تاریخ انتشار۲۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 26100

مراسم بزرگداشت علامه عسگري در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت سومين سالگرد ارتحال علامه سيدمرتضي عسگري پنج‌شنبه شب با حضور آيت‌الله العظمي نوري‌همداني از مراجع تقليد قم، در مسجد اعظم این شهر برگزار شد.
مراسم بزرگداشت علامه عسگري در قم برگزار شد
به گزارش خبرنگار تقریب در قم، در اين مراسم همچنين آيت‌الله اميني، امام جمعه قم، حجج اسلام موسي‌پور و آشتياني، استاندار و نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، اعضاي جامعه مدرسين و مركز مديريت حوزه علميه قم، جمعي از مسئولان استاني، طلاب، فضلا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حجت‌الاسلام احمد مبلغي، رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و عضو مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی در اين مراسم  طی سخناني علامه عسگري را يك مورخ بزرگ با منطقي روشن و زباني شيوا دانست و بر الگوگيري طلاب جوان حوزه‌هاي علميه از روش و منش ايشان در مناظرات تأكيد كرد.
حجت الاسلام احمد مبلغی با اشاره به تلاش و مجاهدت مرحوم علامه عسگری در ترویج فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از مکتب اهل بیت (ع) گفت: آن مورخ بزرگ جهان اسلام  با زمان شناسی و شناخت درست از تاریخ توانسته بود علاوه بر تألیف آثار متعدد علمی، بسیاری از خطرات و چالش های فکری را شناسایی نموده و پاسخ مناسب آن را نیز ارائه نماید.
وي با اشاره به ويژگي زمان شناسي و بصيرت علامه عسگري در زمان حيات پر بركت خويش گفت: احياي علامه عسگري، احياي فرهنگ توجه به شبهات، بررسي آنها و در نهايت يافتن پاسخ دقيق و مناسب به آنهاست. 
وی همچنين با بيان اينكه علامه عسگري در بررسي تاريخ اسلام به دنبال شناسايي واقعيات مسلم از جعليات تاريخي و دروغ هاي منتسب به شيعه و پيامبر اكرم (ص) بود، افزود: ايشان مورخ بزرگي بود كه تاريخ را با منطق و استدلال علمي مورد توجه و بررسي خود قرار مي داد و از اين نظر او هيچ گاه مقلد گذشته نبود.
عضو مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی همچنین اظهار داشت: وي در مناظرات مختلف عموما موفق بود، زيرا بر اساس قرآن و روايات مستند و مستدل از منطق شفافي بهره مي گرفت؛ ضمن آنكه در بررسي هاي علمي هيچ گاه مطالب زننده و تفرقه برانگيز را مطرح نمي كرد.
وي گفت: امروز نياز جدي حوزه علميه ما اين است كه براي پاسخ به شبهات تاريخي، منطق و سيره علمي و پژوهشي علامه عسگري را محور كار خود قرار دهد.
محمد دزفولي، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران نيز در اين مراسم با اشاره به تأليفات ارزشمند مرحوم علامه عسگري و تلاش ايشان براي رفع شبهات از دين و مكتب تشيع، برخي خدمات گرانبها و بزرگ ايشان به حوزه‌هاي علميه و جهان اسلام را تبيين كرد.
دزفولی اظهار داشت: علامه عسگری(ره)، پس از آن که کتاب‌هایی در رد ادعاهایی که وحدت شیعه و سنی را به هم می‌زد به نگارش در آورد؛ تصمیم به نگارش کتابی در مورد وحدت مسلمانان گرفت تا توطئه‌های دشمنان اسلام را نقش برآب کند؛ از این رو کتاب "معالم المدرستین" که در آن به یافتن نقاط مشترک بین دو مذهب تشیع و تسنن همت گماشته شده بود را نگاشت؛ البته بدون این که به مذهب اهل تسنن اهانتی صورت گیرد؛ این کتاب پس از آن که چاپ و در نقاط مختلف دنیا توزیع شد، باعث گرویدن بسیاری از پیروان مذهب تسنن به فقه شیعه و جعفری شد.
این شاگرد علامه عسگری خاطرنشان کرد: تعبیر جالبی که علامه عسگری در مورد کتاب "معالم المدرستین" دارند این بود که قطعا اگر امام زمان(عج) بخواهند سفارشی به من کنند، این را می فرمایند که ای عسگری، "معالم المدرستین" را بنویس.




https://taghribnews.com/vdciuzar.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی