تاریخ انتشار۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 238855

تراژدی کشتار «نیس»؛ضرورت توجه دولت فرانسه به نیستی داعش

مخالفان دولت فرانسه باتوجه به سومین حمله بزرگ تروریستی در فرانسه در 18ماه اخیر؛ اقدامات ضعیف و ناکافی مقامات پلیس را درمقابله با تروریسم به عنوان مهمترین عامل تهدید پذیری این کشور در برابر تروریستها مطرح می کنند که باید گفت پاشنۀ آشیل امنیت فرانسه صرفاً نه در اقدامات ناشیانۀ پلیس بلکه درچگونگی راهبردهای کلان دولتمردان این کشور در مبارزه با تروریسم منحصر شده است.
تراژدی کشتار «نیس»؛ضرورت توجه دولت فرانسه به نیستی داعش

حمله تروریستی محمد لاهوئیج بوهلل تونسی تبار به مردم شهر «نیس» فرانسه و کشتار 84 نفر و  300 زخمی ، در مراسم جشن روزملی این کشور تنها با یک کامیون 19 تنی آن هم در میان تدابیر شدید امنیتی پلیس فرانسه از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است، زیرا از یک سو سایۀ سنگین ترس و وحشت جوامع غربی از اقدامات تروریستی داعش در کشورهای غرب به نحو روز افزون قوت گرفت به نحوی که مطالبات مردم در کشورهای اروپایی به مقابله موثر و ملموس دولتمردانشان در برابر تروریسم و داعش تشدید گردید و از سوی دیگر نیز موج اسلام هراسی و نیز بازخورد منفی تبعات اینگونه حملات درنوع خود فضای زندگی مسلمانان درغرب را بیش از پیش دچار مخاطرات جدی کرده است.
شواهد و قرائن در ارتباط با این مسأله نشان می دهد اقدامات نژاد پرستانه و نیز فشار مضاعف به مسلمانان در غرب مدت ها ست در سایۀ اسلام هراسی و اسلام ستیزی آغاز شده است .

در روزهای اخیر نظریات مختلفی در ارتباط با عملیات ترویستی «نیس» مطرح شده است از ناشی گری مقامات پلیس فرانسه در مقابله با این تروریست تونسی تبار تا گمانه زنی های برخی رسانه هامبنی بر بهره برداری «فرانسوا اولاند» برای مبارزات انتخاباتی، لیکن حقیقت این است که  امنیت و منافع حیاتی کشورهای غربی حامی تروریسم دستخوش چالش های بزرگی شده است که تراژدی تروریستی «نیس» یکی از خون بارترین آن حوادث به شمار می آید.

مخالفان دولت فرانسه با توجه به سومین حمله بزرگ تروریستی در فرانسه و در 18ماه اخیر؛ اقدامات ضعیف و ناکافی مقامات پلیس فرانسه در مقابله با تروریسم را به عنوان مهمترین عامل تهدید پذیری  این کشور در برابر گروه های تروریستی عنوان می کنند اما باید گفت پاشنۀ آشیل امنیت فرانسه صرفاً نه در اقدامات ناشیانۀ پلیس فرانسه بلکه در چگونگی راهبردهای کلان دولتمردان این کشور در مبارزه با تروریسم منحصرشده است.
 به عنوان نمونه اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبنی بر راهبرد این کشور در عدم نابودی گروه تروریستی-تکفیری داعش چند روز قبل از وقوع  عملیات تروریستی«نیس» بسیار تأمل برانگیز است به ویژه آنکه اولاند جلوگیری از تقویت دیگر گروه های افراطی به ویژه جبهه النصره را در سوریه به عنوان دلیل این ادعای مضحک مطرح نمود.
به نظر می رسد اظهارات اولاند در ادامه سیاستهای آمریکا و انگلیس در مقولۀ سیاست های فرامنطقه ای حامیان اصلی تروریسم قابل تعریف است که سراب ائتلاف دولتهای غربی در مبارزه با گروه های ترورویستی تکفیری به ویژه داعش را بیش از پیش آشکار کرده است.
از این رو امیدواری به ائتلاف قدرت های غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه برای نابودی داعش و دیگر گروه های تکفیری ساده اندیشی است بلکه باید تأکید کرد این ائتلاف در میدان نبرد نه تنها برای نابودی داعش اقدام جدی و واقعی از خود نشان نداد بلکه در عمل تدابیری برای تقویت این گروههای ترریستی اتخاذ کرد که رسوایی اخیر آمریکا در کمک به به داعش برای فرار از فلوجه و کاهش آمار تلفات این گروه تروریستی موید آشکار این مدعا است.

رفتار شناسی قدرت های غربی هم چون دولت فرانسه در مبارزه با تروریسم نشان می دهد این ائتلاف در واقع برای حفظ داعش از همه ابزارها بهره می گیرد لیکن رسانه های غربی برای  فریب افکار عمومی در جوامع خود، اقدامات ضعیف و مدیریت شده این ائتلاف در مبارزه با تروریسم را  با غلو و مبالغه به خورد مخاطبان خود می دهند.
همچنین باید دانست اظهارات ناامید کننده اولاند حاکی از توطئۀ دولت های غربی بر ادامه حمایت از تروریسم بر محور کنترل و مدیریت گروه های تکفیری بر علیه جبهۀ مقامت به ویژه ایران، حزب الله لبنان ،سوریه و عراق است ، زیرا در صورت تحقق این امر افزایش سود هنگفت مالی ناشی از صادرات تسلیحات فرانسوی به منطقه با حربۀ تفرقه گرایی میان امت اسلامی، آیندۀ ثبات و آرامش را در جهان اسلام بیش از پیش دچار ابهام  و مخاطره خواهد نمود. لذا حفظ موازنۀ میان همه گروه های تروریستی و جلوگیری از نابودی داعش و حتی النصره و استمرار حیات ننگین همۀ گروه های تکفیری سازو کار  شوم قدرتهای غربی هم چون فرانسه به شمار می رود که در تبعیت بی چون و چرا از سیاست های آمریکا گوی سبقت را از دیگر دولت های غربی ربوده است.
با این تفاسیر بهتر می توان به عمق اختلاف بین مردم و دولت فرانسه پی برد به نحوی که نظرسنجی روزنامه فیگارو در اعتماد  33 درصدی پرسش شوندگان مبنی بر توان قدرتهای غربی در مبارزه با تروریسم خود نشان دهندۀ ناکارآمدی سیاست های این دولت در مبارزه با تروریسم و نیز بیداری عمومی مردم از واقعیات موجود در سیاست خارجی دولت اولاند است. به ویژه آنکه این نظر سنجی پس از اعتماد 50 درصدی  مردم درپی دو حمله سال گذشته در پاریس به دست آمد که افت شدید اعتماد مردم به دولت در آن غیر قابل انکار است.
بنابراین هو شدن نخست‌وزیر فرانسه و هیئت دولت همراه وی در مراسم یادبود 84 قربانی حادثۀ تروریستی شهر نیس حاکی از نارضایتی مردم از دولت در مبارزه با تروریسم است و باید تصریح نمود برخی اقدامات شعاری و تبلیغاتی دولت فرانسه همچون انجام چند حمله هوایی کور علیه مواضع گروه های تروریستی در سوریه  پس از واقعۀ تلخ کشتار مردم در«نیس» صرفاً برای مصارف داخلی این کشور و آرام کردن جو عمومی اعتراض و انتقادات عمومی نسبت به استراتژی دولت فرانسه مبنی بر نفی نابودی داعش و  بقای دیگر گروه های تروریستی است. حال آنکه برای برون رفت از این چالش دولت فرانسه باید به دنباله روی و هم نوایی خود با سیاست های آمریکا پایان بخشد و به حقیقت پیام مردم کشورش مبنی بر نیستی و نابودی گروه های تکفیری برای رهایی از لایه های عمیق ترس و وحشت ناشی از تهدیدهای گروه های تروریستی در فرانسه تمکین نماید، لذا باید منتظر ماند و دید که آیا رئیس جمهور فرانسه منافع حیاتی کشورش را در نابودی کامل گروه های تکفیری برمی گزیند یا همچنان بر طبل تبعیت از زیاده خواهی های آمریکا بر استراتژی شوم بقای گروه های تکفیری می کوبد؟ گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 
https://taghribnews.com/vdciwvarwt1apv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی