تاریخ انتشار۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 172821
مولوی عبدالحمید:

قیام امام حسین برای دفاع از اسلام و اجرای عدالت بود

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: قیام امام حسین برای دفاع از اسلام، اجرای عدالت و احقاق حق بود و قدرت طلبی و کسب حکومت مد نظر ایشان قرار نداشت.
قیام امام حسین برای دفاع از اسلام و اجرای عدالت بود
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نمازجمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان اظهار داشت: حادثه عاشورا به عنوان "حادثه ای بسیار تلخ و ناگوار" در ذهن مسلمانان جهان است و مشابه آن در تاریخ اسلام کمتر به چشم می خورد.

وی با اشاره به ایام عاشورا و شهادت امام حسین رضی الله عنه افزود: امام حسین رضی الله عنه فرزند رسول خدا صلی الله علیه وسلم و اسوه و نمونه تمام مسلمانان جهان است و همه مسلمانان به ایشان اعتقاد دارند و محبت حضرت حسین جزو اعتقادات آنهاست.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به تشریح عوامل قیام امام حسین پرداخت و گفت: در دوران امام حسین، حکومت و سرنوشت مسلمانان در دست یزید، که انسان ناصالح و نالایقی بود، افتاد و او مدیری ناتوان بود که شایستگی و کفایت حکومتداری را نداشت. 

وی افزود: لذا امام حسین رضی الله عنه برای قرآن، سنت و اسلام و مسلمانان احساس خطر کردند که مبادا حکومت در بین مسلمانان ارثی و خانوادگی شود و از این طریق افراد نااهل روی کار بیایند. 

وی ادامه داد: امام حسین رضی الله عنه وقتی احساس کردند که عدالت اجرا نشده و بیت المال مسلمین برای منافع شخصی استفاده می شود، قیام کردند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تصریح کرد: امام حسین رضی الله عنه هرگز دنبال منافع شخصی نبوده و خواهان حکومت نبودند و قیام امام حسین رضی الله عنه برای اسلام و اجرای عدالت بود.

وی در ادامه از حادثه کربلا به عنوان "حادثه ای تلخ" یاد کرد و افزود: حادثه کربلا حاثه بسیار تلخ و ناگواری است و اگر این حادثه را از تمام ابعاد مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که در قبل و بعد از اسلام کمتر چنین حادثه تلخی اتفاق افتاده است که در جریان آن متاسفانه عده ای از مسلمان نماها برای حفظ قدرت و بهره مندی ناچیز از دنیا مرتکب جنایت شده و قلب جهان اسلام را در طول تاریخ به درد آوردند.

مولوی عبدالحمید در ادامه به درسهای قیام امام حسین اشاره کرد و گفت: درس قیام امام حسین به جهانیان درس قیام علیه ظلم و استبداد و خودکامگی بود و ایشان برای اجرای عدالت، در مقابل بیخردان دنیا که حاضر به شنیدن حرف حق نبودند قیام کردند. 

وی افزود: هدف قیام امام حسین این بود که حقوق الناس حفظ شده و حقوق الله نیز مراعات شود و ایشان درس آزادگی و شجاعت را به جهانیان دادند و این شجاعت را از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که شجاعترین انسان بود، و از حضرت علی که شیر خدا بود، به ارث برده بودند و شهادت در راه حق را بر اسارت و زندگی ذلت بار ترجیح دادند.

مدیر دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: تمام مسلمانان جهان، و حتی همه انسانهای آزادۀ دنیا، از حادثه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین رضی الله عنه متاثر و غمگین هستند اما هر کسی به نوعی تأثر و حزن خود را نسبت به این حادثه غم انگیز ابراز می کند.

وی "اتباع از سیرت امام حسین" را مورد تاکید و توصیه قرار داد و افزود: چیزی که در این مورد بسیار مهم بوده و موجب شادمانی روح امام حسین رضی الله عنه می شود، اتباع از سیرت و اخلاق امام حسین است و نشانه دوستی امام حسین این نیست که تذکره ایشان فقط در ایام عاشورا انجام گرفته و در طول سال فراموش شود، بلکه تذکره امام حسین و سایر بزرگان باید در طول سال صورت گیرد و از ایمان و اعمال نیک آنها اتباع نماییم و تقوا، سحرخیزی، توکل و شجاعت امام حسین برای ما نمونه و الگوست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: جامعه اهل سنت جهان از حادثه شهادت امام حسین متاثر هستند و اگر ما لباس سیاه نپوشیده و جلسات عزاداری برگزار نمی کنیم، این یک مسأله مذهبی است و به فقهی برمی گردد که ما به آن باور داریم و ما در درگذشت نزدیکترین عزیزانمان هم لباس سیاه بر تن نمی کنیم و در فقه اهل سنت عزاداری فقط سه روز بعد از وفات اشخاص است.

وی افزود: ما از حادثه شهادت امام حسین غمگین هستیم و اگر ما در روز حادثه کربلا حضور می داشتیم، اگر شایستگی و لیاقت می داشتیم دفاع از امام حسین را دفاع از حق دانسته و در دفاع از ایشان خودمان را به کشتن می دادیم؛ همانطور که یاران و دوستان ایشان خود را در صحرای کربلا به کشتن دادند. 

وی ادامه داد: ما کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند را باطل می دانیم و خداوند تمام کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند را با انواع مصایب و بلاها مبتلا گردانید و آنها با ذلت و خواری زندگی را به پایان رساندند و یزید هم که مورد نفرت مسلمانان قرار گرفته بود، با ذلت و شرمندگی مدت بسیار کوتاهی حکومت کرد و با ذلت از این دنیا رفت.

امام جمعه اهل سنت زاهدان "احترام به مقدسات مذاهب" را در مراسم ایام عاشورا مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: متاسفانه گاهی اوقات در اثر برخی بی فرهنگیها و یا دسیسه های دشمنان اسلام، که سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان دارند، در ایام عاشورا مشکلاتی بوجود می آید و همه مسلمانان باید رعایت حال پیروان سایر مذاهب اسلامی را در نظر بگیرند. 

وی ادامه داد: اقتضای وحدت در این است که ما به مشترکات بپردازیم و مسایل اختلافی هر مذهبی را به پیروان آن مذهب واگذار نماییم و اختلاف و جنگ و درگیری مایه ننگ و بدنامی و نشانه بی فرهنگی مسلمانان و جهان اسلام است.

وی خطاب به تمامی کسانی که در این ایام به تشریح و تحلیل حادثه کربلا میپردازند تاکید کرد: توصیه بنده به همه خطباء، سخنرانان و گویندگانی که در این ایام به تشریح حادثه کربلا پرداخته و یا مراسم عزاداری برگزار می کنند این است که مواظب باشند به مقدسات و بزرگان سایر فرق اسلامی اهانتی صورت نگیرد، پرداختن به ابعاد قیام و مبارزه امام حسین جزو مشترکات است، اما اهانت به بزرگان و پیشوایان هیچ مذهبی، اعم از شیعه و سنی، جایز نیست و ما باید اخوت و برادری اسلامی خود را مراعات نماییم.

بزرگنمایی ناامنی در استان مغایر با سخنان بزرگان نظام است
مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان ضمن انتقاد از برخی واکنشها نسبت به حادثه شهادت یک معلم در قصرقند، اظهار داشت: حادثه شهادت معلم عزیز جناب آقای سرگزی بسیار تکان دهنده بود و بنده نیز در مراسم نماز جمعه هفته گذشته، و همچنین در سفر اخیری که داخل استان داشتم با شدت تمام آن را محکوم کردم اما متاسفانه برخی افراد اقدام به بزرگنمایی این حادثه کردند، به طوری که این مسأله به رسانه های بین المللی کشیده شد. 

وی افزود: چنین اقداماتی باعث می شود تا مردم دنیا احساس کنند که در ایران اسلامی ناامنی وجود دارد، در حالی که مقامات جمهوری اسلامی، و در رأس آنها مقام معظم رهبری ایران را «جزیرة الأمن» دانسته و تاکید می کنند که ایران کشوری امن است لذا بزرگنمایی این حوادث در رسانه های بین المللی مغایر با سخنان بزرگان نظام جمهوری اسلامی است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: همه افراد باید منافع جمهوری اسلامی و منافع تمام ایرانیان و استان سیستان و بلوچستان را درنظر بگیرند. 
https://taghribnews.com/vdcirrazzt1ayv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی