تاریخ انتشار۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۷
کد مطلب : 287987
به بهانه 19 مهرماه، بیست و هفتمین سالگرد تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی

بازخوانی ماموریت های مجمع تقریب در بیان امام المسلمین

در نوزده مهرماه ۱۳۶۹ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توانست آرمان "تقریب و همبستگی میان مسلمین و فرق اسلامی" را که از ابتدای جنبش اسلامی مردم ایران جزو محورهای اعلامی بنیانگذار کبیرش بود در قالب نهادی انقلابی و بین المللی تاسیس و راه اندازی نماید. به همین مناسبت به برخی از نکات و دیدگاه های مورد نظر رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای در خصوص اهداف، ضرورت ها، ماموریت ها و فعالیت ها و مخاطرات در پیش روی مجمع تقریب اشاره می شود.
بازخوانی ماموریت های مجمع تقریب در بیان امام المسلمین
 
  1. حکم تاسیس: "اکنون‌ که‌ بحمدالله‌ مقدمات‌ تأسیس ‌"مجمع‌التقریب‌ بین‌المذاهب‌ الاسلامیه‌" فراهم‌ گشته‌ و قبول‌ و استقبال‌ وسیع‌ علما و متفکران‌ اسلامی در اکناف‌ جهان‌ اسلام‌ از فکر تقریب‌ میان‌ فرق‌ مسلمان‌، امیدهای تازه‌یی را در این‌ عرصه‌ به وجود آورده است ...با این‌ امید و انتظار که‌ تلاش‌ همه‌جانبه‌یی در زمینه‌های گوناگون‌ علمی و فرهنگی مبذول‌ نموده‌، حرکت‌ منطقی و پیگیر به‌ سمت‌ اهداف‌ تعیین‌شده‌ی مجمع‌ مزبور را با درایت‌ کامل‌ هدایت‌ فرمایید.(حکم تاسیس مجمع خطاب به مرحوم آیه الله واعظ زاده خراسانی، نوزده مهرماه1369)
    ضرورت تقریب: "امروز تقریب یک هدف فوری، یک غرض الهی و یک فکر حیاتی است و باید دنبال بشود. این خلأ زمان است...امروز دنیای اسلام نیازمند این تقریب است. در این تقریب - همان‌طور که مکرر گفته شده - غرض این است که فرقه‌های اسلامی، در مقام فکر و اعتقاد به یکدیگر نزدیک بشوند. ای بسا برخی از تصورات فِرق نسبت به یکدیگر، با مباحثه و مذاکره، به استنتاج خوبی منتهی بشود. شاید بعضی از سوءتفاهمها برطرف، و بعضی از عقاید تعدیل، و بعضی از افکار به طور واقعی به هم نزدیک بشود. البته اگر این بشود، بسیار بهتر از هر شکل دیگر است؛ حداقل این است که بر روی مشترکات تأکید بشود. این گفتگوها و مذاکرات، کمترین فایده‌اش این خواهد بود. بنابراین، باید از طرح مسائل تفرقه‌انگیز خودداری بشود. (دیدار با شورای عالی مجمع تقریب در اول مهرماه1370)
    تقریب عملی:" در نهایت و شاید مهمتر از همه‌ی نتایج تقریب، تقریب عملی است؛ یعنی همکاری مسلمین با یکدیگر، منهای احساس جدایی عقیدتی فرقه‌یی. اگر دشمنان بگذارند، و اگر ما عاقل باشیم، این امر بسیار ممکن و سهل‌التناولی است."(همان)
    مراحل تقریب:" پس، این سه مرحله است: هم در مرحله‌ی اعتقاد، هم در مرحله‌ی احکام فقهی، و هم در مرحله‌ی همکاری عملی. آنچه که اینها را تضمین میکند، این است که اولاً به توطئه‌ی دشمن هوشمندانه نگاه کنند؛ ثانیاً به آن مواردی از اسلام که این تقریب را تضمین میکند، بیشتر فکر کنند".(همان)
    لزوم فضای علمی برای تقریب ":این مجمع در مقام عمل هم باید گروههای تحقیقات علمی - چه در سایه‌ی همان دانشگاهی که ان‌شاءاللَّه تأسیس خواهد شد، و چه به شکل دیگر به وجود بیاورد که بتوانند درباره‌ی مسائل قابل بحث در تقریب، تحقیق و بررسی کنند". (همان)
    تفاوت کار با گذشته دارالتقریب: " شاید بخشی از نتایج کار شما هم به ارواح آن کسانی برسد که دارالتقریب را در پنجاه، شصت سال پیش برای اولین بار پایه‌گذاری کردند و این گام را برداشتند؛ «الفضل لمن سبق». ما دنباله‌رو آنها هستیم؛ منتها آن یک سبک کار بود، و ممکن است این سبک دیگری باشد. تشکیل آن مرکز در شرایطی بود که بیشتر به مسائل علمی و فکری نظر داشت؛ اما امروز شرایط دیگری است؛ چون متأسفانه سیاست هم در این مسأله به اشد وجه دخالت کرده است. آن روز دستهای سیاسی، آن‌گونه تفرقه‌انگیزی نمیکردند؛ ولی امروز عناصر جدیدی پیدا شده، و برای مقتدران و قدرتمندان سیاسی انگیزه‌ها زیاد است؛ لذا کارهای زیادی انجام میدهند." (همان)
     دخالت تاریخی  قدرت ها در ایجاد درگیری میان فرق اسلامی:  "تا آن‌جایی که من در تاریخ یادم می‌آید، درگیریها و تعارضات و جنگهای مذهبی بین مسلمین، به وسیله‌ی قدرتمندان هدایت‌شده است. از زمان بنی عباس و آن جنگهایی که بین مکاتب کلامىِ تازه‌تأسیس‌شده‌ی آن روزگار اتفاق افتاد و آن کشتارهای متقابل - گاهی این خلیفه بود، طرفدار این فکر بود؛ گاهی خلیفه‌ی دیگر بود، طرفدار فکر دیگری بود - تا زمانهای بعد، همواره دستهایی طرفداران عقاید مختلف اسلامی را به جان هم انداختند. اگر این دستها نبوده، آنها با هم سالها در صلح و آرامش زندگی کردند و هیچ مشکلی نداشتند. نمونه‌اش همین کشورهای اسلامی است که در آن، فِرق مختلف اسلامی با هم مشغول زندگی هستند؛ یک نمونه‌اش ایران، یک نمونه‌اش عراق، یک نمونه‌اش کشورهای دیگر است. چه موقع خود مردم و معتقدان به اسلام در مقابل هم صف‌آرایی داشتند؟ چه زمانی با هم جنگیدند؟ به‌هرحال ما باید گذشته را در حفاظ فراموشی بگذاریم و آن را کأن‌لم‌یکن فرض کنیم." (همان)
    . دشمنی های فعلی با تقریب:" در زمان حال، برای این که مسلمین با هم متحد و متفق نباشند و علیه هم کار کنند، تلاشهای مضاعفی انجام میگیرد. این تلاشها بخصوص در وقتی تشدید پیداکرده، که نیاز مسلمین به وحدت، بیش از همیشه است. به تصور خیلی نزدیک به واقعیت، انگیزه‌ی تلاشهای دشمنان این است که از تحقق آرزوی سیادت و حاکمیت اسلام - که امروز به مراحل عملی نزدیک میشود - جلوگیری کنند. طبیعی است که اگر اسلام بخواهد حاکمیت پیدا کند و مسلمین در دنیای اسلام بخواهند به اسلام تمسک کنند، با این اختلافات امکانپذیر نیست. فاجعه‌آمیزترین مانع در راه حاکمیت و سیادت اسلام این است که مسلمین را در درون جوامع اسلامی - چه در یک کشور، چه در کشورهای متعدد اسلامی؛ فرقی نمیکند - به جان هم بیندازند." (همان)
    انجام کارهای بزرگ توسط مجمع تقریب: "مجمع‌التقریب‌ مذاهب‌ اسلامی‌ در تهران‌، می‌باید مانند دارالتقریب‌ مذاهب‌ اسلامی‌ در قاهره‌، به‌ کاری‌ بزرگ‌ و ماندگار همت‌ گمارد. امواج‌ تخریب‌ روابط مذاهب‌ و ملتها، از کانونهای‌ فتنه‌ در درون‌ دنیای‌ اسلام‌ و بیرون‌ آن‌، تشتت‌ روزافزون‌ ملتها و مذاهب‌ اسلامی‌ را نشانه‌ گرفته‌ است‌. مجاهدت‌ مخلصانه‌ در برابر این‌ امواج‌ فتنه‌، وظیفه‌ی‌ همگان‌، بخصوص‌ آگاهان‌ و هوشمندان‌ است‌. با تمسک‌ به‌ قرآن‌ و سنت‌ قطعی‌ نبوی‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) مانند حدیث‌ ثقلین‌ و تبعیت‌ از اهل‌ بیت‌ (علیهم‌ السلام‌)، راه‌ روشنی‌ در برابر ما قرار می‌گیرد. ( پیام به کنگره بزرگداشت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی‌ و علامه‌ شیخ‌ محمود شلتوت‌، هیجده دی ماه1379)
      مجمع تقریب و بیداری اسلامی: "در شرایطی که بیداری اسلامی و تحولات خیره‌کننده‌ی پس از آن، جهان اسلام را در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ قرار داده، وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی محوری اساسی برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت مبارک است. از سوی دیگر دشمنان اسلام و امپراطوران کفر و نفاق به رهبری امریکا و اسرائیل می‌خواهند معادله‌ی جهاد و مقاومت را تبدیل به طرح تکفیر و ترور فرزندان اسلام نموده و در یک کلام، جنگ شیعه - سنی را به مثابه‌ دل‌مشغولی ملت‌های مسلمان بر جهان اسلام تحمیل کنند و به خیال خود از این راه بر تمامی مقدرات مادی و معنوی جهان اسلام مسلط شوند. (حکم انتصاب آیه الله اراکی به ریاست مجمع، بیستم تیرماه 1391 (
    مقاومت در برابر نقشه دشمنان: "دشمنان اسلام و امپراطوران کفر و نفاق به رهبری امریکا و اسرائیل می‌خواهند معادله‌ی جهاد و مقاومت را تبدیل به طرح تکفیر و ترور فرزندان اسلام نموده و در یک کلام، جنگ شیعه - سنی را به مثابه‌ دل‌مشغولی ملت‌های مسلمان بر جهان اسلام تحمیل کنند و به خیال خود از این راه بر تمامی مقدرات مادی و معنوی جهان اسلام مسلط شوند."(حکم انتصاب آیه الله اراکی به ریاست مجمع، بیستم تیرماه 1391).
    مجمع تقریب و دیپلماسی وحدت اسلامی: " از مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این برهه‌ی خطیر و حساس انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند گذشته و نیز خلاقیت و ابتکارات مورد نیاز شرایط کنونی،‌ با همکاری و همدلی نخبگان جهان اسلام به‌ویژه اندیشمندان حوزه و دانشگاه «دیپلماسی وحدت اسلامی» را راهبرد خود قرار داده و پایه‌گذاری تشکیل امت واحد اسلامی را در مقابل اردوگاه استکبار به عنوان چشم‌انداز آینده ترسیم نماید." (حکم انتصاب آیه الله اراکی به ریاست مجمع، بیستم تیرماه 1391).
https://taghribnews.com/vdcivyaryt1av32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی