تاریخ انتشار۱۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 22735

افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه

حجم مبادلات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در شش ماه اول سالجاری میلادی با بیش از ۸۳ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبه رو شد و به چهارونیم میلیارد دلار رسید که تلافی کننده افت سال گذشته ناشی از بحران مالی جهان است.
افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه
به گزارش خبرگزاری تقریب، حجم مبادلات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه که سال گذشته تحت تاثیر بحران مالی جهانی و تغییرات در قیمت های انرژی در بازارهای جهانی نزدیک به ۴۷ درصد افت داشت، در فرایند تلافی است و انتظارمی رود امسال به مرز ۱۰ میلیارد دلار برسد. 

گزارش موسسه آمار دولتی ترکیه که به تازگی انتشار یافت، نشان می دهد، فرایند روبه رشدی که از اواخر سال گذشته میلادی در مبادلات بازرگانی دوکشور شروع شده، همچنان ادامه دارد و میانگین رشد بالاتری در مقایسه با کل مبادلات بازرگانی ترکیه با سایر کشورها دارد.

حجم بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در سال ۲۰۰۹ میلادی با ۹۴/۴۶ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۸ به پنج میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۸۸۳ هزار دلار رسیده بود.

فقط در ماه ژوئن سالجاری حجم مبادلات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با بیش از ۶۸/۸۱ درصد افزایش نسبت به ژوئن سال گذشته به ۹۹۶ میلیون و ۵۱۰ هزار دلار رسید. این رقم در ژوئن سال گذشته ۵۴۸ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار بود.

صادرات ترکیه به ایران در ماه ژوئن امسال نسبت به مه گذشته ۷/۹۴ درصد افزایش یافته و از ۲۰۰/۱۶۶ میلیون
دلار به ۵۲۳/۳۲۳ میلیون دلار رسید.

در مقابل واردات ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در همین ماه با ۰/۷۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته از ۲۸۲/۳۸۲ میلیون دلار به ۹۸۷/۶۷۲ میلیون دلار رسید.

به همین ترتیب در شش ماه امسال نیز حجم تجارت ایران و ترکیه با ۰۶/۸۳ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل از دو میلیارد و ۴۲۴/۴۵۵ میلیون دلار به چهار میلیارد و ۹۳۰/۴۹۴ میلیون دلار رسید.

در شش ماه اول سالجاری میلادی صادرات ترکیه به جمهوری اسلامی ایران با ۵/۳۹ درصد افزایش از ۰۲۳/۹۳۸ میلیون دلار به یک میلیارد و ۱۷۳/۳۰۸ میلیون دلار رسید.

در مقابل واردات ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در همین دوره با
 .11٪ درصد افزایش از یک میلیارد و ۴۰۱/۵۱۷ میلیون دلار به سه میلیارد و ۷۵۷/۱۸۶ میلیون دلار رسید.

در ماه ژوئن کل حجم تجارت خارجی ترکیه نیز با بیش از ۸/۱۸ درصد افزایش به ۲۴ میلیارد و ۷۵۱ میلیون و ۸۳۶ هزار دلار رسید.

در همین دوره کل صادرات ترکیه با ۸/۱۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۹ میلیارد و ۶۰۵/۵۶۶ میلیون دلار و واردات این کشور با ۵/۲۱ درصد افزایش به ۱۵ میلیارد و ۲۳۱/۱۸۵ میلیون دلار رسید.

در شش ماه اول سالجاری میلادی نیز حجم بازرگانی خارجی ترکیه با ۴۸/۲۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته از ۱۱۰ میلیارد و ۴۸۸/۸۸ میلیون دلار به ۱۳۸ میلیارد و ۷۸۵/۱۴۵ میلیون دلار رسید.
در همین دوره کل صادرات ترکیه با ۹/۱۴ درصد افزایش از ۴۷ میلیارد و ۰۳۰/۷۲۲ میلیون دلار به ۵۴ میلیارد و ۲۴۶/۸۲۲ میلیون دلار و واردات ترکیه نیز با ۶/۳۳
درصد افزایش از ۶۲ میلیارد و ۴۵۸/۳۶۶ میلیون دلار به ۸۳ میلیارد و ۵۳۹/۳۲۳ میلیون دلار رسید.

در شش ماه اول سالجاری میلادی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ترکیه سهمی برابر ۸/۳ درصد در کل واردات و ۴/۲ درصد در کل صادرات ترکیه را بخود اختصاص داد.

بررسی این آمار نشان می دهد دو کشور در صورتی که با افت و خیزهای اجتناب ناپذیر در بازارهای جهانی رو به رو نشوند، عزم خود را برای جبران کاهش تجارت فی مابین در سال جاری جزم کرده اند.

رفت و آمد گسترده هیات های اقتصادی ایران وترکیه به کشورهای یکدیگر که در طول سال های پس از انقلاب بی سابقه بود، مهر تاییدی بر ادعای مزبور می زند.

به گفته ناظران آگاه در آنکارا در دوره جدید با انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی که به عنوان گامی در راه انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین دوکشور قلمداد می شود، راه تجارت بین دوکشور بیش از پیش هموار خواهد شد.

انتظار می رود این قرارداد در سفر آتی رحیمی معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه امضا شود.

روند تجارت مرزی دو کشور نیز در ماه های آینده با اجرای طرح پنجره واحد در گمرکات دوکشور و افزایش تعداد مبادی مرزی به پنچ گمرک و ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرز می تواند بیش از پیش رونق یافته و نوید بخش دستیابی به رقم ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری بین ایران وترکیه شود.

کارشناسان معتقدند که افزایش حجم تجارت بین ایران و ترکیه به خاطر مسائل سیاسی نیست و همواره در سی سال اخیر حجم تجارت بین دو کشور روند روبه رشدی داشته است و همچنین این رشد تجارت به افزایش قدرت اقتصادی دو کشور نیز باز می گردد.

https://taghribnews.com/vdciwyar.t1arp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی