تاریخ انتشار۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۹
کد مطلب : 198463

توافق هسته ای و چند نکته تحلیلی

با این توافق، جمهوری اسلامی ایران از این به بعد، به عنوان کشوری دارای فناوری هسته ای، آن هم از نوع صلح آمیز آن، شناخته می شود و برنامه هسته ای ایران که به ناحق، تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نام گرفته بود، به موضوعی برای همکاری بین المللی با سایر کشورها، تبدیل می گردد.
توافق هسته ای و چند نکته تحلیلی
  پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای و حصول توافق نهایی ایران وکشورهای 5+1، اصلی ترین عناوین  خبری و تحلیلی رسانه های جهانی را به خود اختصاص داده و به عنوان مهمترین رویداد بین المللی، مورد توجه تعداد قابل ملاحظه ای از ملت ها و دولت ها قرار گرفته است. رویدادی که از به سرانجام رسیدن تلاش های 12 ساله  برای به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای مردم کشورمان خبر می دهد و سرفصلی افتخار آمیز در روند حیات بسیار پر برکت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
   با این توافق، جمهوری اسلامی ایران از این به بعد، به عنوان کشوری دارای فناوری هسته ای، آن هم از نوع صلح آمیز آن، شناخته می شود و برنامه هسته ای ایران که به ناحق، تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نام گرفته بود، به موضوعی برای همکاری بین المللی با سایر کشورها، تبدیل می گردد.
    حصول توافق نهایی ایران وکشورهای 5+1 نتایج و دستاوردهای فراوان دیگری هم، نه تنها برای ایران، بلکه برای جامعه بین المللی دارد که به تدریج  و با انجام مراحل پیش بینی شده، یکی بعد از دیگری آشکار می شود. چنانکه بسیاری از صاحب نظران وکارشناسان روابط بین الملل در این خصوص،  به اهمیت این نتایج وپیامد های مثبت آن اشاره کرده و از این لحاظ، تلاش های دستگاه دیپلماسی کشورمان و به ویژه زحماتی که تیم مذاکره کننده در این مسیر،  متحمل شده،  قابل قدیر و تحسین دانسته اند
   درباره پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای وعلل وزمینه های حصول آن، نکات تحلیلی زیادی وجود داردکه در ذیل به مهمترین آن می پردازیم؛البته در باره تاثیرات و پیامدهای توافق حاصله نیز، نکات تحلیلی قابل ملاحظه ای ارائه شده است که به برخی از آن ها نیز اشاره می کنیم :
1-توافق «وین» به معنی پایان نسبتا مطلوب وقابل قبول یک دوره پرتنشی است که بسیاری از توانمندی های سیاسی واقتصادی جمهوری اسلامی ایران را در دوازده سال گذشته،  به خود مشغول داشته بود.
2- توافق نامبرده، خاتمه ی افتخارآمیز ماجرای ظالمانه و خطرناکی را نوید دادکه باهدف ایجاد فاصله میان مردم ونظام اسلامی آغاز شده بود و همزمان با ارائه چهره ای مخدوش وجنگ طلبانه از دولت وملت ایران،  تسلیم و شکست این دولت وملت را دنبال می کرد.
3- در راه حصول این نتایج، سه عامل زیر، بیشترین نقش ها را ایفا کردند و موجبات فراهم شدن زمینه های تحقق اهداف راهبردی مردم ایران و تامین منافع ملی را بوجود آوردند:
الف- مقاومت وهوشمندی تحسین برانگیز وکم نظیر مردم ایران
ب- رهنمود های حکیمانه مقام معظم رهبری در تدوین راهبردهای کلی و مدیریت خردمندانه ایشان
ج- تلاش خستگی ناپذیر و نقش آفرینی های ماهرانه تیم مذاکره کننده
4- اگرچه بنا به اظهار صریح  رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی (آقای ظریف): «توافق صورت گرفته حتما تمام خواسته های هیچ یک از طرف ها را  در بر ندارد»، ( و این به معنای آنست که بخشی از خواسته های جمهوری اسلامی ایران را تامین نمی کند) ولیکن،  با توجه به جمیع جهات،  به نظر می رسد: نتایج حاصله، حداکثر دستاوردی است که حصول آن در شرایط  وضعیت کنونی امکان پذیر بوده است. با اینحال لزوم تصویب توافق «وین» در مجلس شورای اسلامی، اطمینان لازم را برای جلوگیری از واردشدن هرگونه زیانی به منافع ملی ایجاد می کند.
5-برداشته شدن تحریم های اقتصادی و مالی در حوزه های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل از جمله دستاوردهای بسیار مهمی است که می تواند بخشی از مشکلات داخلی را در مسیر حل وفصل قرار دهد وامیدواری های لازم را در داخل ایجاد کند.
 
https://taghribnews.com/vdciqvazpt1a352.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی