تاریخ انتشار۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 170788

مبارزه با داعش بهانه ای بیش نیست

اگر چه آمریکا و همپیمانانش به بهانه مبارزه با تروریسم با جنگنده های خود بر فراز عراق جولان می دهند، اما به باور برخی کارشناسان عملکرد آنها در برخورد با تروریسم سبب شده است تا تردیدهایی نسبت به نیت این کشورها در رویارویی با گروه تروریستی داعش وجود داشته باشد.
مبارزه با داعش بهانه ای بیش نیست
تروریست های تکفیری داعش از نوزدهم خرداد با یورش به شمال و غرب عراق بخش هایی از این مناطق را اشغال کرده اند. این گروه تروریستی که با پشتیبانی غرب و برخی از کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه ایجاد شده، جنایت های هولناکی را در سوریه و عراق مرتکب شده است.
از سوی دیگر آمریکا و انگلیس که خود از حامیان تشکیل و تقویت داعش در کشورهای سوریه و عراق به شمار می روند، در پی رخدادهای تازه مدعی رهبری یک ائتلاف جهانی برای رویارویی با این گروه شده اند.
رویکرد این ائتلاف با ابهام های جدی روبرو است و در تلاش آن برای مبارزه ریشه ای و صادقانه با تروریسم تردید اساسی وجود دارد؛ زیرا داعش به عنوان یک گروه تروریستی تغذیه شده به وسیله ی غرب و برخی کشورهای عربی منطقه شناخته می شود که تا چند هفته پیش مورد حمایت آمریکا و اعراب بود اما اکنون همان کشورها از تشکیل ائتلافی با ادعای مبارزه با آن سخن می گویند.

گروه تروریستی - تکفیری داعش در تلاش است که در بسیاری از مناطق راهبردی عراق پیشروی کند. با توجه به اینکه ائتلاف مبارزه با تروریسم در تصمیم خود در برخورد با گروه داعش جدی نیست و ارتش عراق هم تاکنون از سلاح های پیشرفته در رویارویی با تروریست های گروه داعش استفاده نکرده است، عناصر این گروه تلاش می کنند با پیشروی در برخی از مناطقی که به نظر خودشان مناسب است افزون بر به وجود آوردن شرایط بغرنج برای ارتش عراق به قدرت مانوری بیشتری برای پیشبرد اهداف خود دست یابند.

در این پیوند، «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی مرکز مطالعات راهبردی «النهرین» عراق، سیزدهم مهر به روزنامه الشرق الاوسط گفت: گروه داعش تلاش می کند در مناطقی که به نظرش راهبردی تر است، پیشروی کند. این گروه اکنون استان الانبار را به سبب این که نیروهای نظامی عراق در آنجا سرگرم نبرد هستند، برای پیشروی خود مناسب می داند.

همچنین «معتز محی الدین» مدیر مرکز پژوهش های امنیتی «الجمهوری» عراق، یازدهم مهر به روزنامه الشرق الاوسط گفت: راهبرد داعش این است که همزمان دست به چند عملیات بزند تا به این وسیله تلاش های امنیتی و نظامی نیروهای عراق را در شرایط بغرنجی قرار دهد؛ چرا که هنوز ائتلاف مبارزه با داعش نتواسته است با قدرت به رویارویی با این گروه تروریستی برخیزد و دولت عراق هم با وجود اینکه سلاح های پیشرفته و تازه ای را به کشور وارد کرده اما در تجهیز ارتش به این سلاح ها ناکام بوده است.
وی افزود: مناطق بسیاری برای حضور داعش مناسب است در نتیجه این گروه تلاش می کند با نفوذ در آن مناطق دامنه حضور خود را گسترش داده و بخش های بیشتری را در اختیار خود داشته باشد؛ چرا که چنین چیزی سبب می شود در آینده از قدرت مانور و تحرک بیشتری برخودار باشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که حمله هوایی ائتلاف مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا هیچ کمکی به ارتش عراق در رویارویی با گروه تروریستی - تکفیری داعش نکرده است. آمریکا و همپیمانانش در برخورد با گروهک های تروریستی با دورویی برخورد می کنند. واشنگتن با همپیمانان خود پیش از این طی مدتی کوتاه توانست عراق را به اشغال خود در آورد؛ این در حالی است که هم اکنون مدعیان مبارزه با دهشت افکنی ادعا می کنند که برای زمین گیر کردن داعش نیاز به زمان طولاتی دارند. عملکرد آمریکا و همپیمانانش در برخورد با تروریسم سبب شده است که نسبت به نقش این کشورها در حمله به داعش تردید های بسیاری وجود داشته باشد.

در این پیوند، روزنامه الکترونیکی «ایلاف» وابسته به عربستان سعودی سیزدهم مهر در گزارشی به قلم «عبدالرحمن الماجدی» نوشت: با ادامه پرواز هواپیماهای ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، باز هم افسران نظامی عراقی بر این مساله تاکید کرده اند که حمله های هوایی به داعش به نیروهای عراق که در حال نبرد با داعش هستند، هیچ کمکی نکرده است.

سرهنگ «حامد لازم»  به روزنامه ایلاف گفت: نیروهای عراق و بسیج مردمی همراه آن طی هفته های گذشته توانسته است در رویارویی با عناصر گروه تروریستی - تکفیری داعش پیروزی هایی را به دست آورد و شهرهای صلاح الدین، آمرلی، طوزخورماتو را از وجود تروریست ها پاکسازی کند، اما وی از نبود پشتیبانی هوایی گله کرد و گفت اگر هواپیماهای عراقی و یا ائتلاف مبازره با داعش به ارتش عراق کمک می کرد روند رویارویی با تروریست ها شتاب بیشتری می گرفت.
وی درباره پروازهای هوایی که کشورهای ائتلاف مبارزه با داعش ادعای انجام آن بر فراز عراق را دارند هم گفت که «ما هیچ گونه کمک هوایی را شاهد نبودیم».

به نوشته ایلاف، «ظافر جارالله» دیگر افسر عراقی هم به این مساله اعتراف کرد که پروازهای هوایی هیچ تاثیری در روند مبارزه با گروه داعش در عراق نداشت و این مساله فقط جنگ رسانه ای و تبلیغاتی است.
افزون بر این تارنمای «کتابات» عراق دوازدهم مهر در گزارشی به قلم «مناضل الفیاض» نوشت: آسمان و زمین عراق به عرصه تاخت و تازه همه کشورهای جهان تبدیل شده است.
به احتمال زیاد آسمان این کشور به میدان آموزش خلبانان کشورهایی تبدیل می شود که ادعای مبارزه به گروه تروریستی - تکفیری داعش را دارند.

به گفته ی الفیاض ۴۰ کشور در این جریان، ادعای مبارزه با گروه داعش را دارند و اگر ما فرض را بر این بگیریم که به طور متوسط از هر کشور ۶ هواپیما در یورش به داعش نقش داشته باشند به طور کلی ۲۴۰ جنگنده در این حمله حضور خواهند داشت.
این هواپیماهای مدرن و پیشرفته که قدرت حمل موشک را دارند هرگز در هدف گیری اشتباه نخواهند کرد.

این تارنما افزود: همه این هواپیماها به سوی عراق آمده اند تا نینوا را از شر داعش رهایی بخشند. این در حالی است که صاحبان این جنگنده ها می گویند که برای ریشه کن کردن داعش دستکم نیاز به یک سال زمان دارند و اکنون این سوال مطرح می شود که آیا نیاز به این زمان عاقلانه است؟ این در شرایطی است که طی کمتر از ۱۰ روز یوگسلاوی به خاک و خون کشیده شد و عراق هم طی ۲۰ روز به اشغال نیروهای آمریکا درآمد.

به نوشته تارنمای کتابات عراق، ماموریت هواپیماهای ائتلاف مبارزه با داعش کمک به نیروی زمینی عراق است، این در حالی است که آنان ارتش و داوطلبان عراق را هدف قرارمی دهند و ادعا می کنند که در ماموریت خود دچار اشتباه شده اند و برای عناصر داعش غذا و اسلحه می رسانند و بازهم ادعا می کنند که چنین عملی از روی اشتباه بوده است.
به نوشته تارنمای کتابات با وجود پرواز جنگنده ها برفراز عراق باز هم داعش در بخش هایی از الرمادی و «عین العرب» در مرزهای سوریه و ترکیه پیشروی کرده است و هر روز اخباری در باره ی پیشروی این گروه در یکی از شهرها و روستاها و پیروزی های آن به گوش می رسد.
مناضل الفیاض افزود: فقط ما نیستیم که از ائتلاف مبارزه با داعش و مقاصد آنان انتقاد می کنیم، بلکه «کریستینا فرناندز کرچنر» رییس جمهوری آرژانتین هم با انتقاد از آمریکا و انگلیس سیاست های این ۲ کشور را همراه با ابهام و بی هدف معرفی کرد.
مناضل الفیاض افزود: ما اگر اسلحه لازم را در اختیار داشته باشیم می توانیم داعش را زمینگیر کنیم. عراق هزینه قرارداد تسلیحاتی را به واشنگتن پرداخته است، اما هنگامی که زمان تحویل این سلاح ها رسید آمریکا به وعده های خود وفا نکرد. این کشور به ما کمک نخواهد کرد و فقط مدعی است که آزادی نینوا و دیگر شهرهای عراق از تروریست ها نیاز به زمان زیادی دارد.

در پایان باید گفت که اگر این ائتلاف در نبرد با گروه تروریستی - تکفیری داعش جدی بود به زودی این گروه را از پای در می آورد، اما از برآیند نظر کارشناسان آگاه در منطقه می توان گفت که واشنگتن از این گروه به عنوان ابزاری استفاده کرده است تا جای پای خود را در نینوا، تکریت و دیگر شهرهای عراق محکم کند و مبارزه با داعش بهانه ای بیش نبوده است.

از اصغر یوسفی
https://taghribnews.com/vdcivuazvt1ayy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی