تاریخ انتشار۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۸
کد مطلب : 266881

ایران خواستار همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجۀ ایران، اظهار داشت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیازمند همکاری مشترک برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و جلوگیری از دخالت‌های خارجی هستند.
ایران خواستار همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، ظریف در یادداشتی در صفحۀ اینستاگرام خود به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس نوشت: منطقه خلیج‌فارس نیازمند همکاری مشترک کلیه کشورهای حاشیه این آبراه حساس به‌ منظور ایجاد ساز و کار گفتگو و تفاهم برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و چالش‌های مشترک و جلوگیری از دخالت‌های مخرب و منفعت طلبانه خارجی؛ حفظ و تقویت امنیت منطقه و تضمین آزادی کشتیرانی؛ حل‌ و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و اختلافات بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم‌ مداخله در امور داخلی، تغییرناپذیر بودن مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی و ممنوعیت تهدید و توسل به زور و تلاش برای بهبود شرایط عمومی منطقه و ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی و توسعه اقتصادی است.

وزیر خارجۀ ایران گفت: کشورهای منطقه قادرند با همکاری یکدیگر، منافع خویش را تأمین نمایند و در مقابل تهدیدات از خود محافظت نمایند.

وی افزود:تحقق چنین امری نیازمند توجه به ارزش بنیادین همسایگی جغرافیایی و فرهنگی و حرمت بالای آب‌ و خاک برای همه مردمان این پهنه جغرافیایی و نیز یادآوری تجربه ویرانگر جنگ‌های منطقه و آثار مخرب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن است.

ظریف تأکید کرد:خلیج‌فارس، کماکان از استمرار مداخلات قدرت‌های بزرگ و نقش مخرب آن‌ها در شکل‌گیری جنگ‌ها و بحران‌ها رنج می‌برد.

وی در ادامه نوشت، ایران بر اساس سیاست راهبردی خود، خواهان گفتگو، همفکری و همکاری متقابل برای تأمین منافع مشترک و حل‌ و فصل بحران‌ها است.

وزیر امور خارجۀ ایران افزود:این آبراه، مستقل از مرزهای سیاسی و اختلافات هویتی، میراث مشترک همه ساکنین آن است؛ نخبگان و فعالین نهادهای مدنی و زیست‌محیطی می‌توانند در فراسوی اختلافات موجود، حول مشترکات فرهنگی و محافظت از زیست‌بوم این آبراه متحد شوند؛ ما ساکنین آن‌سو و این‌سوی خلیج‌فارس می‌توانیم علیرغم پاره‌ای اختلافات، این آبراه را به دریای دوستی تبدیل کنیم.

به گفتۀ ظریف مناسبت نام‌گذاری این روز، خروج نیروهای پرتغالی از جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران است و باید آن را مناسبتی برای گرامیداشت خروج استعمارگران و بیگانگان از منطقه قلمداد کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcivqarzt1aqv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی