تاریخ انتشار۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 169500
رویوران در گفت گو با تقریب:

ضرورت همبستگی جهان اسلام برای حمایت از مردم فلسطین/دو سناریوی پیش روی غزه

تنا- اختصاصی
کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به اینکه جنگ اخیرغزه تحول جدیدی هم در فلسطین و هم در جهان غرب ایجاد کرد، اظهار داشت: پیوستگی در جهان اسلام در ایجاد امیدواری و گسترش حوزه حمایت و دفاع از مردم غزه و همچنین برای ایجاد مواضع لازم و عبور از مرحله نابرابری که وجود دارد بسیار بسیار ضروری است.
ضرورت همبستگی جهان اسلام برای حمایت از مردم فلسطین/دو سناریوی پیش روی غزه
"حسین رویوران" کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه در حاشیه برگزاری همایش بین المللی "علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین" در گفت و گو با خبرنگار تقریب پیرامون پیروزی اخیر مقاومت بر رژیم صهیونیستی و تأثیر این پیروزی بر آینده مقاومت و تحولات منطقه گفت: صحنه غزه یک صحنه تقابل بود، تقابل یک اراده مردمی و ریشه دار در دفاع از موجودیت و جان و مال خودشان در مقابل ماشین جنگی رژیم صهیونیستی بود.

وی با اشاره به اینکه عدم تحقق منویات رژیم صهیونیستی یک پیروزی بزرگ برای مقاومت بود اظهار داشت: اینکه این صحنه تقابل با پیروزی مقاومت به پایان رسیده است خودش یک دستآورد مهم است این دستآورد اولا ایستادگی مردم را نشان می دهد که آنها را به هدفی که دارند نزدیک تر می کند و گامی خوب در مسیر آزاد سازی فلسطین به شمار می آید و همچنین امیدواری را در بین مردم تقویت می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه افزود: من تصور می کنم این بار این پیروزی به دلایل متعدد پر رنگ تر بود. اسرائیل بیش از ۲۰ هزار تن مواد منفجره بر روی غزه ریخت این حجم از مواد منفجره معادل ۶ بمب هسته ای است. ژاپن در مقابل دو بمب هسته ای تسلیم شد اما مردم غزه علیرغم آنکه در مقایسه با مردم ژاپن بسیار محدودتر بودند اما در برابر ۶ بمب هسته ای تسلیم نشدند این مسئله نشان از یک تحول در جامعه فلسطین 
و هم در رژیم صهیونیستی دارد اول اینکه نشان می دهد که درندگی رژیم صهیونیستی به شدت بالا رفته است و دوم اینکه در این طرف ایستادگی مردم غزه بی نظیر و بی مانند بوده است.

رویوران افزود: به دلیل این اتفاقات امیدواری در داخل جامعه فلسطین گسترش پیدا می کند و صحبتی که مقام معظم رهبری درباره ضرورت ورود کرانه باختری به فرایند مقاومت داشته اند به این امیدواری باز می گردد و قطعا تعمیم این امیدواری در سطح منطقه و جهان اسلام شرایط را تغییر می دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به اینکه اسرائیل یک پدیده منفصل از غرب نیست اظهار داشت: نکته دوم این است که اسرائیل یک پدیده ای پیوسته و چسبیده به غرب است و مدافع آنها در سطح منطقه می باشد در مقابل فلسطینی ها زمانی می توانند این معادله گسترده را تغییر دهند که کل جهان اسلام وارد این معادله شود لذا پیوستگی در جهان اسلام در ایجاد امیدواری و گسترش حوزه حمایت و دفاع از این قیام و همچنین برای ایجاد مواضع لازم و عبور از مرحله نابرابری که وجود دارد بسیار بسیار ضروری است.

رویوران گفت: نکته سوم شکسته شدن انحصار رسانه ای صهیونیسم است. در دوران جنگ غزه در دنیا شاهد بزرگترین تظاهرات های دهه های اخیر در انگلیس و فرانسه و آمریکا بودیم این نشان دهنده این واقعیت جدید است که انحصار رسانه ای صهیونیسم شکسته است بخش وسیعی از حقایق منتقل شده است و این اطلاع رسانی به سمت غرب با استفاده از فضای مجازی اتفاق افتاد و مردم غرب در جریان جنایات رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و به همین دلیل بود که مردم در غرب با برپایی تظاهرات واکنش نشان دادند.

وی افزود: قبلا غرب با مدیریت رسانه ای  حمایت های مردمی از اقدامات رژیم صهیونیستی را جلب می کرد اما در جریان جنگ اخیر غزه به دلیل شکسته شدن انحصار رسانه دیگر این حمایت های مردمی غرب وجود نداشت.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: علاوه بر این یک تحول دیگری نیز در غرب اتفاق افتاد و آن ایجاد شکاف در لابی صهیونیستی در غرب بود در آمریکا "جی استریت" از دل "آیپک" با تفاوت فکری بیرون آمد و در اروپا نیز لابی قاره ای تحت عنوان "جی کال" (تشکیلات چپ‌گرای جدید یهودیان اروپا) شکل گرفت که متفاوت از لابی های گذشته بود لذا این جنگ یک تحول جدیدی هم در فلسطین و هم در جهان غرب ایجاد کرد و تصور می کنم این کارکرد تأثیرات خاص خودش را خواهد داشت.

رویوران پیرامون ادامه روند همگرایی و همدلی که اکنون در بین گروههای فلسطینی ایجاد شده است نیز گفت: اولا ما شاهد همبستگی بالایی در میان جامعه فلسطین در زمان جنگ اخیر غزه بودیم در کرانه باختری مردم واقعا در تب و تاب تحولات غزه بودند نمی توانستند ببینند که برادرانشان کشته می شوند و آنها سکوت کنند. گزارش هایی که خود اسرائیلی ها در مطبوعات اسرائیل منتشر کردند نشان می دهد که شرایط کرانه باختری به سطح یک انتفاضه رسیده بود در آنجا بیش از ۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و نزدیک به ۵۰۰ نفر زخمی شدند این نشان می دهد که حس همبستگی بین فلسطینی ها تا چه حدی بالا رفته است حتی برخی از فلسطینی ها در کرانه باختری برای کاهش فشار از روی دوش برادران خود در غزه اقدام به ترور نظامیان صهیونیستی می کردند که در این میان بیش از ۱۰ نظامی صهیونیست توسط ساکنین کرانه باختری ترور شد .

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به اینکه با اعلام آتش بس در غزه ما اکنون در مقابل دو سناریو قرار داریم، اظهار داشت: سناریوی اول که رژیم صهیونیستی آنرا مدیریت می کند این است که اسرائیل احساس می کند که ابومازن یک گنج استراتژیک است چون کرانه باختری را خلع سلاح کرده است آنجا را با هماهنگی ارتش اسرائیل در چهارچوب توافق دایتون مدیریت می کند و اگر غزه هم به ابومازن تحویل داده شود(که توافق اخیر فتح و حماس هم این زمینه را فراهم می کند) ابومازن بر غزه مسلط می شود و آنچه که در کرانه باختری رخ داده در اینجا هم اتفاق می افتد. کشور هایی که در جنگ غزه در کنار اسرائیل بودند امیدوار بودند که اسرائیل در این جنگ پیروز شود که این اتفاق رخ نداد اما الان امیدوارند آنچه را که اسرائیل نتوانست انجام دهد ابومازن انجام دهد بنابراین تلاش می کنند مقاومت را به تخریب و ابومازن را به بازسازی شبیه کنند و تمام تلاش آنها این است که کمک های بازسازی غزه از طریق ابومازن هدایت شود این توطئه عظیمی است که در حال شکل گیری است و نشانه های از آن نیز نمایان شده است.

رویوران افزود: سناریوی دوم این است همبستگی که در کرانه باختری با ساکنین غزه صورت گرفته مقاومت را از غزه به کرانه باختری گسترش دهد که شرایط جدیدی در صحنه فلسطین به وجود خواهد آورد و با توجه به اینکه اساسا به قول صهیونیست ها کرانه باختری پهلوی آسیب پذیر این رژیم است چون در دل این رژیم قرار دارد و با هر منطقه ای از سرزمین های اشغالی فاصله ای کمتر از ۱۰ کیلومتر دارد بنابراین اگر مقاومت به آنجا دسترسی پیدا کند شرایط فلسطین به طور کامل عوض می شود و تأکید مقام معظم رهبری درباره کرانه باختری هم به این مسئله باز می گردد.

وی تأکید کرد: اگر مقاومت بتواند فرهنگ مقاومت را به کرانه باختری تعمیم دهد قطعا ما در مقابل یک صحنه متفاوتی هستیم و شاهد یک وحدت اجتماعی در میان فلسطینی ها خواهیم بود اما اگر ابومازن بتواند الگوی خودش را گسترش دهد ما در مقابل یک وضعیت متفاوت دیگری قرار می گیریم لذا نبردی که در غزه شروع شده الان در میدان های سیاسی با قدرتی چند برابر ادامه دارد . متأسفانه کشور هایی که در جنگ از اسرائیل حمایت سیاسی کردند الان هزینه مالی می کنند تا این پروژه عملیاتی شود.

رویوران در پایان تأکید کرد: مقاومت باید در شرایط کنونی بسیار هوشیار باشد و در جهت حفظ همبستگی به دست آمده کارهای زیادی انجام دهد.

گفتگو و تنظیم: محمد عسکری دوست
https://taghribnews.com/vdciu3azut1aqw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی