تاریخ انتشار۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : 228829
اشتون کارتر؛

برجام محدودیتی برای ارتش آمریکا برابر ایران نیست / یاوه گویی وزیر دفاع آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد ایران عامل ایجاد بی ثباتی در کشورهای منطقه است. کارتر گفت: تشکیل نیروی ویژه، امنیت دریایی، امنیت سایبری و دفاع دربرابر تهدیدهای بالستیک، تمرین های مشترک و آمادگی نظامی بخشی از همکاری واشنگتن با شورای همکاری خلیج فارس است.
برجام محدودیتی برای ارتش آمریکا برابر ایران نیست / یاوه گویی وزیر دفاع آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس
وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد این کشور برای مقابله با آنچه فعالیت های خبیثانه ایران در منطقه خواند،  با اعضای شورای همکاری خلیج فارس همکاری های نظامی دارد. 
اشتون کارتر در نشست مشترک خبری با عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پس از دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو این شورا در ریاض گفت: از کشور میزبان این نشست، عربستان سعودی و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد برای دعوت از من برای سفر به ریاض تشکر می کنم. در اینجا با شرکای آمریکا در منطقه خلیج (فارس) دیدار کردم. در طول سال های گذشته آمریکا و اعضای شورای همکاری برای تقویت امنیت تلاش کرده اند. از زمان جنگ سرد و از زمان انقلاب ایران، طوفان صحرا و پس از حملات یازدهم سپتامبر و نیز تشکیل ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش، هر سال پیشرفت ها و تجربیات بیشتری بدست آوردیم. امروز بار دیگر بر پایبندی آمریکا به امنیت شرکای ما در منطقه خلیج (فارس) تاکید می کنم. رئیس جمهور باراک اوباما در اجلاس  ماه مه گذشته بر پایبندی آمریکا در این باره تاکید کرد. 
کارتر
افزود: ما صبح امروز بحث های زیادی با وزرای دفاع عربستان، بحرین، قطر، عمان و کویت داشتیم. ما درباره مسایل مربوط به شکست دادن داعش و مقابله با ایران و فعالیت های این کشور که باعث بی ثباتی می شود، گفتگو کردیم. همه اینها برای تقویت توانمندی ها و در چارچوب پایبندی متوازن و مشترک است. ما درباره مسایل بسیاری گفتگو کردیم که باعث تسریع در شکست دادن داعش می شود. درباره تلاش های آمریکا در حمایت از عراق و توانایی این کشور برای پایداری هم گفتگو شد. امروز شورای همکاری می تواند کار زیادی در این باره صورت دهد. ما از ابتکارهایی که از طرف عربستان سعودی در سطوح مختلف مطرح می شود، تقدیر می کنیم. اما ما به حمایت اقتصادی و سیاسی و بازسازی به ویژه در مناطق سنی نشین عراق نیاز داریم. این مسئله برای تضمین اینکه داعش در عراق عقب رانده خواهد شد،  اهمیت دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: آمریکا دیدگاه مشترکی با شرکای خود در منطقه خلیج (فارس) دارد که توافقنامه هسته ای ایران که باعث محروم کردن این کشور از دستیابی به سلاح هسته ای شد، با هدف تقویت ثبات در منطقه امضا شد. این توافقنامه هیچ محدودیتی بر آمریکا تحمیل نمی کند. اقدامات ما در وزارت دفاع پیش از توافقنامه هسته ای ایران یا پس از آن تغییری نکرده است. عملیات برنامه ریزی، آمادگی و شراکت ارتش آمریکا همچنان در برابر فعالیت های بی ثبات کننده ایران به ویژه در اعضای شورای همکاری پایدار و بدون تغییر است. ما همچنین درباره تهدیدات غیرمتعارف و مسایلی که در
اجلاس کمپ دیوید برای زمینه های همکاری بین آمریکا و شورای همکاری مطرح بود، گفتگو کردیم. این زمینه ها درباره نیروهای ویژه، امنیت دریایی، امنیت سایبری و نیز دفاع در برابر تهدیدات بالستیک، تمرین های مشترک و آمادگی نظامی است. در سال گذشته ما پیشرفتی در این زمینه ها بدست آوردیم. به عنوان نمونه می گویم عملیات نیروهای ویژه آمریکا و اعضای شورای همکاری بیشتر از هر زمان دیگری است. درباره امنیت دریایی هم برای گشتی هایی در منطقه توافق کردیم. ما با یکدیگر برای تقویت طرح های مقابله با تهدیدات بالستیک همکاری می کنیم. ما همچنین از زمان اجلاس مشترک در کمپ دیوید در بیش از چهل تمرین نظامی و نیز در بسیاری از عملیات هوایی تاکتیکی با یکدیگر همکاری کردیم. بیش از سی و پنج میلیون دلار برای این عملیات هزینه شد. همه اینها در چارچوب عملیات ضد داعش است. آمریکا و شرکای آن در منطقه خلیج (فارس) از این شراکت استفاده می کنند. ما انتظار داریم در اجلاس فردا بحث های بیشتری مطرح شود. 
 
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نقش اعضای شورای همکاری خلیج فارس در کمک به دولت عراق گفت: پیش از هر چیز باید بگویم که اعضای شورای همکاری در این زمینه کمک هایی دارند. ما امروز درباره این مسئله بحث کردیم و از این کشورها خواستیم تا اقدامات بیشتری صورت دهند. همه ما باید برای شکست دادن داعش بیشتر تلاش کنیم. سازوکارهایی برای کمک اعضای شورای همکاری به ثبات اقتصادی (عراق) وجود دارد. ایجاد کانال هایی برای ارسال کمک ها به عراق امکان پذیر است و همکاری خوبی در این باره با دولت عراق وجود دارد. من همه طرف ها از جمله عربستان را
به گسترش روابط با بغداد تشویق می کنم. دولت عراق باید خط مشی غیرطایفه ای در پیش بگیرد. من و حیدر العبادی نخست وزیر عراق درباره این مسئله و جنبه های کمک به عراق گفتگو کردیم. 

اشتون کارتر در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه سعودی الشرق الاوسط که چرا آمریکا تحریمهایی را ضد ایران و حزب الله اعمال نمی کند؟ افزود: در پاسخ به این سوال به طور خلاصه دو نکته را یادآوری می کنم. این مسئله مسئولیت وزارت دفاع آمریکا نیست، بنابراین من اختیاراتی ندارم تا در این باره سخن بگویم. البته آمریکا تحریم های مربوط به تروریسم و موشک های بالستیک را بر ایران حفظ کرده است که بخشی از توافقنامه هسته ای است. این دو نوع تحریم همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال حزب الله یکی از نمونه های گروه های تروریستی است. وجود حزب الله و کمک به آن یکی از نمونه های فعالیت های خبیثانه ایران است. ما صبح امروز درباره اینها گفتگو کردیم. ما علاوه بر گامهای سیاسی و اقتصادی درباره گام های نظامی که می توان برای مقابله باتروریسم و فعالیت های خبیثانه برداشت، گفتگو می کنیم. امنیت دریایی از جمله برای مقابله با قاچاق سلاح بسیار اهمیت دارد. درباره تحریم ها من تخصصی در این باره ندارم، اما همچنان بعضی از تحریمها بر ایران ادامه دارد. می  خواستم درباره مسایل بیشتری سخن بگویم، اما برای دیدار با رئیس جمهور (آمریکا) باید سریعتر بروم. 
 
https://taghribnews.com/vdcirvar3t1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی