهایی را در بر داشت؛ «اریک سیوتی» و «کریستین استروسی»، دو سیاستمدار راستگرای ضد جمهوری‌خواه، والس را به دلیل کوتاهی در جلوگیری از افتتاح مسجد سرمایه‌گذاری‌شده توسط عربستان سعودی به نفاق و ریاکاری متهم کردند.
 
والس همچنین در مراسم یادبود کشته‌شدگان حادثه تروریستی نیس مورد بی‌توجهی قرار گرفت، زیرا نفوذ گروه افراطی وهابی در اروپا باعث افزایش نگرانی شده است.
 
مانوئل والس در بیانیه خود از دولت فرانسه خواست تا از برخورد پدرسالارانه نسبت به اسلام خودداری کند.
وی گفت: در فرانسه نیاز فوری به کمک به اسلام وجود دارد تا آن را از شر کسانی که از درون به آن ضربه می‌زنند، خلاص کرد.
 
نخست‌وزیر فرانسه افزود: برای این کار ما باید پیمان جدیدی با اسلام در فرانسه ببندیم و نقش اصلی را به بنیاد اسلامی فرانسه واگذار کنیم.
وی جزئیات بیشتر در مورد نقش بنیاد اسلامی و چگونگی تعامل آن با مساجد ارائه نداد.
 
بیانیه چهره های برجسته مسلمان فرانسه
۴۱ چهره برجسته اسلامی از جمله مشاوران وزارتی پیشین، کارفرمایان اقتصادی، وکلا، دانشمندان و دانشگاهیان مسلمان، نیز در بیانیه مشترک جداگانه‌ای در روزنامه JDD اعلام کردند: اکنون زمان گفت‌وگو است، زیرا اسلام به یک مسئله عمومی تبدیل شده و وضعیت کنونی غیر قابل تحمل است.
 
آن‌ها افزودند: بنیاد اسلامی فرانسه ۱۰ سال پیش تأسیس شد و اکنون زمان آن است که مجددا فعال شود و برای جمع‌آوری خیریه‌ها بار دیگر قدرت حقوقی پیدا کند.
 
امضا‌کنندگان این بیانیه خواستار مبارزه فرهنگی علیه اسلام‌گرایان افراطی شدند و اعلام کردند: مبارزه فرهنگی باید شامل  سرمایه‌گذاری شفاف مساجد، حقوق و آموزش مناسب امامان مساجد و برنامه‌های خداشناسی باشد.
 
در همین راستا، برنارد کازانوو، وزیر کشور فرانسه نیز گفت: از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، ۲۰ مسجد و نمازخانه که تبلیغ تندروی و افراط‌گرایی می‌کردند در این کشور تعطیل شده‌اند.
 
کازانوو  دوشنبه، ۱۱ مرداد پس از دیدار با رهبران شورای اسلامی فرانسه گفت: فرانسه جای کسانی نیست که نفرت را در مساجد و نمازخانه‌ها تبلیغ و تحریک می‌کنند و جای کسانی نیست که به اصول جمهوریت به‌خصوص برابری زن و مرد احترام نمی‌گذارند.
 
در فرانسه حدود ۲۵۰۰ مسجد و نمازخانه وجود دارد و گفته می‌شود تقریبا در ۱۲۰ مسجد، اسلام تندروی سلفی تبلیغ می‌شود.
 
 
https://taghribnews.com/vdciquarqt1a5p2.cbct.html
مرجع : ایکنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی