تاریخ انتشار۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 190885

اخراج مدير مدرسه در تایلند به سبب ممنوع کردن حجاب

ویت سوتری، مدیر مدرسه «باآن نای یونگ» در استان پاتانی تایلند كه با وضع قانون خودسرانه‌اي، حجاب را براي دانش‌آموزان مسلمان اين مدرسه ممنوع كرده بود، در پي اعتراض مسلمانان تايلندي، از سمت خود برکنار شد.
اخراج مدير مدرسه در تایلند به سبب ممنوع کردن حجاب

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از رايزني فرهنگي ايران در تايلند، چندی پیش مدیر مدرسه «باآن نای یونگ»، یکی از مدارس استان فانگ نگا در جنوب تایلند که بیش‌ترین جمعیت مسلمانان این کشور را به نسبت اکثریت بودايیان کشور در خود جای داده است، استفاده دانش‌آموزان مسلمان این مدرسه از حجاب را ممنوع و از ورود دانش‌آموزان محجبه به مدرسه خودداری کرد.
مدير مدرسه با اين استدلال که پوشش اسلامی دانش‌آموزان مسلمان باعث نقض قوانین استفاده از اونیفورم متحدالشکل مدارس می‌شود، اين تصميم را اتخاذ كرده بود. این در حالی است که بر طبق اعلام دفتر اداره‌کل کمسیون آموزش همگانی استان مذکور، بر اساس قوانین موجود دانش‌آموزان مسلمان مجاز به استفاده از پوشش اسلامی هستند، به شرطی که رنگ لباس و پوشش حجاب دختران مسلمان ساده و هماهنگ و همرنگ با اونیفورم رسمی مدرسه باشد و قد آن از 120 سانت هم بلندتر نباشد.
کمال رودکلای، مدیرکل کمسیون آموزش همگانی استان فانگ نگا، در اين باره گفت: باید اعلام کنم که خانم مدیر مدرسه باآن نای یونگ، تازه در این پست منصوب شده و به همین خاطر نسبت به قوانین بی‌اطلاع بود. به همين دليل این ممنوعیت پوشش حجاب را برای دانش‌آموزان وضع كرد که در نتیجه این اقدام ناآگاهانه وي، اعتراضاتی به وسيله مسلمانان این استان بيان شد.
وی افزود: مدیر این مدرسه به خاطر اقدام خودسرانه‌ای که منجر به اعتراض ساکنان و فعالان مسلمان استان شد، از مدیریت مدرسه برکنار و به دنبال آن ممنوعیت استفاده از حجاب برای دانش‌آموزان مسلمان اين مدرسه هم لغو شد.
خانم ویت سوتری، مدير برکنار شده مدرسه، به تازگي در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «وایت نیوز»  اعلام كرد كه حضور دانش‌آموزان دختر با حجاب اسلامی موجب بروز اختلافات در مدرسه من شده بود و من این قانون را برای جلوگیری از اختلافات وضع کردم.
وي با بیان مطالبی دیگر، مسلمانان را به ایجاد اختلافات در سه استان جنوبی تایلند محکوم کرد و با طرح سؤالي گفت: آیا وقتش نرسیده تا به این اختلافات پایان داده شود؟
در پی این اقدام خودسرانه مدیر مدرسه باآن نای یونگ، «وادورامی مامینگی»، مدیر کمیته مرکز اسلامی تایلند در استان پاتانی، در این باره گفت: شما نمی‌توانید دانش‌آموزان مسلمان را مجبور کنید که حجابشان را کنار بگذارند؛ زیرا بر اساس اصول اسلامی، بانوان مسلمان باید محجبه باشند و اگر مدارس بخواهند حجاب را برای دانش‌آموزان مسلمان در این استان‌ها ممنوع كنند، حقوق مسلمانان را نقض خواهند كرد.
مدیر کمیته مرکز اسلامی تایلند در استان پاتانی، این موضوع را با مقامات استان فانگ نگا مطرح و ابراز امیدواری کرده است که مدیران دیگر مدارس بدانند که چنین اقدامی غیرقابل قبول و نقض صریح قوانین کشور و اعتقادات اسلامی است.

تایلند دارای جمعیتی بالغ بر 67 میلیون نفر است كه حدود 10 درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بیشترین تمرکز جمعیتی مسلمانان هم در مناطق و شهرهای جنوبی این کشور است.
بر اساس قانون اساسی تایلند، تمامی ادیان در این کشور مورد حمایت پادشاه بوده و پادشاه، نگهبان ادیان و مذاهب تايلند است؛ بنابراين کلیه ادیان می‌توانند بر حسب اعتقادات و آداب و سنت‌های خود رفتار كنند و هیچ منع قانونی برای پیروان ادیان و مذاهب این کشور براي حضور با پوشش‌های  خود در مراکز آموزشی و اداری و بهداشتی وجود ندارد و به همین خاطر نیز زنان مسلمان تایلندی، آزادنه با پوشش‌های اسلامی و حجاب اسلامی در مراکز آموزشی و اداری حاضر می‌شوند.

 
https://taghribnews.com/vdcivuazwt1a3v2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی