تاریخ انتشار۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : 249006
روحانی در نشست مشترک خبری با رییس‌ جمهوری فنلاند:

باید از ظرفیت‌های گسترده ایران و فنلاند برای توسعه روابط بهره گرفت /توافق تهران – هلسینکی برای توسعه همکاری های بانکی

رییس‌ جمهوری، سفر همتای فنلاندی خود به تهران را به معنای اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط تهران و هلسینکی دانست و اظهارداشت: بی‌تردید این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و فنلاند خواهد بود.
باید از ظرفیت‌های گسترده ایران و فنلاند برای توسعه روابط بهره گرفت /توافق تهران – هلسینکی برای توسعه همکاری های بانکی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست مشترک خبری با سائولی نینیستوو رییس‌ جمهوری فنلاند، با اشاره به اینکه به رغم دوستی دو کشور ، به دلیل مسایل تحریم  روابط اقتصادی تهران و هلسینکی در سال‌های گذشته در سطح مطلوب نبوده است، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر شاهد حرکت رو به رشد در زمینه روابط اقتصادی بین دو کشور بودیم.
 
رییس‌ جمهوری افزود: بی‌تردید بعد از این سفر و اسناد و توافقاتی که بین ایران و فنلاند به امضاء رسیده، شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور خواهیم بود.
 
روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در ایران و فنلاند برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت، خاطر نشان کرد: حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، معدن و جنگل می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای توسعه روابط باشد.
 
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه روابط بانکی و اعتبار صادراتی دو پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی است، گفت: در این سفر تصمیم‌گیری کردیم، تا در زمان کوتاه پیش رو بتوانیم شاهد روابط مطلوب بانکی بین دو کشور باشیم.
 
روحانی اظهارداشت: در زمینه روابط علمی، دانشگاهی  و فناوری‌های پیشرفته بویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ای سی تی ) ، شرایط بسیار خوبی برای توسعه روابط علمی و فناورانه بین دو کشور وجود دارد.
 
رییس‌ جمهوری گفت: در زمینه گردشگری نیز دو طرف برای توسعه روابط اظهار علاقمندی کردند که بتوانیم روابط را در این عرصه نیز با برقراری پرواز مستقیم و اتصال خطوط راه‌آهن بیش از گذشته تقویت کنیم.
 
روحانی تصریح کرد: در جریان مذاکرات، استفاده از ظرفیت‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا و گسترش این روابط در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی را بویژه بعد از برجام  مورد تأکید قرار دادیم.
 
رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: در این مذاکرات همچنین بر علاقمندی دو کشور برای مباحث موجود بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق شهروندی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم تأکید شد.
 
روحانی با بیان اینکه مسایل منطقه‌ای و شرایطی که امروز در عراق، سوریه، لیبی و یمن حاکم است، جزء مذاکرات امروز بود، گفت: در این زمینه هم بر ضرورت کمک کشورها برای مبارزه با تروریسم و هم بر همکاری‌های سیاسی برای بی‌ثباتی و نیز مساعدت در راستای مسایل نوع‌دوستانه تأکید نمودیم.
 
سائولی نینیستوو رییس‌ جمهوری فنلاند نیز در این نشست مشترک خبری با بیان اینکه دو کشور همکاری‌های دیرینه‌ای در حوزه‌های مختلف داشتند و ایران جزء اولین کشورهایی بود که استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و فنلاند می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده تقویت کنند و بی‌تردید برجام نقطه عطفی در این حوزه است.
 
رییس‌ جمهوری فنلاند تلاش‌های گسترده برای رسیدن به توافق هسته‌ای را به دکتر روحانی تبریک گفت و اظهار داشت: امروز می‌توانیم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف هر چه بیشتر گسترش دهیم، لذا در این سفر یک هیأت بزرگ تجاری من را همراهی می کنند و آنها از مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی‌شان ابراز رضایت دارند.
 
نینیستوو افزود: ایران و فنلاند دارای منافع مشترک در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، فناوری‌های نو و پاک و حتی جنگل‌داری هستند و می‌توانیم در این عرصه‌ها همکاری‌های مفیدی داشته باشیم.
 
رییس‌ جمهوری فنلاند افزود: در آینده سفر از فنلاند به ایران و از ایران به فنلاند آسان‌تر خواهد بود و این در زمینه گردشگری می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 
وی با اشاره به مذاکرات خود در خصوص مسایل منطقه‌ای از جمله تروریسم و مواد مخدر، اظهار داشت: در مذاکرات تاکید داشتیم که مبارزه با این معضلات نیازمند همکاری‌های جهانی است.
 
رییس‌ جمهوری فنلاند همچنین به موضوع مهاجرت و آسیب‌های آن اشاره کرد و گفت: در جریان مذاکرات این موضوع را مورد تبادل نظر قرار داده و توافق کردیم که کمک به مهاجران باید در کشور مبدأ انجام شود.
 
سائولی نینیستوو اضافه کرد: امروز متوجه شدیم که ایران پذیرای مهاجران فراوانی است و بیش از 3 میلیون مهاجر افغانی در ایران زندگی می‌کنند. بی‌تردید همکاری بین اتحادیه اروپا و ایران در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
رییس‌ جمهوری فنلاند تأکید کرد: از طریق ارتقاء همکاری‌های اقتصادی می‌توان راه‌حل‌هایی را برای ثبات در منطقه خاورمیانه پیدا کرد.  نینیستوو در پایان افزود: ادامه گفتگو بین  ایران و اتحادیه اروپا در حوزه حقوق بشر، اهمیت دارد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فنلاند برای توسعه و تعمیق سطح روابط و همکاری‌های خود 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری به امضاء رساندند.
در آیین امضاء اسناد همکاری که روز چهارشنبه و  پس از دیدار دوجانبه و نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و فنلاند برگزار شد، یادداشت تفاهم همکاری در بخش انرژی، یادداشت تفاهم همکاری در بخش ارتباطات و فناوری، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مدیریت و منابع جنگل و یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران و آژانس اعتبار صادرات فنلاند توسط مقامات عالی‌رتبه ایران و فنلاند، در حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و سائولی نینیستوو روسای جمهوری دو کشور به امضاء رسید.

 
https://taghribnews.com/vdciu3arqt1a5u2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی