تاریخ انتشار۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : 276529

اقدام کویت در کاهش دیپلماتهای ایران، قابل سرزنش است/ هرگونه بحث در زمینه همه پرسی استقلال کردستان، به ضرر منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: اقدام کویت در کاهش تعداد دیپلمات‌های ایران در آن کشور، اقدام زیبایی نبود و قابل سرزنش است.
اقدام کویت در کاهش دیپلماتهای ایران، قابل سرزنش است/ هرگونه بحث در زمینه همه پرسی استقلال کردستان، به ضرر منطقه است
به گزارش خبرگزای تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در  خصوص اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کویت گفت: آنها اخراج نشدند و در واقع کاهش دیپلمات داشتیم، به سفیر ما اطلاع دادند که بهتر است تعدادی از پرسنل نمایندگی کاهش یابد، ما روابط خوبی داشتیم، این اقدام زیبایی نبود و قابل سرزنش است، ما میتوانیم همچنان گفتگوها را داشته باشیم. سفیر ما خواهد ماند ولی چنین انتظاری نداشتیم؛ ما حق اقدام متقابل را برای خود لحاظ می‌کنیم اما تعداد دیپلماتهای آن‌ها بیشتر از ایرانی‌ها در آن‌جا نیست.

قاسمی در خصوص سطح روابط ایران و عراق گفت: روابط دو همسایه دیرینه است، ایران و عراق در مورد مجموعه مسائل منطقه و روابط دو جانبه ظرفیت‌های زیادی دارند لذا تماسهای بین دو کشور را در این خصوص داشته‌ایم، ما زمینه‌های زیادی را در حوزه کاری مشترک داریم. روابط ما با عراق به کسی ارتباط ندارد که درباره سطح آن صحبت کنند.

وی در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: این یک خوابی است که تا تعبیر شود زمان زیادی می‌برد، مواضع ما در خصوص این همه‌پرسی گفته شده است، ما خواهان تمامیت ارضی عراق هستیم و هرگونه بحث در این زمینه در منطقه را به ضرر منطقه می‌دانیم که می‌تواند عاملی برای ورود بیگانگان به آن باشد، در شرایط کنونی همه باید برای تمامیت ارضی عراق و حفظ حاکمیت ملی تلاش کنند که به سود همه است.

قاسمی در خصوص نشست‌های اقتصادی ایران و عراق هم گفت: دو کشور تلاش می‌کنند در حوزه های مختلف روابط خود را هر چه بیشتر توسعه دهند.

وی در خصوص صدور روادید دیپلماتهای ایرانی برای مراسم حج گفت: هنوز ویزایی برای آنها صادر نشده است. گروه کنسولی باید از ابتدای ماه شوال در عربستان مستقر میشد. هنوز گمانه‌زنی نمی‌توانم داشته باشم و یک مقدار بر ابهامات ما اضافه می کند. ابهامات دیگری هم در زمینه وظایف این گروه وجود دارد. صرف ورود 10 نفر مسئله ما را حل نمی‌کند و باید روشن شود آن‌ها وظایف خود را تحت چه مکانیسمی دنبال می‌کند.

قاسمی در خصوص تأخیر در صدور روادید تیم کنسولی ایران و ابراز نگرانی درباره حج امسال گفت: تاخیر و ابهام هست اما اظهار نظر درباره اصل حج هنوز زود است،  امیدوارم این ابهامات را دولت عربستان برطرف کند که مرحله اول صدور ویزاست و مرحله دوم شرح وظایف دیپلمات‌های ماست؛ پیگیر خواهیم بود و در صورت نیاز مسؤولان نظام درباره حج تصمیم خواهند گرفت.

سخنگو درباره روابط کویت و ایران و تعمیم آن به عمان اظهار داشت: سعی ما این است که با همسایگان در حد ممکن و بر اساس منافع ملی خود و مصالح منطقه ارتباطات و رایزنی خود را داشته باشیم، عناصر ثالث و کشورهای خارج از منطقه با نگاهی که داشته‌اند، همواره در تلاش برای ناامنی و بی‌ثباتی منطقه بوده اند و این موضوع هوشیاری کشورهای منطقه را طلب می‌کند.

وی در خصوص سرکوب فلسطینیان از سوی صهیونیست‌ها و اقدام عملی وزارت خارجه گفت: مواضع ما در خصوص فلسطین اشغالی و تضییع حقوق فلسطینیان روشن است و بیان کردیم و در این باره دو بیانیه داشتیم؛ آنچه بتوانیم در رایزنی و تماس با سایر کشورها خواهیم داشت، اما متأسفانه به‌ خاطر ویژگی‌های برخی کشورهای اسلامی و وضعیت جهان اسلام، رژیم صهیونیستی جری‌تر شده است و باید خواست که کشورهای اسلامی با جدیت بیشتری به این صحنه ورود کنند.

 
https://taghribnews.com/vdcirqar3t1ayw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی