تاریخ انتشار۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 171886

صدور حکم اعدام شیخ نمر بر خلاف اصول اسلامی و انسانی است

صباح زنگنه اعلام کرد: صدور حکم اعدام شیخ نمر از سوی عربستان سعودی در شرایط فعلی با هدف تحت الشعاع قرار دادن داعش صورت گرفته است.
صدور حکم اعدام شیخ نمر بر خلاف اصول اسلامی و انسانی است
آقای "صباح زنگنه" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار تقریب و در پاسخ به این سؤال که عربستان سعودی از صدور حکم اعدام شیخ نمر روحانی شیعی برجسته عربستانی چه هدفی را دنبال می کند؟ تصریح کرد: عربستان سعودی با صدور این حکم در این شرایط در واقع به دنبال تحت الشعاع قرار دادن موضوع داعش است. با توجه به سوابقی که از تماسها و حمایتهای عربستان سعودی به تأسیس و توسعه گروه های تروریستی در سوریه و عراق وجود دارد، حال که کشورهای منطقه ای و جهانی به دنبال مبارزه با داعش هستند عربستان سعودی با طرح موضوع "شیخ نمر" تلاش می کند که موضوع داعش تحت الشعاع قرار گیرد و کمتر مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد.

زنگنه در ادامه و در مورد عواقب اجرای این حکم توسط عربستان سعودی گفت: چنین اقدامی هم باعث افزایش اعتراضها در عربستان اعم از مناطق شیعه نشین و سایر مناطق خواهد شد. علی رغم تمامی تلاشهای عربستان سعودی برای ایجاد تفرقه بین مردم شیعه و اهل سنت، اما هم شیخ نمر و هم بقیه علمای شیعه روابط خوبی با اهل سنت عربستان دارند، بنابراین این اقدام باعث اعتراض اهل سنت هم خواهد شد و چه بسا شدیدتر از گذشته هم بشود که این امر باعث مشکلات زیادی برای عربستان خواهد شد و اعتبار و جایگاه عربستان در منطقه و جهان مورد خدشه شدید قرار خواهد گرفت؛ زیرا اعدام یک عالم شیعی که صرفا منتقد وضع موجود بوده است یک عمل خلاف اصول و مبانی اسلامی، انسانی و حقوق بشر به حساب خواهد آمد و شیعیان منطقه علیه عربستان به اتخاذ مواضع جدی تر و اساسی تری خواهند پرداخت.

وی در مورد دلیل سکوت آمریکا در برابر صدور این حکم توسط عربستان سعودی اظهار داشت: سیاست آمریکاییها حمایت کامل از حکومت عربستان بوده و هست و گرنه نقض حقوق بشر در عربستان یک موضوع مستمری است که پیوسته در طول سال انجام می شود اما به دلیل وابستگی دولت عربستان به آمریکا، آمریکا از عملکرد ضد حقوق بشری عربستان چشم پوشی کرده است.

صباح زنگنه در پایان خطاب به سردمداران سعودی گفت: همچنان جا دارد که عربستان سعودی به امت اسلامی باز گردد و از اتخاذ سیاستهای تندروانه و خشن هم در مقابل اتباع خود و هم نسبت به اتباع سایر کشورها بپرهیزد تا بتواند در جریان یک حرکت واحد امت اسلامی قرار بگیرد و از بازیچه قرار گرفتن توسط نیروهای افراطی داخلی نجات پیدا کند.
https://taghribnews.com/vdcivzazqt1ayv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی