تاریخ انتشار۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : 286320

عزاداري اهل سنت استان كردستان در سوگ اباعبدالله الحسين(ع)

مردم شافعی مذهب کردستان همواره در طول تاریخ افتخارآمیز اسلامی خویش به دین داری و باورهای عمیق دینی شهره عام و خاص بوده اند و ایام محرم در این دیار نیز رنگ و بوی خاصی دارد.
عزاداري اهل سنت استان كردستان در سوگ اباعبدالله الحسين(ع)
به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، شهرها و روستاهای مختلف کردستان در مناسبت های دینی و مذهبی به ویژه ایام محرم مملو از حس برادری، نزدیکی قلوب مسلمین و تقریب بین مذاهب اسلامی است.

در مناطق کردنشین ایران اسلامی به ویژه در استان کردستان و شهر سنندج از گذشته های دور تاکنون شاهد زندگی مسالمت آمیز و سرشار از همدلی و اخوت پیروان مذاهب اسلامی بوده ایم.

هرچند که ماه محرم اولین ماه سال قمری محسوب شده و بر اساس شعائر الهی در این ماه هرگونه خشونت و کشتاری حرام است و باید شادی و سرور جای خشونت و کشتار را بگیرد اما مسلمانان کردزبان و شافعی مذهب کشورمان به پاس احترام به خواهران و برادران اهل تشیع خویش و گرامیداشت یاد و خاطره امام حسین(ع) و شهدای کربلا از هرگونه مراسم جشن و شادی خودداری کرده و حتی مراسم های عروسی جوانانشان را نیز به ماه های دیگر سال موکول می کنند.

این احترام و محبت به اهل بیت(ع) در بین مسلمانان شافعی مذهب در کردستان از این امر نیز فراتر رفته و اگر در نمازهای آنان و حتی در خطبه های نماز جمعه چندده هزارنفریشان نام مبارک اهل بیت(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و سایر خاندان رسول الله(ص) جاری نشود نماز آنان باطل است.

کردستانی های شافعی مذهب در کنار هم استانی های جعفری مذهب خویش در ایام محرم به سوگ ابا عبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا می نشینند و با فراهم کردن وسایل ویژه سینه زنی و سوگواری و حتی پختن نذری های مختلف محبت خویش را به خاندان رسول الله(ص) ابراز می دارند.

دیروز در تاسوعای حسینی شاهد خلق حماسه های جاودانی در ابراز محبت اهل سنت کردستان به شهدای کربلا بودیم و از امروز صبح نیز با آغاز مراسم سینه زنی و نوحه خوانی عاشورای حسینی شاهد همراهی گسترده عزاداران اهل سنت در خیابان ها و میادین شهرهای مختلف کردستان به ویژه شهر سنندج هستیم.

در دیگر نقاط کردستان نیز مراسم های ویژه ای با مشارکت اهل سنت و اهل تشیع این خطه از میهن اسلامی برگزار می شود که مراسم گل گیران شهر بیجار یکی از مشهورترین این مراسمات است.

ائمه جمعه و امامان جماعت مساجد کردستان نیز در ایام ماه محرم در خطبه های خویش به روشنگری پرداخته و موضوع اصلی مطالب خویش را به سیره امام حسین(ع) و شهدای کربلا اختصاص می دهند.

این فرهنگ غنی اسلامی برای بسیاری از هموطنانمان در دیگر نقاط ایران ناشناخته بوده و می توان گفت فضای کردستان در ایام محرم با دیگر نقاط ایران تفاوت هایی دارد که باید از نزدیک این فضا را مشاهده کرد و به عشق و ارادت ویژه مسلمانان شافعی مذهب این دیار نسبت به شهدای کربلا پی برد.

خیابان ها و میادین شهر سنندج از اول ماه محرم مملو از عاشقان اهل بیت(ع) بوده و دسته های سینه زنی و عزاداری با پیمودن مسیر چند کیلومتری خیابان های پاسداران، فردوسی، طالقانی و میادین آزادی و انقلاب خود را به حسینه بزرگ این شهر می رسانند و در طول این مسیر نیز مسلمانان شافعی مذهب این شهر نذورات و ارادت خویش را به شهدای کربلا ادا می کنند.
https://taghribnews.com/vdcirqarut1avp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی