تاریخ انتشار۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : 180084

مناقشه در پایتخت یمن و چند نکته تحلیلی

جنبش انصارا.. نه تنها به نمایندگی ازشیعیان حوثی که بیش از ۴۵ درصد جمعیت ۲۳ میلیونی یمن را تشکیل می دهند بلکه با توجه به جایگاه مقبول و مستحکمی که در نزد طوائف شافعی مذهب این کشور دارند، رهبری این مرحله بسیار پیچیده و دشوار یمن را به عهده گرفته است .
مناقشه در پایتخت یمن و چند نکته تحلیلی

درگیری های مسلحانه شدید، بین کمیته های مردمی و گارد ریاست جمهوری یمن، آرامش نسبی چند ماهه در«صنعاء» پایتخت را برای مدتی کوتاه به هم زد؛ ولیکن با امضای موافقنامه آتش بس و سپس تعهد «منصور هادی» رئیس جمهور یمن به اجرای مفاد توافقنامه «صلح ومشارکت» به سرعت به آرامش گرائید؛ آرامشی که به علت پیچیدگی های این مرحله ازانقلاب یمن، ممکن است شکننده باشد. آن هم درحالی که دو رزمناو آمریکا به سوی سواحل یمن حرکت کردند و همزمان با حمله مسلحانه گارد ریاست جمهوری به کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارا.. ، هواپیماهای جنگی آمریکا نیز بر فراز صنعا به پرواز درآمدند.
در این باره نکات تحلیلی قابل ملاحظه ای وجود دارد که در زیر به برخی ازمهمترین آن ها اشاره می کنیم:
۱- مردم یمن در این مرحله ازانقلاب خود، در صدد حفظ دستاوردهایی هستند که تاکنون با فداکاری ها و مقاومت های هوشمندانه حاصل شده و پایه و مبنای مناسبی برای تداوم انقلاب و کسب پیروزی های بعدی به شمار می رود.
۲- جنبش انصارا.. نه تنها به نمایندگی ازشیعیان حوثی که بیش از ۴۵ درصد جمعیت ۲۳ میلیونی یمن را تشکیل می دهند بلکه با توجه به جایگاه مقبول و مستحکمی که در نزد طوائف شافعی مذهب این کشور دارند، رهبری این مرحله بسیار پیچیده و دشوار یمن را به عهده گرفته و می کوشد تا ازانحراف انقلاب و مصادره نتایج آن، توسط عناصر باقیمانده از رژیم علی عبدا...صالح و عناصر غربگرای وابسته
به عربستان جلوگیری کنند.
۳- درگیری های مسلحانه صنعا از آنجا آغازشد که جنبش انصارا.. کوشید تا از اقدام پنهانی رئیس جمهوری کنونی یمن (معاون سابق علی عبدا..صالح) و برخی ازهمکارانش در اضافه کردن مفادی به قانون اساسی، پرده بردارد و از آن جلوگیری کند؛ مفادی که موافقتنامه «صلح و مشارکت» بین رئیس جمهوری و جنبش انصارا.. را ( امضا شده در اوایل مهرماه امسال) نادیده می گرفت و به نوعی از تقسیمات استانی رضایت می داد که، نه تنها تجزیه یمن را امکان پذیر می ساخت، بلکه فعالیت های انقلابی مردم یمن و جنبش انصارا.. به یک استان محدود می کرد.
۴- در مرحله کنونی انقلاب یمن همچون تابستان گذشته، بخش هایی از ارتش و گارد ریاست جمهوری این کشور به جنبش انصارا.. پیوستند، آن هم در حالی که که در مدت چهارماه گذشته جنبش انصارا.. بیشترین سهم را در برقراری امنیت در صنعا و بیشترین نقش نظامی را در برخورد با گروه های وابسته به القاعده در جنوب یمن داشته و بیشترین شهدا را تقدیم انقلاب یمن کرده است، ولیکن به رغم این همه فداکاری و مقاومت، در مقطع کنونی از پذیرش هرگونه سمت حکومتی پرهیز کرده است.
۵- ارتجاع منطقه به سرکردگی عربستان و همچنین دولت های آمریکا و انگلیس ، از ادامه روند انقلاب در یمن بسیار ناراضی و ناخشنودند و مترصد فرصتی برای احیای رژیم گذشته و در صدد به دست آوردن مهلتی برای جلوگیری از تبدیل یمن به یکی دیگر از حلقه های مؤثر ضد صهیونیستی هستند .
https://taghribnews.com/vdcivuaz5t1avu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی