تاریخ انتشار۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 257908
جابری انصاری در افتتاحیه نشست آستانه:

سوری ها وحدت ملی را دنبال کنند/ راهبرد سه جانبه حل سیاسی بحران سوریه تا رسیدن به نتیجه ادامه یابد

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت و معارضین سوریه برای رسیدن به راه حل سیاسی گفتگوهای خود را بر اساس وحدت ملی و تمامیت ارضی آغاز کنند.
سوری ها وحدت ملی را دنبال کنند/ راهبرد سه جانبه حل سیاسی بحران سوریه تا رسیدن به نتیجه ادامه یابد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، جابری انصاری امروز در نشست عمومی مذاکرات که با حضور هیأت های دولت سوریه و مخالفان، سازمان ملل، ایران، روسیه و ترکیه و غیرت عبدالرحمن اف وزیر خارجه قزاقستان آغاز شد، گفت: همزمان با آسایش ما، مردان، زنان و کودکان سوری با رنج ها و مشکلات جنگ، تروریسم، آوارگی در داخل و همچنین خارج از سوریه دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: هدف غائی ما در تلاش مشترک برای پایان دادن به رویارویی ها در سوریه باید توقف بی بازگشت مخاصمه ها باشد تا سوری ها مانند هر ملت دیگری، امکان یابند به زندگی عادی بازگردند و از دولتی دارای حاکمیت در سرزمینی یکپارچه و مرزهای امن برخوردار شوند.

جابری انصاری تأکید کرد: تعیین سرنوشت، حق ذاتی همه ملت ها است و هیچ قدرت خارجی نباید و نمی تواند از اعمال آن ممانعت کند. ملت سوریه نیز از این قاعده مستنثنی نیست و باید دور از هر فشار خارجی حق خود را اعمال کند و کسانی که برای منافع خود موجب طولانی شدن بحران می شوند، مانع برخورداری سوری ها از این حق هستند.

معاون وزارت خارجه ایران اظهار داشت:نشست آستانه فرصتی است تا با بازبینی تلاش ها برای صلح و ترمیم نقائص روندهای گذشته، در چارچوب ابتکار سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران به گفت وگوی دولت سوریه و گروههای مسلح معارض سوری پیوسته به روند مذاکرات، برای نیل به راه حل سیاسی کمک کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، ضروری است نقشه راه روشنی داشته باشیم؛ پیشنهاد مشخص ما این است که تمام شرکت کنندگان در گفت وگوها، اقدام های خشونت بار را رد و با تثبیت آتش بس و ترک انواع مخاصمه ها به این روند کمک کنند؛ ما باید از پیوستن گروههایی که در نشست حضور ندارند به این فرایند به شرط التزام به اصل عدم خشونت استقبال کنیم.

وی ادامه داد: جامعه بین المللی هم باید به تلاش ها برای مهار انتقال غیرقانونی سلاح، کمک های مالی و جنگجو به داخل سوریه که به گروههای تروریست امکان می دهد، مردم را سرکوب و زنجیره هایی از برخوردهای مسلحانه را در گوشه و کنار این کشور آغاز کنند، بپیوندد؛ یک سازکار مؤثر برای آتش بس باید وجود داشته باشد و با ابتکار سه جانبه آستانه مستحکم شود تا تداوم آتش بسِ تضمین شود.

جابری انصاری ادامه داد: همزمان نیز تلاش برای رویارویی با داعش، جبهه النصره و گروههای تروریستی وابسته به آنها باید در دستور کار مشترک ما قرار گیرد و از دیگر سو، معارضان می توانند با حمایت از ابتکار سه جانبه، گفت وگوهای خود را برای رسیدن به راه حل سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد، فراگیر و شفاف بر اساس وحدت ملی و تمامیت ارضی آغاز کنند و تا حصول نتیجه ادامه دهند و ما امیدواریم با موفقیت این روند، شاهد پایان هر چه زودتر بحران سوریه باشیم.

معاون وزارت خارجه ایران گفت: همزمان دوستان سوریه باید با رفع تحریم ها و محاصره، کمک به بازسازی این کشور و تسهیل بازگشت آزادانه آوارگان به خانه های خود، وضعیت وخیم انسانی را پایان دهند.

جابری انصاری در پایان تأکید کرد: فقط مردود شمردن ایدئولوژی های افراطی که وحشیگری را با دروغ به نام دین توجیه می کنند، توسط ما و مردم، زنجیره بدنهاد خشونت و تروریسم را می شکند که این امر باید با معرفی چهره مقدس و رحمانی ادیان الهی و از طریق گفت و گوهای بین فرهنگی همسایگان در منطقه و کل جهان شروع شود.

مذاکرات هیأت های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف امروز (دوشنبه) با حضور هفت هیات از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد.
 
https://taghribnews.com/vdciuyarvt1aw32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی