تاریخ انتشار۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : 216255

جشن میلاد رسول اکرم(ص) در کشورهای عربی

این روزها مسلمانان در سراسر جهان آماده برگزاری جشن‌های باشکوه ولادت باسعادت پیامبر(ص) هستند، در این میان، جشن‌های میلاد النبی در کشورهای عربی با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود.
جشن میلاد رسول اکرم(ص) در کشورهای عربی
مسلمانان هر ساله در سراسر جهان، ولادت پیامبر(ص) را با آداب و سنن خاص خود جشن می‌گیرند؛ این در حالی است که مظاهر و جلوه‌های این جشن بزرگ در کشورهای عربی متفاوت است.

در برخی کشورها، اماکن عمومی برای جشن آماده و پرچم‌های شادی برافراشته می‌شود، در این میان کاروان‌های صوفی‌ آداب فولکلور خود را به نمایش می‌گذارند و شمع روشن می‌کنند.

کشورهای عربی شیوه‌های متفاوتی را برای ابراز شادی در این روز فرخنده به کار می‌برند که در این گزارش به آداب و رسوم تعدادی از این کشورها اشاره می‌شود:

سودان و پخت شیرینی معروف "السمسمیه"
شهرهای "خارطوم"، "أم درمان" و "بحری"  سودان در سالروز میلادی نبی مکرم اسلام میزبان‌ جشن‌های بزرگی هستند؛ در این شهرها، زمین‌های وسیعی برای این کار آماده و در آن‌ها چادر نصب می‌شود و بر روی این چادرها، پرچم‌ها و چراغ‌های رنگی گذاشته می‌شود و این چادرها در روز جشن میلاد نبی مکرم اسلام میزبان کاروان‌های طریقت صوفی و شعر‌خوانی‌های آنها هستند.

کاروان‌ها یکی پس از دیگری وارد این اماکن می‌شوند و در جلوی این کاروان‌ها، معمولاً مسئولان عالی رتبه دولتی و شیوخ صوفی حضور دارند؛ صوفی‌ها آداب و رسوم مختلفی دارند؛ آنها با لباس ویژه و با هم‌خوانی گروهی اشعار و نیایش‌ها، شب ولادت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی(ص) را تا اذان صبح جشن می‌گیرند.

پخت شیرینی معروف "السمسمیه" که از شیرینی‌ها مشهور در سودان است، نیز یکی از سنت‌های رایج در این کشور در سالروز ولادت نبی مکرم اسلام است.

لیبی و خیمه‌های قرائت قرآن
مردم لیبی علی‌رغم وضعیت ناامنی و بحران‌هایی که در آنها به سر می‌برند، این مناسبت را گرامی می‌دارند؛ آنها خیمه‌های بزرگی را برای استقبال از مهمانان نصب می‌کنند که در آنها معمولاً به قرائت قرآن، تواشیح دینی و پخش انواع شیرینی‌های محلی می‌پردازند.

عطرآگین کردن فضا در تونس
مردم تونس با بوی خوش بخور به استقبال سالروز ولادت رسول‌الله‌(ص)  می‌روند؛ علاقه‌مندان همزمان با سالروز میلاد پیامبر‌(ص) از سراسر تونس به پایتخت این کشور می‌آیند و در حلقه‌های ذکر و قرائت قرآن که به این مناسبت برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

صومعه‌ مقام "أبی زمعة البلوی" در شهر "قیروان" تونس، مرکز پخش تواشیح و سروده‌های دینی است و این مکان به همین مناسبت عطرآگین می‌شود.

خانواده‌های تونسی بسیاری از آیین‌های خود را تا فرارسیدن این مناسبت فرخنده به تأخیر می‌اندازند و معمولاً برگزاری عروسی‌، ختنه کودکان و پخت برخی غذاهای مخصوص را در این روز انجام می‌دهند.

 جشن میلاد النبی(ص) بخشی از هویت الجزایری‌ها

الجزائری‌ها که در گذشته تحت استعمار فرانسوی‌ها بودند، گرامیداشت سالروز ولادت پیامبر (ص) را بخشی از هویت عربی و اسلامی خود و سنتی برای مقابله با تهاجم فرهنگی فرانسه می‌دانستند.

این ذهنیت که مراسم گرامیداشت ولادت پیامبر(ص) بخشی از هویت آنها است، همچنان در میان الجزایری‌ها وجود دارد، به همین دلیل ولادت پیامبر اسلام(ص)  تقریباً در سطح دولتی برگزار می‌شود.
تعطیلی ادارات در اردن

در اردن سالروز ولادت پیامبر(ص) ادارت رسمی و دولتی در این کشور تعطیل است و این مناسبت تاریخی و دینی در مساجد سراسر کشور تا چند روز جشن گرفته می‌شود.

در این کشور سالروز میلاد نبی مکرم اسلام(ص) در مساجد، مراکز دینی و فرهنگی گرامی داشته می‌شود و با قرائت قرآن، دعا و ابتهالات دینی همراه است.

مدح پیامبر(ص) در عمان
عمانی‌ها در چنین روز باشکوهی در اماکن دینی و مذهبی مانند مساجد گردهم می‌آیند و به قصیده سرایی و قرائت اشعار در مدح پیامبر(ص) می‌پردازند.

همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) در عمان دو نوع مراسم برگزار می‌شود، نخست مراسم جشن ولادت پیامبر(ص) که در آن به شعرخوانی و قصیده سرایی می‌پردازند و مراسم دیگر "مالد" نام دارد که طبق آداب و سنن مسلمانان عمان اجرا می‌شود و به هنر "هوامه" معروف است.
 
https://taghribnews.com/vdciwqarwt1azr2.cbct.html
مرجع : ایکنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی